Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

7 maja 2021

NR 20 (Kwiecień 2021)

Tworzenie i optymalizacja strategii marketingowej w social mediach

0 98

W wielu strategiach social mediów brak odpowiednich wskaźników sukcesu prowadzonych działań. Są one jednak policzalne, można więc wyciągać z nich wnioski, dzięki którym się uczysz i umiesz optymalizować procesy. Pojawia się jednak pytanie: Czy wiesz, jak przygotować się do stworzenia strategii marketingowej i zdefiniować swoje cele w mediach społecznościowych?

Proces digitalizacji – przyspieszony przez globalną pandemię COVID-19 – zrewidował wiele strategii marketingowych firm i wymusił tworzenie nowych, które skupiają się na działaniach online i na nowej ścieżce zakupowej klienta. Firmy muszą zadbać o to, aby zoptymalizowane strategie i działania realizowały następujące kwestie:

POLECAMY

  • utrzymanie retencji i bazy stałych klientów,
  • zwiększenie obecności online,
  • skupienie na konwersji,
  • lepszy pomiar efektywności działań, 
  • szybkie testowanie nowych rozwiązań i narzędzi.

W ten sposób marki mogą szybko zaadaptować się do zachodzących zmian, zminimalizować odpływ klientów, zdobyć nowych lub zyskać przewagę konkurencyjną. Tu kluczowe jest, by – jak to w biznesie – budowę strategii rozpocząć od wyznaczenia celów.
Jeśli efekty nie są zadowalające, najprawdopodobniej powinniśmy zmienić taktykę działań w swoich kanałach społecznościowych. Ale żeby to zrobić, musimy wiedzieć, co, jak i kiedy liczyć. 
A to zależy od wyznaczonego celu, bo przy planowaniu efektywnej strategii nie ma miejsca na błędy.

Co definiuje dobry cel marketingowy w social mediach?

Cele powinny być SMART
Witaj z powrotem w podstawach biznesowych. Twoje cele powinny być zgodne z wypróbowaną formułą: konkretne, wymierne, osiągalne, istotne i określone w czasie. Bo najważniejsze jest to, że wyznaczasz realistyczne cele w mediach społecznościowych. Poniżej znajduje się kilka przykładowych celów, do których mogą dążyć firmy różnej wielkości, z poszczególnych branż.

  1. Zwiększanie świadomości marki. Aby stworzyć autentyczną i trwałą świadomość marki, unikaj publikowania wyłącznie komunikatów promocyjnych. Zamiast tego skup się na treściach, które w pierwszej kolejności podkreślają Twoją osobowość i wartości.
  2. Generuj leady i sprzedaż. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz online, czy w sklepie, obserwujący nie będą dokonywać przypadkowych zakupów. Informuj ich o nowych produktach i o promocjach.
  3. Poszerz grono odbiorców swojej marki. Przyciągnięcie nowych obserwujących oznacza znalezienie sposobów na zaprezentowanie swojej marki osobom, które wcześniej o Tobie nie słyszały. Poszerzanie grona odbiorców oznacza również nasłuchiwanie rozmów dotyczących Twojej firmy i branży, które mają największe znaczenie. Przeglądanie kanałów społecznościowych jest prawie niemożliwe bez monitorowania lub słuchania określonych słów kluczowych, fraz lub hashtagów. Używając narzędzi do monitoringu (Unamo, Brand24, Sentione), możesz znacznie szybciej dotrzeć do swoich głównych odbiorców.
  4. Zwiększaj zaangażowanie społeczności. Poznaj sposoby na przyciągnięcie uwagi swoich obecnych obserwujących. Oznacza to eksperymentowanie z przekazem i treścią, np. czy Twoja marka promuje treści generowane przez użytkowników i hashtagi? Nawet coś tak prostego jak zadanie pytania, może zwiększyć współczynnik zaangażowania.
  5. Kieruj ruch do swojej witryny. Jest to wystarczająco proste. Jeśli koncentrujesz się na generowaniu potencjalnych klientów lub ruchu w witrynie, media społecznościowe mogą to umożliwić. Niezależnie od tego, czy chodzi o posty promocyjne, czy reklamy społecznościowe, obserwowanie konwersji i kliknięć adresów URL może pomóc w lepszym określeniu ROI z mediów społecznościowych.

Twoje cele powinny być SMART, tj. konkretne, wymierne, osiągalne,  istotne, określone w czasie. Każda kombinacja tych celów może pomóc Ci lepiej zrozumieć, z którymi sieciami należy się również zmierzyć. W razie wątpliwości postaraj się, aby strategia marketingowa w mediach społecznościowych była prosta, zamiast mieszać ją ze zbyt wieloma celami, które mogą Cię rozpraszać. Wybierz jedną lub dwie i trzymaj się ich.

Cele powinny koncentrować się na odbiorcach
Media społecznościowe to medium skoncentrowane na człowieku. Przełóż drogę zakupową swojego klienta na cele specyficzne dla odbiorców (świadomość = przyciąganie uwagi klienta, konwersje = stymulowanie działań klienta, rzecznictwo = zdobycie polecenia klienta).

Cele powinny być powiązane z głównymi celami organizacji
Dobry cel jest wynikiem, a nie działaniem. Co musi się wydarzyć w przyszłym roku w Twoim biznesie? Notujesz wzrost przychodów, ale co jeszcze wpływa na wynik finansowy? Co uszczęśliwia Twoich klientów? A może chcesz zatrzymać pracowników na dłużej? Przełóż cel mediów społecznościowych na obszar, w którym potrzebujesz wyników.

Cele powinny zaczynać się od dużych, a następnie przekładać się na konkretne wskaźniki KPI
Aby pozostać na dobrej drodze, powinieneś wyznaczyć cele, które są duże, ale możliwe do osiągnięcia. Następnie podziel je na miesięczne i kwartalne kluczowe wskaźniki wydajności (KPI). Określ dwa typy celów podczas planowania:

  • główne, które opisują Twój najważniejszy wkład w osiągnięcie efektu marketingowego,
  • drugorzędne, które opisują Twoje cele i miary sukcesu dla każdego kanału.

Twoim głównym celem będzie odpowiedź na pytanie: „Jeśli osiągniemy dany jeden cel w tym roku, czy będziemy wiedzieć, że odnieśliśmy sukces?”. Przykładem podstawowego celu marketingu 
w mediach społecznościowych może być zdobycie 50 zapytań z kanałów mediów społecznościowych 2021 r. Czy Twoja firma byłaby zadowolona z 50 nowych skwalifikowanych potencjalnych klientów po rocznym wysiłku i inwestycji? 
Pamiętaj, że media społecznościowe mogą funkcjonować w ramach różnych działów i zespołów. C...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy