Dołącz do czytelników
Brak wyników

Firma w social mediach

20 września 2018

NR 2 (Sierpień 2017)

Facebook Insights w służbie Facebook Ads

425

W marketingu główne części pracy to poznawanie grupy odbiorców oraz tworzenie persony, do której chciałbyś trafić z przekazem marketingowym i skłonić do konwersji. Facebook udostępnia jedno z najlepszych narzędzi do odszukania i poznania ludzi, którzy będą zainteresowani Twoim produktem. Poznaj Facebook Insights – narzędzie, które pozwoli określić, jakiej muzyki słuchają Twoi fani i to, czy większość z nich nosi już obrączkę.

Badanie fanów twojej strony

Żeby otrzymać wartościowe wyniki, musisz mieć na fanpage’u prawdziwych fanów. Jeśli kupiłeś ich na farmie lajków, zbierałeś przypadkowych ludzi, wrzucając na swój fanpage śmieszne filmiki z kotami, albo kazałeś polubić Twoją stronę wszystkim współpracownikom, znajomym i sąsiadom, to te dane na nic się nie zdadzą!

POLECAMY

Kto pierwszy przychodzi Ci do głowy, kiedy myślisz o odbiorcach Twojej strony na Facebooku? Zapewne Twoi fani. I dobrze, bo jeśli właściwie prowadzisz swojego fanpage’a, to fani powinni doskonale odzwierciedlać to, kim są Twoi potencjalni i obecni klienci. Spróbujmy zatem ich zbadać i zobaczmy, jakie wnioski można z tego wyciągnąć. W tym celu należy przejść do sekcji Powiązania – Strony – Połączeni użytkownicy. Posłużę się przykładem fanpage’a z branży modowej. Zacznijmy od początku, czyli od danych demograficznych. Jak widać na rys. 1., w tej branży nie ma parytetów – widzimy miażdżącą przewagę kobiet nad mężczyznami. Przedział wiekowy to 18–44 lata, 78% fanów jest w związku, 76% ma wykształcenie wyższe.

Spróbujmy teraz zawęzić wyniki do kobiet w wieku 18–54 lata, do osób w związkach oraz tych, które mają wyższe wykształcenie – będą to najbardziej typowi fani. Co się okazuje? Aż 42% z nich zajmuje stanowisko zarządcze – średnia dla całego Facebooka to 29% (zobacz na rys. 2, a w Audience Insights sprawdzisz to po najechaniu kursorem na wykres w sekcji STANOWISKO). Możemy więc stwierdzić, że znacząco duży procent naszych fanów (a więc potencjalnych klientów) pełni funkcje zarządcze.

Co daje Ci ta informacja? Po pierwsze – targetowanie po danych demograficznych i branży (zarządzanie) jest banalnie proste. Ale oczywiście zbyt proste, a taka grupa byłaby zbyt ogólna! Możesz jednak na tej podstawie już przypuszczać, że będzie to klasa średnia bądź wyższa.

Spójrzmy teraz na najpopularniejsze kategorie (rys. 3.). Zdecydowanie pomoże Ci to wyobrazić sobie naszą personę: dorosła kobieta, wykształcona, z dobrą pracą. Teraz wiemy też, że w wolnych chwilach czyta „Elle” i polskie blogerki modowe oraz uwielbia polskich projektantów. W takim przypadku warto rozważyć współpracę z influencerami. W dodatku prawdopodobnie robi zakupy ubraniowe w internecie (kilka modowych sklepów internetowych w najpopularniejszych kategoriach) – to dobra informacja dla nas! Popularne są też strony związane z architekturą wnętrz – możesz spróbować przyciągnąć uwagę klientów pięknymi wnętrzami na Twoich grafikach reklamowych.

Przechodząc dalej, do polubionych stron przez naszą grupę, warto posortować je, zaczynając od tych najbardziej powiązanych, czyli takich, gdzie prawdopodobieństwo polubienia danej strony jest najwyższe, porównując wszystkich użytkowników Facebooka. Na rys. 4. możesz zobaczyć na naszym przykładzie, że nasi fani interesują się głównie stronami związanymi z modą i urodą (biżuteria, zegarki, kosmetyki, projektanci) i że są to marki ze średniej półki. Mamy więc tutaj 3 wskazówki. Po pierwsze, możesz spróbować znaleźć bezpośrednio w zainteresowaniach najbardziej powiązane strony – ale niestety Facebook umożliwia targetowanie tylko na niektóre, największe fanpage’e. Po drugie, wiesz już, że do głównych zainteresowań Twoich fanów należą moda, uroda i biżuteria. Po trzecie, patrząc po markach, które lubią Twoi fani, reprezentują oni klasę średnią – co jest dla Ciebie bardzo dobrą wiadomością, bo oznacza to, że mają pieniądze.

Świetnie, mamy już całkiem sporo! A teraz wisienka na torcie: aktywność. W żadnym wypadku nie opuszczaj tej sekcji.

Z danych wynika (rys. 5.), że 100% fanów używa mobilnych urządzeń do przeglądania Facebooka, z czego aż 35% (!) używa wyłącznie urządzeń mobilnych, a w ogóle nie używa do tego celu komputera. Dlaczego ta informacja jest taka ważna? Dlatego, że teraz już wiesz, że koniecznie musisz dopasowywać wszystkie swoje treści na fanpage’u i reklamy do urządzeń mobilnych. Przeglądając treści na smartfonach, nasza uwaga jest dużo bardziej rozproszona. Pamiętaj więc o odpowiednich grafikach dostosowanych do niewielkich ekranów – czytelnych i przyciągających uwagę. I nie zapomnij o zwięzłości w treści postów. Warto zastanowić się też nad innymi kanałami dotarcia do klientów, oprócz zwykłych postów reklamowych postaw na Instagram, Instagram Stories, Facebook Stories lub reklamy na Messenger. To doskonałe formaty mobilne.

Jak widzisz, Audience Insights pozwolą odkryć prawdziwą naturę Twoich fanów. Koniecznie sprawdź to narzędzie na swoim fanpage’u!

Budowanie persony nowego klienta

Ale co, jeśli nie wiesz, co lubi Twoja klientela? Właśnie założyłeś fanpage, ruszasz z wielką kampanią, ale do kogo? Tu także Insights ma bardzo wiele do zaoferowania!

Rozpatrz proszę przykład świeżo otwartego sklepu z odzieżą dziecięcą otwartego w centrum Warszawy. Na marketingowym spotkaniu wykreowałeś personę rodzica dziecka w wieku 0–4 lat, ze stabilną sytuacją finansową. Czas zacząć więc poszukiwania.

Wiesz, że 100% użytkowników social media używa urządzeń mobilnych do przeglądania Facebooka? Z tego dla aż 35% jest to jedyne urządzenie! Dlatego warto dopasowywać wszystkie swoje treści na fanpage’u oraz reklamy do tego rodzaju urządzeń, zwłaszcza w zakresie grafiki.

Opcja „Wszyscy na Facebooku” pozwoli nam na dobranie osób wg zainteresowań i demografii, by sprawdzić, jak wygląda nasza grupa docelowa. Na początek zdefiniuj lokalizację, która będzie odpowiednia – w tym przypadku będzie to Warszawa.

Wiek także będzie tu istotną miarą – w tym przykładzie załóżmy, że analityka dotyczy osób w wieku 20–35 lat.

Pamietaj

Podanie wieku na Facebooku to jedno z największych przekłamań, jakich dokonują użytkownicy portalu, zaraz obok podawania fałszywych nazwisk oraz zamieszczania fotografii psów jako zdjęć profilowych. 

 

D...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy