Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social mediach

1 marca 2019

NR 9 (Luty 2019)

Wykorzystanie emocji w prowadzeniu działań w social mediach

0 1980

Młodzieżowe słowo tego roku to „Dzban” i mówią o tym praktycznie wszyscy. Ale czy wiedzieliście, że słowem roku 2017 wg Oxford Dictionary było słowo „xD”, czyli emotikon wyrażający nasze emocje? Nie bez powodu. Emojis i emotikony opanowały Internet i social media. Do tego stopnia, że gdy na Tinderze zlepek dwóch znaków „xD” zamieniał się w emojis (czyli znak graficzny), spowodowało to odpływ użytkowników aplikacji. Dlaczego tak mocno się z tym wiążemy? Wszakże to tylko symbole, można powiedzieć. Social media emocjami stoją! Bo social media to przecież media społecznościowe, a społeczności budujemy na relacjach, a przede wszystkim na emocjach.

Kluczem do poznania człowieka i jego emocji, a następnie tworzenia na tej podstawie skutecznej komunikacji jest, niestety, teoria i psychologiczne podstawy. Istnieje ponad 600 (!) definicji emocji, ale tą, którą subiektywnie cenię najbardziej, jest definicja G.L. Clore i A. Orton, ponieważ jest wypadkową tych wszystkich 600 definicji (autorzy przyjrzeli się każdej):

POLECAMY

Można zatem powiedzieć, że emocje to zjawisko bardzo złożone, nazywa się je zresztą „zjawiskiem wieloskładnikowym”.

Emocje charakteryzują się następującymi cechami:

  • Występowanie uczuć (afektów) lub pewnych wewnętrznych stanów lub procesów. 
  • Pojawiają się w wyniku reakcji na wydarzenia (nie biorą się same z siebie, zawsze musi się coś wydarzyć, chociażby w naszym życiu wewnętrznym!). 
  • Świadomy charakter (prędzej czy później zdajemy sobie sprawę z ich występowania). 
  • Wyrażają się zachowaniem (nasze ciało świadomie bądź nie reaguje na emocje). 
  • Mają charakter oceniający (coś jest dobre lub złe). 
     


Z jednej strony w mediach społecznościowych jesteśmy niezwykle emocjonalni i wykorzystujemy emojis, z drugiej strony zaś nasze społeczeństwo wypierało i wypiera emocje. Jesteśmy „w gorącej wodzie kąpani”, a mężczyźni „płaczą jak baba”. Większoś...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy