Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

25 lipca 2022

NR 26 (Lipiec 2022)

Zróżnicowanie treści na profilu – jak ożywić komunikację?

0 36

Komunikacja na profilu Twojej marki, bez względu na jakiej platformie działasz, powinna być nie tylko regularna, ale także przemyślana i atrakcyjna. W Polsce ponad 27 mln osób, czyli aż 72% populacji, aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. Jako główne powody korzystania z social mediów, oprócz utrzymywania kontaktów z przyjaciółmi oraz rodziną, które znalazło się na pierwszym miejscu – 53,4%, użytkownicy podają poszukiwanie produktów do zakupu – 28,7% oraz szukanie treści tworzonych przez marki – 26,4% (źródło: https://cutt.ly/LJSeFtF). Jak przy tak licznej grupie przykuć uwagę odbiorców i sprawić, żeby zostali z nami na dłużej?


Mów językiem klienta

Zacznij od dobrego rozpoznania swojej grupy docelowej. Sprawdź, kim są Twoi fani – począwszy, od tego, gdzie mieszkają i w jakim są wieku, poprzez ich zainteresowania i spojrzenie na świat, kończąc na języku, jakim posługują się na co dzień. To właśnie on jest kluczem do trafnej i wartościowej komunikacji. Mówiąc językiem naszych odbiorców i potencjalnych fanów pokazujemy, że mówimy o nich, że ich rozumiemy i że dobrze znamy ich świat. Co za tym idzie zwiększymy zaufanie i lojalność użytkowników wobec marki. Dobrą praktyką jest stworzenie persony marketingowej, czyli sylwetki, która pozwoli nam przybliżyć oraz odkryć cechy, światopogląd i emocje drzemiące w potencjalnych klientach. 

POLECAMY

To, jak się zachowują i co lubią nasi odbiorcy, determinuje sposób, w jaki będziemy do nich mówić. Innego języka użyjemy na profilu z kategorii beauty, innego dla branży motoryzacyjnej, a jeszcze innego dla tego z obszaru bankowości. Co wcale nie znaczy, iż na jednym z nich musi być to luźna i swobodna komunikacja, a na drugim bardziej formalna i rzeczowa. Oferty bankowe także mogą być przedstawione w lekki sposób, w zależności od tego, co bardziej przyciąga naszą grupę docelową.
 

Ciekawostka
Niestandardowym sposobem na lepsze poznanie nasze grupy docelowej mogą być działania marki na kanale Quora. Jest to portal typu Q & A, na którym użytkownicy zadają pytania todpowiedzi. Tworząc profil specjalisty, który będzie odpowiadał pod szyldem naszej marki na pytania związane z obszarem jej działalności, nie tylko w pośredni sposób wzmacniamy wizerunek marki jako eksperta w swojej dziedzinie, ale także mamy możliwość wejść w bezpośrednią interakcję z użytkownikami w nowy, ciekawy i inny sposób, niż ma to miejsce na pozostałych platformach. Co więcej, właśnie przez pytania, jakie zadają użytkownicy, możemy poznać to, kim są, jakie mają upodobania i co jest dla nich ważne i w ten sposób stworzyć lub udoskonalić personę, która pomoże nam tworzyć dopasowaną komunikację.

 

Rozmawiaj i doceniaj

 

Poza samą narracją marki, nie należy zapominać o aktywizowaniu fanów przez zadawanie im pytań i prowadzenie czynnej dyskusji, np. w komentarzach. Dodanie CTA z chwytliwym pytaniem z pewnością zachęci użytkowników do wyrażenia swojej opinii. Ale na tym nie koniec! Warto dalej kontynuować rozmowę z fanami w komentarzach, „ciągnąć ich za język” i pobudzać do dyskusji. To także dobre miejsce, aby podzielić się wskazówkami czy poleceniami, podtrzymując ekspercki wizerunek. Odpowiednie moderowanie treści tworzonych bezpośrednio przez użytkowników i kreowanie zaangażowanej społeczności jest bardzo ważnym czynnikiem utrzymania ich „wierności” wobec marki.
 

TIP #1

Co więcej, tych najbardziej zaangażowanych fanów warto dodatkowo doceniać. Jednym ze sposobów na takie wyróżnienie może być utworzenie specjalnej, zamkniętej grupy dedykowanej osobom, które najchętniej udzielają się na naszym profilu. Poprzez publikowanie tam specjalnych ofert czy szybsze informowanie o promocjach, tego typu działania bez wątpienia będą wartością dodaną dla klientów, znów mocno budując ich lojalność.

 

TIP #2

Warto urozmaicić i ubarwić odpowiedzi na wiadomości czy komentarze użytkowników poprzez dodawanie do nich brandowych gifów. Stwórz dedykowane gify dla Twojej marki powiązane nie tylko z najczęściej zadawanymi pytaniami, ale też z wartościami firmy. Z pewnością będą wyróżniać się na tle innych i przykują uwagę. Dodatkowo użytkownicy sami będą mogli je wykorzystywać w swoich rozmowach, np. w Messengerze, sprawiając, że Twoja marka stanie się częścią ich codziennych konwersacji.


Zainspiruj i doradź

Skoro stworzyliśmy już personę i znamy swoich użytkowników oraz wiemy, czym się interesują, dobranie tematyki naszych publikacji nie powinno przysporzyć trudności. Oprócz sprzedażowej czy biznesowej komunikacji musimy pamiętać o wartości dodanej. Dobrze sprawdzą się treści poradnikowe oraz inspiracyjne, prezentujące wskazówki, sugestie i podpowiedzi co do tego, jak korzystać z naszych produktów, jak je zaaranżować, czy jak mogą wpłynąć na nas i nasze samopoczucie. W Polsce 57,5% użytkowników w wieku od 16 do 64 lat wykorzystuje internet właśnie do znajdowania nowych pomysłów i inspiracji (źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland). Warto więc postawić na rozbudowany content marketing, dzieląc się wiedzą czy poradami – czy to na różnych kanałach społecznościowych, czy na blogu lub w ramach newslettera.
 

Rys. 1. Przykład działań inspiracyjno-poradnikowych: przepis na drinka w ramach jednego, animowanego InstaStories na profilu Żubrówka Polska. Źródło: Instagram


Postaw na zabawę

Nie zapominaj o rozrywce czy emocjach. Internauci często szukają treści przyjemnościowych i odprężających. Prawie 1/3 użytkowników mediów społecznościowych w Polsce przyznaje, iż obserwuje konta z kategorii: rozrywka oraz memy (źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland). Dlatego ten element powinien znaleźć się na Twoim profilu – oczywiście w sposób powiązany z marką. Tutaj sprawdzi się klasyczne nawiązywanie do dni z kalendarza czy komunikacja typu real-time marketing, podane w odniesieniu do wizji marki i spójnie z regularnymi publikacjami.

Innym przykładem na ożywienie komunikacji i sposobem na przekonanie do siebie użytkowników są testowania produktów, rozdania czy konkursy. Ci, którzy mają barierę, aby zakupić pełnowartościowy produkt lub skorzystać z naszej usługi, często chętnie wypróbują je w związku z aktywacją marki. To dobra metoda na przekonanie do siebie klientów w fazie zainteresowania czy rozważania.
 

 Rys. 2. Przykład rozrywkowych i angażujących publikacji na profilach Citi Handlowy, Burger King Polska oraz NIVEA MEN. Źródło: Facebook
 

TIP #3

Komunikację marki warto podzielić, tak aby – po pierwsze – dane kanały społecznościowe odpowiadały na rozmaite zapotrzebowania marketingowe czy fazy ścieżki zakupowej i uzupełniały się. A – po drugie – aby zachować regularność komunikacji i pamiętać o różnych, jednakowo ważnych aspektach, czyli filarach komunikacyjnych (sprzedażowy, poradnikowy, inspiracyjny czy rozrywkowy), które odpowiadać będą za proces zakupowy, ale także pozwolą nam utrzymać zaangażowanie i aktywność na profilach.


Postuj w formacie wideo...

Wiemy już, jak i co mówić – pozostaje więc pytanie: w jakiej formie to podać? Platformy oferują wiele formatów publikacji oraz reklam, jednak w świecie online bezsprzecznie króluje wideo. Aż 86,4% Polaków korzystających z internetu wykorzystuje to medium do oglądania contentu wideo, z czego 31,5% stawia na rozrywkę (memy czy virale), 27,8% ogląda tutoriale i treści poradnikowe, 19,7% – wideo edukacyjne, a 18,7% – filmiki z recenzjami produktów (źródło: https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland). Statystyki te dobrze obrazują konieczność pamiętania o zróżnicowaniu tematycznym naszych publikacji. Wideo stało się najchętniej konsumowaną oraz najszybciej i najłatwiej przyswajalną formą komunikacji, także w social mediach – szczególnie to w formacie wertykalnym. Bez wątpienia wpływ na to miał wzrost popularności TikToka, który po raz kolejny w 2022 r. utrzymuje pozycję najczęściej pobieranej aplikacji na całym świecie (źródło: https://www.dobreprogramy.pl/tiktok-najczesciej-pobierana-aplikacja-pobrano-go-175-milionow-razy,6762820473416512a). Statystyki pokazują także, iż wideo na Instagramie jest bardziej angażujące niż pozostałe formaty; posty wideo na Twitterze generują 10 razy więcej zaangażowania, niż inne; a Pinterest notuje 240% wzrostu organicznych pinów w formacie wideo, porównując rok 2020 do 2021 (źródło: https://later.com/blog/social-media-trends/). Dodatkowo – jak mówią marketerzy, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym przez portal DataBox – posty wideo na Facebooku przynoszą dwa razy więcej kliknięć, zwiększają konwersję o 20–30%, a także wskaźnik CTR o 47% w porównaniu z publikacjami statycznymi (źródło: https://databox.com/videos-vs-images-in-facebook-ads). Dzięki wideo możemy łatwo przykuć uwagę odbiorcy (pamiętaj, aby zrobić to w ciągu 3 pierwszych sekund), a także zamieścić sporo informacji w krótkiej formie w ramach jednej publikacji. 

 

TIP #4

Co zrobić, gdy nie posiadasz contentu wideo lub stworz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy