Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social media

18 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Naga prawda o Facebooku…?

369

Co jakiś czas trafiają do mnie osoby, które opowiadają niestworzone HISTORIE o tym, jak robić REKLAMY za ZERO! Postanowiłem walczyć z TYMI BZDURAMI. Poniżej znajdziecie opis najbardziej BZDURNYCH rzeczy, które słyszałem.

Z artykułu nauczysz się:

  • Dlaczego na Facebooku nie ma możliwości reklamowania się „za darmo”.
  • Z czego składa się ekosystem Facebooka.
  • Jakie są trzy kluczowe aspekty kierowania reklam na Facebooku.
  • Jak przeprowadzić sprzedaż na stronie www dzięki dobrze przygotowanej kampanii.

 

Do najczęściej docierających do mnie BZDUR zaliczam m.in. kwestie takie jak to, że w FastTony.es da się zrobić reklamę rozliczaną za udostępnienia, więc post, który zrobisz, da Ci ZA DARMO wejścia na stronę. Jest to bzdura – nigdy, nigdy, nigdy niczego takiego nie było...Kolejna totalna bzdura to rób wideo, które ma być rozliczane za obejrzenie 3, 6, 15 s, ale w WIDEO od pierwszej sekundy mów ludziom, by klikali w LINK – mentalność z czasów 3 s za free 
w iDEA… Trzecią bzdurną kwestią jest stworzenie postów, które są postami przenoszącymi na stronę i kombinacje, by rozliczać to za polubienia strony – bez komentarza…

Bzdury, bzdury i bzdury!

Po pierwsze, jeśli sądzicie że Facebook to grupa ludzi, którzy nic nie umieją i dają się oszukiwać, bo są tacy głupi, to przypomnę Wam, że ta zgraja ludzi UTRZYMUJE się z reklam i zbudowała większą firmę od Twojej. Jeśli dobrze pamiętam, to mieli 56 MLD przychodu w 2017 roku, gdzie większość to były przychody z reklamy! Tam pracują mądrzy ludzie, którzy wiedzą więcej niż Wam się wydaje, i nie tworzą systemu, jaki ma z założenia ich samych oszukiwać (fakt, są BUGI, ale to wypadki przy pracy – co przy tak wielkiej organizacji zdarza się każdej firmie).

Po drugie – ekosystem Facebooka składa się z wielu elementów zarządzających dystrybucją i optymalizacją reklamy, które pilnują, by osiągane wyniki były dobre. Dobre zarówno dla FB, jak i reklamodawcy. 

Jak optymalizować na tym etapie? Jest wiele sposobów, ja opiszę najprostszy. Jeśli Twoja reklama się „świetnie klika” (ma dużo klików na każde 1000 wyświetleń), to możesz rozliczyć jak w CPM, a nie CPC (dzięki temu przestajesz płacić za kliki, a masz stawkę za wyświetlenia – przez FT można zmieniać model rozliczania w trakcie trwania kampanii), ale nie jest tak kolorowo, że kampania nagle zrobi się ZA DARMO. Dodatkowo model rozliczania ma wpływ na dystrybucję reklamy... i na inne procesy optymalizacji wyświetlania i co za tym idzie – na ceny.

Skoro już znamy podstawowe elementy składowe mechanizmu planowania reklamy, to zwróćcie uwagę, że zawsze Facebook wylicza Wam średni koszt CPM – nawet jak rozliczacie się za kliki i inne rzeczy, to zawsze jest też CPM. Robi to, bo zawsze wszystko jest przeliczane na CPM-y!

Kolejną rzeczą jest mechanizm, który ma bronić Facebooka przed fraudami (oszustwami), czyli jeśli dana kampania nie generuje przychodów na pewnym poziomie, to jest sprawdzana.

Co się stanie, jak się okaże, że ktoś ma zastrzeżenia do Twojego sposobu? Ban konta reklamowego.

Czy są jednak jakieś triki? Cóż, ja bym nie nazwał tego trikiem, jednakże obserwuję dziwną rzecz. Posty z linkiem w treści (to nie grafika przekierowuje na stronę tylko link w opisie postu)... niektórzy mówią i zarzekają się, że tego typu posty generują im najlepszą sprzedaż, najtańsze kliki itp. Taki post reklamują w modelu za zaangażowanie względem posta.

Oczywiście są to posty reklamowane na mobile, pionowe i produkty masowe (okulary, etui do telefonów, ciuchy kosmetyki). 

Zdarza się, że też słyszę o tym, iż ktoś (z tych osób, co tak...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy