Dołącz do czytelników
Brak wyników

LinkedIn

29 października 2021

NR 22 (Październik 2021)

Siła profili osobistych w budowaniu wizerunku firmy na LinkedIn

0 37

Wcześniej kojarzone głównie jako wirtualne CV, dziś konto na LinkedIn to tak naprawdę nieodłączny element nawiązywania biznesowych relacji 
i sprzedaży B2B w przestrzeni mediów społecznościowych. Poza możliwością prezentacji dorobku zawodowego, platforma jest ważnym elementem procesu kreowania wizerunku w sieci, dając szansę na zdobycie uznania i prestiżu jako ekspert w danej branży czy możliwość odkrycia nowych ścieżek kariery i wyzwań
zawodowych. 

Wraz z coraz szerszym wykorzystaniem jej potencjału rośnie zainteresowanie tym medium. W sierpniu 2021 r., aż 4 487 000 Polaków posiadało na LinkedIn swoje konto, co stanowi 11,8% wszystkich, globalnie korzystających z serwisu użytkowników. To całkiem imponujący wynik, jednak sam fakt posiadania konta na niewiele się zda, jeżeli nie będzie poparte aktywnością na platformie. Zaledwie niewielki odsetek użytkowników obecnych na LinkedIn publikuje regularnie merytoryczne, angażujące treści.

POLECAMY

To duży błąd, bo siła profili osobistych w budowaniu zarówno własnej marki, jak i wizerunku firmy jest nieoceniona.

Company page – czy warto mieć stronę firmową?  

LinkedIn coraz częściej staje się miejscem, gdzie poszukuje się partnerów biznesowych, opinii i informacji o firmie. Company page może zachęcać do kontaktu, budować świadomość oraz umacniać postrzeganie marki jako eksperta i lidera danej branży.

Stanowi wizytówkę, która pomaga zwiększać rozpoznawalność, i umożliwia dotarcie do potencjalnych odbiorców, co finalnie przekłada się na większą świadomość marki i sprzedaż produktów czy usług. Należy jednak mieć na uwadze to, że dobrze uzupełniona, profesjonalna strona firmy na LinkedIn to nie wszystko! To solidny fundament i wizytówka marki, ale bez ambasadorów jest, niestety, skazana na porażkę. Platforma bardzo ceni zaangażowanie podejmowane z poziomu profili osobistych użytkowników, dlatego w strategii komunikacji marki tak ważni są pracownicy firmy. Publikacje na kontach prywatnych nawiązujące do działań firmy dodają wiarygodności całej organizacji. Dlatego najlepsza kombinacja, która przyniesie efekty w komunikacji na LinkedIn, to taka, gdzie profesjonalna strona firmowa, wzmocniona jest zaangażowaniem ze strony pracowników. 

Czemu profile osobiste są ważniejsze niż firmowe? 

Mimo że dosyć specyficzny i zdecydowanie bardziej ukierunkowany w stronę biznesu, LinkedIn to nadal serwis społecznościowy. Dlatego też wyraźnie woli działania podejmowane w obszarze profilu prywatnego niż te, które realizowane są na stronach firmowych. Komunikacja preferowana przez platformę opiera się na wymianie informacji i interaktywnym dialogu, szczególnie takim, który odbywa się między użytkownikami. Publikacje na profilach prywatnych są odbierane przez innych członków społeczności jako bardziej wiarygodne i godne zaufania niż te, które udostępnia firma, marka czy osoba publiczna. Bazując na statystykach, treść publikowana na profilach osobistych ma nawet do 8 razy większy zasięg niż ta sama publikacja na company page, co w zasadzie nie powinno dziwić, bo pracownicy mają 10-krotnie większe sieci społecznościowe, niż strony firmowe1.

Rys. 1. Obszary aktywności dla profili osobistych na LinkedIn. 
Źródło: opracowanie autorskie

Employee advocacy – co to takiego?

Przywołane wyżej statystki jasno wskazują, że profile osobiste mają dużą moc w budowaniu świadomości i wizerunku marek. Co należy zatem zrobić, aby przekonać zespół do aktywności na LinkedIn? Przede wszystkim nie należy stosować przymusu!

Ambasadorami marki powinni zostać pracownicy firmy, którzy sami z siebie chętnie angażują się w działania na LinkedIn i z własnej woli publikują treści na profilach osobistych. Warto rozważyć wprowadzenie w organizacji polityki employee advocacy, polegającej na promowaniu treści związanych z firmą lub marką, właśnie przy udziale pracowników. Trzeba tu nadmienić, że wdrożenie employee advocacy to sytuacja win-win. Przyniesie bowiem realne i długofalowe korzyści zarówno firmie, jak i pracownikom, którzy wśród swoich odbiorców będą postrzegani jako eksperci.  

Sposoby na wykorzystanie profili osobistych w budowaniu wizerunku firmy 

Zanim pracownicy zaczną angażować się w działania wspierające wizerunek firmy i zamieszczać publikacje, należy upewnić się, że ich profile są profesjonalnie uzupełnione. Przed przystąpieniem do realizacji kolejnych etapów employee advocacy, ten obszar należy potraktować priorytetowo, ponieważ to właśnie profile osobiste będą swoistymi wizytówkami firmy! Profesjonalny i dokładnie uzupełniony profil osobisty to taki, na którym znajdziemy wszelkie informacje o ścieżce zawodowej pracownika, sukcesach, doświadczeniu, aktualnym stanowisku oraz kompetencjach. Wartość profilu pracownika z pewnością podniesie też wykorzystanie elementów identyfikacji wizualnej spójnych z firmą lub brandem. Profil uzupełniony? Można działać dalej!

Kolejnym, ważnym obszarem działania w przestrzeni LinkedIn jest budowanie sieci kontaktów. To istotne, aby w umiejętny sposób dobierać swoje kontakty i tworzyć wartościowe relacje, które będą wspierać nasz biznes.

Gdy profil jest już profesjonalnie uzupełniony, a sieć kontaktów rozbudowana, to znak, że można zacząć regularnie i aktywnie działać na profilu! Tu jednak pojawia się z reguły pytanie – co publikować? Trzeba pamiętać, że LinkedIn to platforma biznesowa, dlatego warto skupić się na tym, aby content był merytoryczny, przyciągający uwagę i zachęcający do interakcji. Angażujące są praktyczne wskazówki i porady, dane poparte wiarygodnymi źródłami oraz publikacje tematycznie związane z branżą, w której jest się ekspertem. Możliwości jest wiele. Poniżej jako małą inspirację pokazujemy kilka przykładów angażujących treści, które możesz publikować na LinkedIn, aby zainteresować swoich odbiorców.   

Prezentacja oferty firmy

To, że ktoś znajduje się w Twojej sieci kontaktów, wcale nie musi świadczyć o tym, że zna dokładnie Twoją firmę i zakres jej usług. W publikacjach możesz śmiało poinformować odbiorców o tym, czym się zajmujesz i jaki jest profil działania marki, którą reprezentujesz. Publikuj treści dotyczące oferty, kompetencji i zakresu działalności firmy. Dobrym pomysłem jest też zamieszczanie wzmianek dotyczących aktualności i nowości w portfolio czy zmian w ofercie. Dobrą praktyką jest stosowanie w komunikatach wezwań do działania, czyli np. zachęcenia do kontaktu w celu poznania szczegółów.

Rys. 2. Publikacja na profilu osobistym, mówiąca o nowym elemencie oferty agencji Beeffective.
Źródło: LinkedIn

Dzielenie się wiedzą 

Jeżeli chcesz budować wizerunek eksperta w branży, dzielenie się specjalistyczną wiedzą to jeden z lepszych sposobów! Publikacje w formie krótkich wpisów powinny być tematycznie spójne z branżą, w której działasz. Nowinki, ciekawostki, interesujące statystyki lub informacje przedstaw w ciekawy i merytoryczny sposób. Pamiętaj, że piszesz do specjalistów i to ich musisz zainteresować swoimi treściami.

Artykuły eksperckie

Publikowanie eksperckich, branżowych treści o wysokiej wartości merytorycznej na LinkedIn to świetny sposób, aby pokazać się jako ekspert w swojej dziedzinie. Pisanie artykułów zawierających specjalistyczną wiedzę jest czasochłonne, ale znakomicie buduje markę osobistą, potwierdza kompetencje, angażuje społeczność i stanowi doskonałą promocję firmy.

Posty rekrutacyjne i przyciągające potencjalnych kandydatów

Rekrutacja za pośrednictwem LinkedIn to jedna z najskuteczniejszych metod pozyskiwania nowych pracowników. Trzeba pamiętać, że aktualnie bardzo wielu potencjalnych kandydatów na rynku pracy to dziś kandydaci pasywni, czyli tacy, którzy nie szukają zmiany, ale są na nią otwarci. LinkedIn jest doskonałym miejscem, aby zachęcić ich do udziału w rekrutacji i zaaplikować na dane stanowisko.

Życie firmy od strony biznesowej i lifestylowej

Na platformach społecznościowych, nawet tych skupionych wokół biznesu, jak LinkedIn, aspekt społecznościowy jest nadal kluczowy. Pokaż, jak wygląda Twoja codzienność w kontekście zawodowo-biznesowym: w biurze, podczas konferencji, szkoleń lub eventów. Nie bój się również pokazać wyjazdu integracyjnego, firmowej Wigilii czy wspólnego wyjścia po pracy na kręgle (wersja lifestyle). Takie treści zawsze cieszą się sporą popularnością!  
  
Sukcesy, nagrody i osiągnięcia 

Platformy społecznościowe karmią się sukcesami. Nie powinniśmy rezygnować z pokazywania zdobytych wyróżnień, nagród i osiągnięć, a szczególnie tych, które dotyczącą teamu lub całego zespołu. Taka publikacja stanowi również okazję do docenienia na forum wszystkich osób zaangażowanych w projekt. Przygotowując taki wpis, nie zapomnij oznaczyć wszystkich w poście! 

Wskazówka

Aby Twoje publikacje były jeszcze bardziej wartościowe i interesujące dla odbiorcy, korzystaj ze wszystkich dostępnych formatów i rodzajów treści. Zamieszczaj publikacje tekstowe, zdjęcia, wideo, dodawaj pliki PDF, ankiety, twórz oferty pracy oraz publikuj artykuły. Wykorzystaj wszystkie możliwości oferowane przez platformę, a z pewnością zaangażujesz swoją sieć kontaktów!

Onboarding w wersji LinkedIn  

Tak jak dużą rolę przywiązuje się do działań mających na celu adaptację nowo zatrudnionej osoby w firmie, tak powinno się zadbać o jej onboarding... na LinkedIn! Początki działań jako ambasador marki (podobnie jak pierwsze dni w nowym miejscu pracy) wiążą się z koniecznością przyswojenia nieznanych dotąd procedur, zadań i standardów. Dlatego pamiętaj, aby zapoznać nowych pracowników ze strategią obecności firmy na LinkedIn. Należy przy tym pamiętać, żeby jasno określić cele, które chce się osiągnąć przez działania na platformie, ustalić sposób umieszczania i charakter treści publikowanych na profilach osobistych, a przede wszystkim dokładnie wyjaśnić i omówić wszelkie standardy i zasady związane z poprawnym uzupełnieniem profilu przez pracowników organizacji.

Jakie korzyści wynikają z odpowiednio przeprowadzonego onboardingu na LinkedIn? Z pewnością większe zaangażowanie i motywacja pracowników do działań na platformie, większa identyfikacja z firmą, szybsza adaptacja pracownika do obowiązujących w organizacji standardów, a przede wszystkim – efektywna, spójnie poprowadzona komunikacja na profilach osobistych i company page.

O jakie elementy w

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy