Timelapse, motionlapse i hyperlapse – czyli mocniej, szybciej, więcej!

Strategie w social mediach

Wpoprzednim wydaniu „Social Media Managera” pisałem o gifach, w kontekście ich podobieństwa do wideo. Gdybym miał dalej wskazywać na genealogiczne pokrewieństwa formatów wideo, to w stosunku do gifa, timelepse byłby bogatym wujkiem z Ameryki.

Czym jest timelapse?

Timelapse przeważnie stanowi ciekawy dodatek do głównego materiału wideo. Pomaga w dynamiczny sposób pokazać czasochłonne sytuacje, które nagrywane normalną techniką byłyby zwyczajnie nudne. Dzięki timelapse w kilka sekund możemy zaprezentować jak zapełnia się widownią obiekt sportowy, prowadzone są wielogodzinne prace montażowe lub jak wygląda dzień pracy w naszym biurze. Timelapse chętnie wykorzystują twórcy dokumentów przyrodniczych, by ukazać piękno zmieniających się krajobrazów. Dawniej była to technologia zarezerwowana wyłącznie dla pasjonatów fotografii, dziś upowszechnia się dzięki smartfonom. Szukasz niecodziennych sposobów na zaskoczenie odbiorców swoim contentem? Oto pełna instrukcja dzięki której zaczniesz wykorzystywać timelapse w swojej komunikacji.

POLECAMY

Fotografia – kamera – timelapse

Na początku opowiem Ci o technologii timelapse przez pryzmat fotografii. Nawet jeśli nie interesujesz się nią, poświęć uwagę temu fragmentowi. Warto zrozumieć cały proces i dopiero później stosować uproszczenia. W przeciwnym razie, jeśli od razu pójdziesz na skróty, możesz się zgubić, nie mając pełnego obrazu sytuacji.
By zrozumieć timelaps, warto przeanalizować zasadę działania kamery i technologię nagrywania wideo. Wiem, miało być o fotografii, a tu kolejna dygresja o wideo, ale uwierz, że to konieczne. Kamera to nic innego jak „szybkostrzelny” aparat fotograficzny rejestrujący obraz z częstotliwością minimum 24 klatek na sekundę. Pisząc o klatkach, mam na myśli zdjęcia. W tym artykule będę tych określeń używał zamiennie. Dlaczego 24 zdjęcia, a nie liczba większa lub mniejsza? Jest to wartość gwarantująca naturalną dla ludzkiego oka płynność obrazu wideo. Dlatego też nasze smartfony mogą pełnić jednocześnie funkcję aparatu i kamery. W dużym uproszczeniu, kamera i aparat, to de facto to samo urządzenie.
 

Rys. 1. Fragmenty employer brandingowego timelapse pokazującego montaż stołu do ping-ponga. 1,5-godzinny proces zaprezentowano tu w wideo, trwającym 26 s. Źródło: LinkedIn @TapNice


Przechodząc do s...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy