Strategia komunikacji marki uwięziona w bąblach percepcyjnych i kole zamachowym

Komunikacja w social mediach

Proces zakupowy nigdy nie jest linearny i nie prowadzi wyłącznie z góry na dół czy od lewej do prawej lejka sprzedażowego. Konsumenci dowolnie przemieszczają się w tym procesie, zmieniając swoje bąble percepcyjne. Motorem napędowym tego ruchu są zmiany w sposobie postrzegania marek, ich produktów lub usług.

Lubimy myśleć w kółko o tym samym, bo tak jest wygodnie i bezpiecznie

POLECAMY

  • Gdybym mógł wtedy zrobić to inaczej…
  • Dlaczego on znów na mnie nakrzyczał? Przecież nie dałam mu ku temu żadnego powodu…
  • Ciekawe, jaki humor będzie miała dziś Baśka z kadr…

Powtarzające się myśli i zatracanie się w pętlach myślowych to powszechne zjawiska, które nie tylko wpływają na nasze samopoczucie, ale i w dużej mierze przyczyniają się do kształtowania percepcji, światopoglądu i nastawienia do otaczającej nas rzeczywistości.

Zjawisko to często utożsamiane jest z ruminacją[1]. Niemniej ruminacja nie tłumaczy w pełni skali i zakresu pozostawania w nieustannych pętlach mentalnych, w ramach których nieustannie zatracamy się w tych samych myślach, które każdego dnia kreuje nasz umysł.

Psychologowie definiują ruminację jako obsesyjne myślenie o danym temacie, które może prowadzić do lęków oraz stanów depresyjnych[2].

Pętle mentalne i nieustanne powtarzanie tych samych myśli to jednak zjawisko o wiele powszechniejsze i niemające tak daleko idących negatywnych skutków. Do tego worka wrzucimy zatem nie tylko ruminację, ale także zamartwianie się, autoanalizę własnych myśli, wyrzuty sumienia i cykliczne myśli podsuwane nam przez triggery emocjonalne – reklamy, osoby z naszego otoczenia czy wydarzenia mające miejsce podczas naszej codziennej rutyny.

Co ciekawe, według badania The Structure and Health Correlates of Trait Repetitive Thought in Older Adults[3] osoby o większym poziomie IQ częściej ulegają mechanizmowi powtarzania własnych myśli. Możesz czuć się zatem wyróżniony, Drogi Czytelniku.

W ocenie pętli mentalnych stosuje się dwa wskaźniki. Pierwszym z nich jest walencja, czyli ocena jakości myśli przez pryzmat jej negatywnej lub pozytywnej konotacji. Drugim wskaźnikiem jest cel myśli. Może być nim: kwestionowanie, niepewność, poszukiwanie, planowanie czy rozwiązywanie problemów[4].

Dlaczego tak łatwo nam się zatr...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy