Dołącz do czytelników
Brak wyników

Podcast – przez ucho do serca

Artykuł | 19 września 2018 | NR 4
381

Content marketing to świetny sposób budowania własnej marki. Gdy dzielisz się przydatnymi treściami, budujesz swój autorytet i przekonujesz do siebie potencjalnych klientów. W czym problem? Twoi konkurenci robią dokładnie to samo! W efekcie wartościowych artykułów i materiałów wideo jest w internecie tak dużo, że odbiorcy nie nadążają z ich odbieraniem. Wiesz, jak sobie z tym poradzić?

Zamiast walczyć o każdą sekundę uwagi, sięgnij po zupełnie inną pulę. Docieraj do odbiorców wtedy, gdy wykonują mało absorbujące czynności, takie jak jazda samochodem, bieganie, prasowanie czy koszenie trawnika. Chętnie zajmą się wtedy czymś, co nie absorbuje wzroku i pozwala lepiej wykorzystać „bezproduktywny” czas – np. posłuchają Twojego podcastu. W ten sposób zamiast dwóch minut poświęcą Ci pół godziny, a nawet więcej!

POLECAMY

Radio na życzenie

Podcast to seria nagrań audio lub wideo podzielona na odcinki. Pliki z poszczególnymi odcinkami można pobrać z internetu albo słuchać online w formie streamingu. Można to porównać do radia na życzenie. Podcasty można subskrybować, dzięki czemu nowe odcinki automatycznie trafiają do odbiorców. Czterech na dziesięciu Amerykanów słuchało podcastu przynajmniej raz w życiu. W Polsce takie badania nie są prowadzone, ale wyrywkowe informacje z różnych źródeł potwierdzają, że zwolenników tego medium szybko przybywa. Popularne podcasty notują po kilkadziesiąt tysięcy pobrań miesięcznie i wyraźnie widać trend rosnący. Widzę to po statystykach mojego podcastu Mała Wielka Firma, który w 2017 r. zwiększył słuchalność o 60% (z 41 tys. w styczniu do 66 tys. w grudniu). Pat Flynn, twórca popularnego bloga SmartPassiveIncome.com, twierdzi, że podcast jest dla niego najważniejszym źródłem nowych odbiorców, lepszym niż Google czy social media. John Lee Dumas w ciągu 5 lat zarobił dzięki swojemu Entrepreneur On Fire ponad 8 mln dolarów (po odliczeniu kosztów). Michael Hyatt, Neil Patel, Amy Porterfield, Michael Stelzner, Darren Rowse, Chris Ducker – to inne gwiazdy biznesu online, które korzystają z tego medium.
Polskich twórców również szybko przybywa. W styczniowej edycji mojego kursu PodcastPro, na którym można nauczyć się budowania swojej marki za pomocą podcastu, wzięło udział 75 osób (płacąc za szkolenie online 400-1200 zł w zależności od pakietu).

Trzy kroki do zakupu

W jaki sposób podcast pomaga budować markę, a docelowo zdobywać klientów? To proste – dzięki niemu możesz sprawić, że przedstawiciele Twojej grupy docelowej poznają Cię, polubią i zaufają Ci.
Podcast pozwala dotrzeć do nowych odbiorców. Każdy odcinek podcastu ma swój tytuł i opis, które są widoczne dla wyszukiwarek. Umieszczając swoje nagrania w sieci (przede wszystkim w największym katalogu podcastów, czyli iTunes), sprawiasz, że internauci szukający informacji na dany temat trafiają na Ciebie. Być może Ty sam nie słuchasz podcastów, ale część potencjalnych klientów z pewnością odkryje Cię dzięki takiej formie. Ludzie mają rozmaite preferencje dotyczące konsumowania treści. Jedni lubią czytać, inni oglądać, a jeszcze inni słuchać. Podcast pozwala skutecznie dotrzeć do odbiorców z tej ostatniej grupy.

Podcast sprawia, że inni mają szansę Cię polubić. Jako autor podcastu masz szansę zbudować silną więź z odbiorcami. Dowiedzą się o Tobie dużo więcej niż z artykułów na blogu, słuchając Twojego głosu. Być może w nagraniach będziesz wspominał o faktach ze swojego życia, co może dodatkowo wzmocnić tę więź. Z czasem stali słuchacze poczują się tak, jakby znali Cię naprawdę. Nagrywając regularnie, staniesz się częścią ich życia, a oni – dzięki temu, że mają z Tobą stały kontakt – zaczną Cię lubić. Tak działa znany w psychologii efekt czystej ekspozycji.

Popularne podcasty notują po kilkadziesiąt tysięcy pobrań miesięcznie i wyraźnie widać trend rosnący.

Podcast pomaga zdobywać zaufanie słuchaczy. Od dziecka uczymy się słuchać ludzi mądrzejszych i bardziej doświadczonych od siebie. Zaczyna się od rodziców, później są nauczyciele, wykładowcy, szefowie, mentorzy… Słuchanie jest oznaką zainteresowania i szacunku. Kiedy w swoim podcaście przekazujesz wiedzę dotyczącą Twojej dziedziny, budujesz własny autorytet. Udowadniasz, że znasz się na danym temacie, potrafisz ciekawie i zrozumiale o nim mówić. Jeżeli odbiorca będzie miał problem związany z tą dziedziną, jak myślisz, u kogo będzie wolał kupić?

Statystyki z USA: (źródło: Edison Research – The Podcast Consumer 2017)

  • 60% badanych zna określenie podcasting.
  • 40% słuchało podcastu przynajmniej raz w życiu.
  • 24% słuchało podcastu w ostatnim miesiącu.
  • Kto słucha? 56% mężczyźni / 44% kobiety.
  • Jak słucha? 31% komputer stacjonarny / 69% urządzenie przenośne (smartfon, tablet, odtwarzacz mp3).
  • Gdzie słucha najczęściej? 51% w domu, 22% w samochodzie, 14% w pracy, 3% w transporcie publicznym, 10% inne. 

Popularne aplikacjedo słuchania podcastów:

Android:

  • Pocket Casts.
  • Podcast Addict.
  • Podcast Republic.

iOS:

  • Podcasty (aplikacja systemowa).
  • The Podcast App.
  • Overcast.

Czego oczy nie widzą…

Choć podcasty szybko się rozwijają, daleko im jeszcze do wideo (i pewnie nigdy go nie dogonią). W takim razie po co zawracać sobie nimi głowę? Nagrań audio można słuchać podczas wykonywania innych czynności. Pozwala to lepiej wykorzystać czas spędzany na dojazdach do pracy, w siłowni czy na spacerze z psem. Potrzebne urządzenie, czyli telefon, każdy ma przy sobie przez cały czas. Słuchanie online (streaming) jest bardziej komfortowe niż w przypadku wideo. Pliki dźwiękowe są znacznie mniejsze, więc wymagania co dojakości łącza nie są tak wysokie.

Podcasty mają też szereg zalet z punktu widzenia twórcy. Są szybsze i łatwiejsze w produkcji niż wideo. Nie wymagają pokazywania się przed kamerą, ale pozwalają na nawiązanie bliskiego kontaktu z odbiorcą, który słyszy Twój głos. Przeciętny odcinek ma ok. pół godziny, co pozwala przekazać mnóstwo informacji. Słuchacz nie jest narażony na tak wiele innych bodźców jak w przypadku oglądania wideo na YouTube czy korzystania z Facebooka.

Przydatne linki

Muzyka Royalty Free (bez tantiem za odtwarzanie):

  • audiojungle.net
  • jewelbeat.com
  • melodyloops.com

Edycja dźwięku:

  • audacityteam.org (darmowy program Audacity)

Hosting podcastów:

  • spreaker.com
  • libsyn.com
  • soundcloud.com
  • podbean.com

Zgłaszanie podcastu do iTunes:

  • podcastsconnect.apple.com

Słuchacze podcastów na Facebooku:

  • facebook.com/groups/wruchusluchampodcastow

Zainteresowany? W takim razie zobaczmy, co trzeba zrobić, żeby nagrać swój podcast.

Podcasty mają też szereg zalet z punktu widzenia twórcy. Są szybsze i łatwiejsze w produkcji niż wideo. Nie wymagają pokazywania się przed kamerą, ale pozwalają na nawiązanie bliskiego kontaktu z odbiorcą, który słyszy Twój głos. 

Przygotowanie, produkcja, publikacja

Zanim u...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy