Dołącz do czytelników
Brak wyników

Sprzedaż na Facebooku

24 września 2018

NR 3 (Listopad 2017)

4 funkcje Facebooka wspierające sprzedaż w e-sklepie

286

W ostatnich kilku latach Facebook przeszedł długą drogę w zakresie rozbudowy funkcjonalności wspomagających generowanie sprzedaży w e-sklepie. Niegdyś dość prosta, a wręcz uboga platforma reklamowa, dziś jest ogromnym ekosystemem oferującym niesamowite możliwości promocyjne, dzięki którym setki tysięcy sklepów z całego świata nie wyobraża sobie funkcjonowania bez marketingu w serwisie Marka Zuckerberga.

Oto zestawienie czterech najciekawszych funkcji Facebooka wspierających sprzedaż w sklepie internetowym. 

1. Sekcja „Sklep”

Jedna z najnowszych funkcji Facebooka na razie cieszy się umiarkowaną popularnością w polskim e-commerce. Prawdopodobnie wynika to z konieczności ręcznego wprowadzania produktów, co w przypadku sklepu mającego w ofercie kilka, a nawet kilkanaście tysięcy produktów wymaga poświęcenia ogromnej ilości czasu. Drugi zarzut w kierunku sekcji „Sklep” to fakt, że jest on mało skuteczny sprzedażowo w stosunku do np. postów czy reklam. Szkoda jednak całkowicie ignorować tę funkcję. Na potrzeby artykułu przeprowadziłem badania ruchu w sklepach, dla których mam przyjemność pracować, i okazało się, że ruch pozyskany za pomocą sekcji „Sklep” charakteryzuje się relatywnie niskim współczynnikiem odrzuceń, jedną z najwyższych średnich liczb odsłon na sesję oraz dłuższym od przeciętnego czasem spędzonym na stronie. Tym samym można pokusić się o stwierdzenie, że sekcja „Sklep” chociaż bezpośrednio sprzedaje dość słabo, stanowi dla użytkowników dodatkową zachętę do odwiedzenia sklepu i zapoznania się z ofertą.

Warto przemyśleć wykorzystanie tej funkcji, zwłaszcza że wcale nie musisz poświęcać dziesiątek godzin na to, by dodać ręcznie produkty do sekcji „Sklep”. Zamiast tego kieruj się następującymi założeniami:

  1. Potraktuj sekcję „Sklep” Facebooka jako wystawę sklepową. Prezentuj tam tylko wybrane produkty wg klucza, który sobie założysz. Mogą to być bestsellery, produkty sezonowe bądź artykuły, na których promocji szczególnie Ci zależy, np. ze względu na wysoką marżę.
  2. Niech Twoja sekcja „Sklep” będzie dostosowana do społecznościowego charakteru platformy. Jeżeli masz możliwość, publikuj zdjęcia marketingowe zamiast packshotów.
  3.  Uważnie śledź ruch. Używaj tagów UTM do oznaczania linków, które dodasz do produktów w sekcji (np. źródło: facebook/medium: sklep). Dzięki temu w Google Analytics bez problemu wyróżnisz ruch przez sekcję „Sklep” i ocenisz jego jakość. 
  4. Dodawaj produkty stopniowo. Nie musisz poświęcać na to setek godzin. Produkty do sekcji możesz dodawać np. po kilka dziennie, zgodnie z harmonogramem publikacji postów.
  5. Podpinaj produkty pod posty. W ten sposób trafisz do ludzi, którzy zobaczą Twój komunikat w News Feedzie Facebooka. 

Rys. 1. New Balance Poland chętnie i prawidłowo korzysta z sekcji „Sklep”

2. Katalog produktów

Czyli od dawna dostępna, ale rzadko wykorzystywana funkcja polegająca na możliwości utworzenia na Facebooku katalogu opartego na Twoim pliku produktowym (product feed), który wygenerować możesz z poziomu Twojej platformy sklepowej. Feed produktowy wykorzystywany może być nie tylko na Facebooku, ale także w reklamie Google Produkt Listing Ads (PLA), w porównywarkach cenowych oraz w marketplace’ach. Istotna jest jego poprawna konfiguracja, co na szczęście w przypadku większości popularnych platform sklepowych nie sprawia większych problemów.

Aby utworzyć Katalog Produktów, niezbędne jest posiadanie Menedżera Firmy (Business Manager), gdzie w zakładce „Ludzie i zasoby” znajdziemy możliwość dodania nowego katalogu. Szczegółowe informacje o tworzeniu katalogu znajdziesz w „Centrum pomocy dla reklamodawców”. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę frazę „tworzenie katalogu produktów”.

Dlaczego warto?

Jednym z popularnych argumentów przeciw reklamie wykorzystującej katalog produktów jest jej typowo „sprzedażowy” wygląd. Użytkownik Facebooka podczas kontaktu z reklamą typu „Sprzedaż katalogu produktów” otrzymuje propozycje składające się z jednego obrazka bądź karuzeli ilustrowanych zdjęciami packshotowymi pobranymi bezpośrednio ze sklepu. Ów brak społecznościowego polotu w opinii niektórych marketerów wpływa negatywnie na odbiór tego typu reklamy, a tym samym jej wysoki koszt i niewielką skuteczność sprzedażową. To nie do końca prawda. Oto, co należy zrobić, aby reklama oparta na katalogu produktów charakteryzowała się wysoką skutecznością:

  1. Nie próbuj pozyskiwać tą reklamą nowych klientów. Sprzedaż katalogu produktów działa najlepiej jako tzw. remarketing dynamiczny, czyli reklama zaserwowana użytkownikom, którzy już odwiedzili Twój sklep. 
  2. Stosuj wykluczenia. Nie wyświetlaj remarketingu dynamicznego osobom, które dopiero co zrobiły u Ciebie zakupy.
  3. Bądź pomysłowy. Nie wyświetlaj użytkownikom wyłącznie ostatnio oglądanych produktów. Stwórz kilka grup reklam, w których zastosujesz także m.in. cross- czy up-selling. Dzięki temu sprawdzisz, co działa najlepiej. 
  4. Zadbaj o stosowny komunikat w reklamach dynamicznych. Szczególnie istotne są aktualna cena oraz zachęcający do zakupu tekst reklamowy. 

Rys. 2. Cel „Sprzedaż katalogu produktów” oferuje wiele możliwości targetowania. Nie ograniczaj się wyłącznie do tych najprostszych!

3. Piksel Facebooka

Nie tyle funkcja, co konkretne narzędzie umożliwiające wyciskanie z Facebooka pełnię jego potencjału. Piksel Facebooka to specjalny skrypt, który należy zainstalować na swojej stronie WWW, dzięki czemu zebrane dane wykorzystać możesz później w kampaniach reklamowych, tworzeniu grup odbiorców czy analityki. Piksel Facebooka jest niezbędnym elementem dla każdego sklepu internetowego, bez niego bardzo mocno ograniczamy możliwości reklamowe w serwisie Zuckerberga. 

Jak zainstalować piksel?

Kod piksela znajdziesz w Menedżerze Reklam w zakładce „Piksele”. Zainstaluj go na każdej podstronie swojego sklepu w sekcji . Niektóre popularne platformy sklepowe udostępniają pluginy do szybkiej i prostej instalacji piksela. Jego instalacja na każdej podstronie jest istotna dlatego, że skrypt będzie monitorował ruch w całej naszej witrynie, dzięki czemu zyskamy możliwość tworzenia różnorodnych grup odbiorców (np. osoby, które odwiedziły wyłącznie jedną kategorię produktów i nie dokonały zakupu – więcej o tym za chwilę w podpunkcie dotyczącym remarketingu). 

Dodaj zdarzenia konwersji na odpowiednich podstronach

Do wyboru masz obecnie 9 standardowych zdarzeń konwersji, które umożliwią Ci nie tylko śledzenie ruchu i ułatwią algorytmom Facebooka optymalizację reklam, ale również pozwolą Ci na tworzenie niestandardowych grup odbiorców, które możesz w kreatywny sposób wykorzystać w swoich kampaniach reklamowych. 

Temat konfiguracji piksela jest niezwykle obszerny i z powodzeniem można napisać całą serię artykułów poświęconych wyłącznie temu zagadnieniu. N...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy