Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

25 lipca 2022

NR 26 (Lipiec 2022)

Na czym tak naprawdę polega praca social media managera?

0 58

Słysząc, że zawodowo zajmuję się mediami społecznościowymi, wiele osób wyobraża sobie moją pracę jako niezwykle lekką, zabawną i niezbyt absorbującą. Z pozoru faktycznie może to tak wyglądać – przecież większość z nas korzysta z Instagrama czy Facebooka, więc cóż trudnego może być w ich obsłudze? Jeśli jednak chcemy, aby komunikacja marki w internecie była spójna, przemyślana i spełniała cele biznesowe, to praca social media managera zdecydowanie wykracza poza „klikanie fejsbuków”. No dobrze, to na czym tak naprawdę polega praca takich osób, jak ja?

Bez strategii ani rusz

Bazą działań w mediach społecznościowych (i nie tylko) jest strategia komunikacji, która stanowi swoistą mapę i pomaga poruszać się tak, aby każdy post czy komentarz spełniały cele biznesowe organizacji.

POLECAMY

To właśnie od uporządkowania strategii powinniśmy zacząć naszą pracę, a to, co jest w niej zapisane, powinno nam przyświecać na co dzień. Oczywiście, wraz z rozwojem firmy i nowymi kierunkami ekspansji, konieczne jest również aktualizowanie strategii komunikacji. Dlatego nie jest to dokument, który stworzymy raz, a potem o nim zapomnimy. Jest to żywy organizm, który zmienia się razem z firmą i pracownikami.

Jakie są kluczowe elementy, które powinna zawierać taka strategia? Należy w niej przede wszystkim zawrzeć cele marketingowe i sprzedażowe (np. zwiększenie rozpoznawalności marki, zatrudnienie nowych pracowników, wzrost sprzedaży produktów o 10% rok do roku itd.). Aby wiedzieć, co robić, najpierw konieczne jest ustalenie, po co w ogóle to robimy.

Niezbędne jest również określenie tzw. buyer person, czyli grupy docelowej naszej komunikacji, analiza konkurencji, wyznaczenie wyróżników marki, ustalenie misji i wizji firmy, tonu komunikacji (tone of voice), a także kanałów komunikacji.
Warto w strategii zawrzeć również serie tematyczne postów, które chcemy wprowadzić na stałe oraz wyróżnić te obszary, o których warto przypominać odbiorcom (np. nasz unique selling point albo flagowy produkt, który przynosi największe zyski).

Śledzenie trendów

Przestrzeń mediów społecznościowych zmienia się jak w kalejdoskopie, a nowe trendy pojawiają się niemal codziennie. Dlatego praca social media managera to również w dużej mierze ciągłe monitorowanie tego, co aktualnie podbija serca użytkowników platform.

To, czym dzielili się między sobą użytkownicy w styczniu 2022 r., w marcu było już zupełnie nieaktualne. Na to, o czym jako marka komunikujemy, ma wpływ wiele czynników – wydarzenia polityczne, ruchy społeczne, sytuacja ekonomiczna w kraju czy zachowania osób publicznych. Trzeba więc zarówno monitorować social media, jak i globalne wydarzenia, które będą decydować o tym, jak będziemy w danej chwili mówić do odbiorców. Ważnym przykładem jest chociażby wybuch wojny w Ukrainie. Trudno było jako firma w żaden sposób nie zareagować i publikować posty według planu, jakby nic się nie wydarzyło. W takich sytuacjach trzeba reagować szybko i dostosowywać content do otaczających nas realiów. W tym przypadku, wyrażając wsparcie dla naszych sąsiadów.

Ciągła nauka narzędzi

Tak jak zmieniają się trendy, tak również stale rozwijają się platformy społecznościowe. Nie dość, że co kilka lat pojawiają się nowe media, jak np. TikTok, który wprowadził całkowitą rewolucję w internecie, tak również stale wprowadzane są nowe funkcje na platformach. Każdy miesiąc przynosi aktualizacje, w postaci nowych filtrów na Instagramie, ankiet na LinkedIn czy viralowych utworów na TikToku. Social media nie śpią i nawet chwila nieuwagi może sprawić, że ominie nas bardzo ważna zmiana. Dlatego zajmując się nimi zawodowo, musimy być przygotowani na ciągłą naukę i doszkalanie się.

Planowanie i przygotowywanie

Prowadząc komunikację dla dużej marki, nie da się komunikować ad hoc. Ale również w przypadku małych firm dużo łatwiej jest robić to spójnie i sensownie, gdy mamy przygotowane scenariusze działań.

Potrzebny jest plan, który uwzględni wszystkie najważniejsze wydarzenia w organizacji, jak np. wprowadzenie nowego produktu czy zatrudnienie nowych pracowników.

W zależności od specyfiki firmy i branży, czasami możemy planować nawet na miesiąc do przodu, a nieraz tylko z tygodniowym wyprzedzeniem. Nie zmienia to jednak tego, że wszystkie nasze działania powinny być rozpisane w narzędziu do zarządzania projektami (np. Asana czy Trello), uporządkowane i zgodne ze strategią.

Szczególnie w przypadku takich platform, jak Instagram, gdzie liczy się spójność wizualna gridu, planowanie z dużym wyprzedzeniem jest kluczowe. Decydując się na konkretny styl graficzny, powinniśmy konsekwentnie realizować go we wszystkich postach. Rozplanowanie siatki na kilkanaście/kilkadziesiąt postów do przodu może znacząco to ułatwić.

Współpraca między działami

To, o czym piszemy w social mediach, odzwierciedla często pracę wielu działów naszej firmy. Social media manager musi więc niejako spinać wszystko to, co aktualnie dzieje się w organizacji i ułożyć w sensowny plan komunikacji.

Oznacza to często wiele spotkań i rozmów z project managerami, dyrektorami, sprzedawcami czy działem HR. W praktyce jest to również trudna sztuka priorytetyzacji zadań, ponieważ każdy postrzega swój temat jako bardzo ważny, a to finalnie social media manager musi zdecydować, co będzie publikowane w pierwszej kolejności.

Zastosujmy metaforę: jeśli firma jest jak restauracja, to my jesteśmy w niej kelnerami. Musimy zarówno zbierać zamówienia od różnych klientów na sali, jak i przekazać je potem poprawnie kucharzom. A na koniec trzeba jeszcze dostarczyć gotowe dania do właściwych osób. Wymaga to dużo koncentracji i multitaskingu!

Nie samym tekstem, czyli grafiki, zdjęcia i wideo

Komunikacja w social mediach to nie tylko tekst, ale również elementy wizualne. Odpowiadamy więc za całokształt tego, co jest publikowane na Instagramie, LinkedIn, Twitterze czy TikToku. To właśnie po stronie social media managera jest planowanie sesji zdjęciowych, filmów i grafik oraz dbanie o to, aby były spójne, estetyczne, a do tego spełniały cele biznesowe firmy.

Niejednokrotnie to on sam odpowiada za ich tworzenie, np. w przypadku Reelsów na Instagramie. Wtedy konieczne jest dodatkowo stworzenie kreatywnych scenariuszy,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy