Dołącz do czytelników
Brak wyników

Komunikacja w social media

20 września 2018

NR 2 (Sierpień 2017)

5 inspirujących kampanii na Snapchacie. Jak marki wykorzystują komunikację one-to-one?

386

Snapchat wrósł trwale w krajobraz social media i wywołał w nim sporą rewolucję. Jest już profesjonalnym narzędziem reklamowym i dużo oferuje marketerom.

Przy okazji emisji akcji właściciele Snapchata rozpoczęli ofensywę monetyzacji potencjału platformy: w grudniu pojawił się panel do samodzielnego zarządzania sponsorowanymi geofiltrami. W czerwcu Snapchat otworzył dla marketerów panel Ad manager ((//forbusiness.snapchat.com) do planowania i publikacji kampanii, a w sierpniu dołożył do niego zaawansowane narzędzie Advanced Mode do zarządzania setami reklam, targetowania i raportowania. 

POLECAMY

Reklamowa specyfika Snapchata stanowiła dla marketerów spore wyzwanie i potrzebę przestawienia się na inny sposób myślenia. Ważne jest to, że Snapchat to nie kolejny serwis społecznościowy, nie stara się być kombajnem do wszystkiego. Jest komunikatorem i eksploruje głównie potrzeby użytkowników związane z komunikowaniem się one-to-one.

Unikalne w podejściu Snapchata od samego początku jest postawienie na krótkie, efemeryczne relacje, powiązane z danym momentem. W tej aplikacji nie budujemy profilu, nie kumulujemy treści, nie przeglądamy historii. Liczy się tu i teraz.

Jaki ma to wpływ na kształt projektów reklamowych na Snapchacie? Przyjrzyjmy się 5 inspirującym kampaniom.

1. LACMA

LACMA, czyli Los Angeles County Museum of Art, z pewnością nie ma dużego budżetu na reklamę w social mediach, a dodatkowo promuje produkt, którego nie sprzedaje się łatwo: sztukę. Twórcy profilu LACMA na Snapchacie (@lacma) stworzyli jednak wyjątkowy format contentowy, który od 3 lat z powodzeniem wykorzystują. Zamiast komercyjnej promocji już u zarania Snapchata postanowili wykorzystać muzealne eksponaty w rozrywkowym charakterze.

Od tego czasu obrazy, rzeźby i instalacje stały się bohaterami snapów, kreatywnie łącząc sztukę wysoką z popkulturą. Zabawne podpisy, cytaty, memy, fragmenty piosenek kojarzone są kontekstowo z wybranymi eksponatami, nadając im nowe znaczenie i stając się komentarzem współczesnej rzeczywistości.

Moderatorzy profilu używają tego samego formatu w bezpośredniej korespondencji z obserwatorami na Snapchacie.

Profil LACMA to przykład twórczego content marketingu, który zdobywa organicznie rzeszę wiernych fanów. 

2. Gatorade

Producent napoju Gatorade przygotował na SuperBowl w 2016 r. specjalne filtry. O ile dotychczasowe filtry „snapchat lenses” modyfikowały twarz użytkownika, zniekształcając mu rysy twarzy i dodając zabawne elementy, Gatorade wykorzystał swój produkt i zaprosił snapchaterów do zabawy. Dostępny przez 48h filtr „oblewał” użytkownika napojem. Animacja była na tyle zabawna, że użytkownicy masowo zaczęli udostępniać swoje filmiki i screeny w sieci, wśród nich także celebryci jak Serena Williams. Obecni na meczach kibice mogli również skorzystać z geofiltrów, które nakładały na ich twarze barwy klubowe drużyn. 
Kampania wygenerowała 165 mln odsłon i została powtórzona także w tym roku. Jest dobrym przykładem, jak pomysłowe użycie formatu reklamowego w odpowiednim kontekście może przyczynić się do sukcesu marki.

3. AT&T Snapper Hero

Operator telekomunikacyjny AT&T zrealizował w 2015 r. pierwszy serial na Snapchacie, wykorzystując w nim znanych influencerów i popularnych snapchaterów. 8-odcinkowa seria „Snapper Hero” była promowana szeroko w mediach społecznościowych, ale główna akcja toczyła się wyłącznie na Snapchacie.

Fabuła była prosta, ale wykonanie bardzo ambitne. Szóstka przyjaciół nabywa pewnego dnia cudowne zdolności i zaczyna je wykorzystywać w życiu. Jeden z bohaterów staje się czarnym charakterem i stara się przejąć władzę nad światem. Uniemożliwić mu to mają jego dawni przyjaciele, którzy łączą swoje moce, aby powstrzymać katastrofę.

Serial miał profesjonalną oprawę, prawdziwy filmowy trailer, kręcony był przez rzeczywistą ekipę filmową telefonami komórkowymi, trzymał w napięciu i kontynuował wątki „już wkrótce, w kolejnym odcinku”.

Widzowie byli zapraszani do współtworzenia fabuły, zgadywania kolejnych epizodów, brali też udział w konkursach.

Snapper Hero jest dowodem, że formaty znane z innych mediów można kreatywnie przenieść na Snapchata. Nagrane przez widzów odcinki ciągle można znaleźć na YouTube.

4. nju mobile

Polski operator komórkowy n...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy