Dołącz do czytelników
Brak wyników

Social Media

25 lipca 2022

NR 26 (Lipiec 2022)

Wyzwól kreatywność, czyli planer social media managera

0 175

Czy często słyszysz: „Prosimy o coś zupełnie innego”, „Myśl out of the box”, „Wyzwól kreatywność” i… następuje ściana. Bo jak wyzwolić krea- tywność „tu i teraz”. Jak oczyścić umysł, aby zadziało się to „out of the box”? Jak „przełączać się” między projektami? Drogi Social Media Managerze, pozwól, że pośpieszę z pomocą i podzielę się z Tobą swoimi sposobami na wyzwolenie tej iskry i przekucie jej w ciekawe pomysły. To co? Gotowy na ruszenie głową?

Homo creatus, czyli człowiek kreatywny

Czym jest w zasadzie kreatywność? Według definicji, jaką znajdziemy na stronie słownika PWN kreatywny „to tworzący coś nowego, oryginalnego”. Kreatywność pochodzi od łacińskiego słowa creatus, które oznacza „twórczy”. Kreatywność określa się jako proces umysłowy, którego efektem jest powstawanie nowych idei, koncepcji czy nowych skojarzeń z istniejącymi już ideami i koncepcjami.

POLECAMY

Z istniejącymi już ideami i koncepcjami, czyli… według mnie – to wcale nie musi być wymyślanie koła na nowo. Kreatywność to umiejętność korzystania z zasobów, które są wokół nas. Umiejętność łączenia ich z rzeczami pozornie niepasującymi. Ale to też nie zawsze innowacyjność. Kreatywne wcale nie musi oznaczać zupełnie nowego, co często zdaje się mają na myśli osoby, które o kreatywne rzeczy proszą.

Planuj!

Zawsze powtarzam, że porządek w zadaniach daje poczucie spokoju i pomaga wyzwolić kreatywność. Dlaczego? Bo każde zadanie jest osadzone w czasie i nie zaprzątasz swojego umysłu tym, że „coś jeszcze muszę zrobić”, „coś mam jeszcze do dokończenia”. Nie ma znaczenia, czy korzystasz z narzędzi do planowania typu Trello, Asany, Kalendarza Google czy planujesz zadania w notesie. 

Przelewając zadania na zewnątrz, odciążasz swój mózg. Po prostu. Zwalniasz jego moce przerobowe i dajesz przestrzeń na kreatywne myślenie.

Jak to robić dobrze?

  • Deadline? Dzień wcześniej proszę! Oczywiście to tylko moja subiektywna rada, ale nie lubię robić rzeczy na ostatni moment. Aby odciążyć umysł, planuję taski nawet kilka dni przed ostateczną datą, aby mieć zapas w razie „W”. 
  • Raz w miesiącu planuj kolejny miesiąc. Rozpisz sobie najważniejsze zadania – content plany, rozruchy kampanii, raporty dla klientów.  

A teraz czas na reset! 

Nie „skacz” między projektami. To nigdy nie pomaga. Skup uwagę na jednym zadaniu. Nie wiesz, od którego zacząć? Ja zaczynam od tych „najcięższych” i najbardziej priorytetowych. Po pierwsze – na nie potrzeba najwięcej energii. Nie stresuje mnie też, że nie zdążę ich potem zrobić. 

Rób sobie „reset” między zadaniami. I nie ma, że nie ma czasu. Wystarczy chwila. Każdy resetuje się inaczej – może to być przerwa na kawę, odtańczenie cosmic dance do ulubionej piosenki, krótka medytacja (polecam aplikację #Mindy, która ma gotowe kilkuminutowe sesje relaksacyjne). 

Rozbij duże zadanie na mniejsze części. Przeraża Cię skomplikowane zadanie? Baby steps.

Miej w głowie cel

Nie twórz sztuki dla sztuki. To nie o to chodzi. Śmieszny mem z kotkiem może zbierze tysiące lajków, ale czy będzie to zgodne ze strategią? Miej z tyłu głowy cele klienta:

  • budowanie świadomości marki,
  • wsparcie sprzedaży,
  • budowanie społeczności wokół marki.

To jest Twoje marketingowe status quo, którego powinieneś się trzymać. Zapewne nie raz widziałeś „bardzo kreatywny” RTM-owy post marki, który rodził zamiast zachwytu jedynie pytania „Ale… po co? Jak to się ma do danej marki?”. No właśnie. Jestem jedną z tych osób, które mają delikatną alergię na akcje real time marketingowe (wykluczając oczywiście akcje wytrawnych graczy, takich jak IKEA czy Netflix), gdyż często są one naciągane. Zawsze zadaj sobie pytanie – Czy to, co chcę wypuścić, faktycznie ma moc rażenia? Czy jest to efekt WOW? Czy koresponduje to z marką? No i tutaj wracamy do naszego status quo, czyli celów. Niech cele marki przyświecają Ci na każdym etapie tworzenia kreacji socialowych. 

Nie twórz rzeczy „od ręki”

Współpracując z klientem czy tworząc treści na własny kanały, warto stworzyć plan nawet na kolejne miesiące w przód. Nie muszą to być zrobione treści od A do Z na pół roku w przód, ale zdecydowanie przyda Ci się harmonogram.

  • Zacznij od rozpisania tematów, serii postów na kolejne miesiące. Uwzględnij w nim posty produktowe, lifestyle’owe, wydarzenia czy święta nietypowe. Powpisuj sobie do każdej sekcji słowa kluczowe, krótkie zajawki, wklej linki do produktów czy artykułów, którymi chcesz się posiłkować.
  • Uwzględnij treści, które mogą wpaść „tu i teraz” – zrób sobie na nie miejsce.
  • Skonsultuj harmonogram z klientem – niech wie, co planujesz, jakie masz cele na kolejne miesiące. Może też doda coś od siebie, będzie miał ciekawe spojrzenie na dany temat albo materiały do wykorzystania, o których nie wiedziałeś. 

Akcja inspiracja

Pewnie zabrzmi to jak dziennikarski pep talk, ale tematy naprawdę leżą na ulicy. 

Brakuje Ci inspiracji na treści? Skorzystaj z:

  • Google Analitycs – tutaj znowu wracamy do celu. Sprawdź, które produkty sprzedają się najczęściej, a które wymagają wsparcia. Na jakie zakładki wchodzą użytkownicy, co czytają. Czy zatrzymują się na którejś konkretnej sekcji. To odbiorca jest Twoją największą inspiracją. Wyznacza kolejne kroki komunikacji – planera słów kluczowych.
  • Senuto – dzięki niemu sprawdzisz, o co pyta „internet”. Co wpisuje w wyszukiwarkę? A może d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy