Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social media

20 września 2018

NR 2 (Sierpień 2017)

5 inspirujących kampanii na Snapchacie. Jak marki wykorzystują komunikację one-to-one?

322

Snapchat wrósł trwale w krajobraz social media i wywołał w nim sporą rewolucję. Jest już profesjonalnym narzędziem reklamowym i dużo oferuje marketerom.

Przy okazji emisji akcji właściciele Snapchata rozpoczęli ofensywę monetyzacji potencjału platformy: w grudniu pojawił się panel do samodzielnego zarządzania sponsorowanymi geofiltrami. W czerwcu Snapchat otworzył dla marketerów panel Ad manager ((//forbusiness.snapchat.com) do planowania i publikacji kampanii, a w sierpniu dołożył do niego zaawansowane narzędzie Advanced Mode do zarządzania setami reklam, targetowania i raportowania. 

Reklamowa specyfika Snapchata stanowiła dla marketerów spore wyzwanie i potrzebę przestawienia się na inny sposób myślenia. Ważne jest to, że Snapchat to nie kolejny serwis społecznościowy, nie stara się być kombajnem do wszystkiego. Jest komunikatorem i eksploruje głównie potrzeby użytkowników związane z komunikowaniem się one-to-one.

Unikalne w podejściu Snapchata od samego początku jest postawienie na krótkie, efemeryczne relacje, powiązane z danym momentem. W tej aplikacji nie budujemy profilu, nie kumulujemy treści, nie przeglądamy historii. Liczy się tu i teraz.

Jaki ma to wpływ na kształt projektów reklamowych na Snapchacie? Przyjrzyjmy się 5 inspirującym kampaniom.

1. LACMA

LACMA, czyli Los Angeles County Museum of Art, z pewnością nie ma dużego budżetu na reklamę w social mediach, a dodatkowo promuje produkt, którego nie sprzedaje się łatwo: sztukę. Twórcy profilu LACMA na Snapchacie (@lacma) stworzyli jednak wyjątkowy format contentowy, który od 3 lat z powodzeniem wykorzystują. Zamiast komercyjnej promocji już u zarania Snapchata postanowili wykorzystać muzealne eksponaty w rozrywkowym charakterze.

Od tego czasu obrazy, rzeźby i instalacje stały się bohaterami snapów, kreatywnie łącząc sztukę wysoką z popkulturą. Zabawne podpisy, cytaty, memy, fragmenty piosenek kojarzone są kontekstowo z wybranymi eksponatami, nadając im nowe znaczenie i stając się komentarzem współczesnej rzeczywistości.

Moderatorzy profilu używają tego samego formatu w bezpośredniej korespondencji z obserwatorami na Snapchacie.

Profil LACMA to przykład twórczego content marketingu, który zdobywa organicznie rzeszę wiernych fanów. 

2. Gatorade

Producent napoju Gatorade przygotował na SuperBowl w 2016 r. specjalne filtry. O ile dotychczasowe filtry „snapchat lenses” modyfikowały twarz użytkownika, zniekształcając mu rysy twarzy i dodając zabawne elementy, Gatorade wykorzystał swój produkt i zaprosił snapchaterów do zabawy. Dostępny przez 48h filtr „oblewał” użytkownika napojem. Animacja była na tyle zabawna, że użytkownicy masowo zaczęli udostępniać swoje filmiki i screeny w sieci, wśród nich także celebryci jak Serena Williams. Obecni na meczach kibice mogli również skorzystać z geofiltrów, które nakładały na ich twarze barwy klubowe drużyn. 
Kampania wygenerowała 165 mln odsłon i została powtórzona także w tym roku. Jest dobrym przykładem, jak pomysłowe użycie formatu reklamowego w odpowiednim kontekście może przyczynić się do sukcesu marki.

3. AT&T Snapper Hero

Operator telekomunikacyjny AT&T zrealizował w 2015 r. pierwszy serial na Snapchacie, wykorzystując w nim znanych influencerów i popularnych snapchaterów. 8-odcinkowa seria „Snapper Hero” była promowana szeroko w mediach społecznościowych, ale główna akcja toczyła się wyłącznie na Snapchacie.

Fabuła była prosta, ale wykonanie bardzo ambitne. Szóstka przyjaciół nabywa pewnego dnia cudowne zdolności i zaczyna je wykorzystywać w życiu. Jeden z bohaterów staje się czarnym charakterem i stara się przejąć władzę nad światem. Uniemożliwić mu to mają jego dawni przyjaciele, którzy łączą swoje moce, aby powstrzymać katastrofę.

Serial miał profesjonalną oprawę, prawdziwy fil...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy