Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

18 września 2018

NR 5 (Kwiecień 2018)

Influencer marketing od A do Z – dlaczego jest tak skuteczny i jak przyda się Tobie?

0 63

Słyszysz o tym, że jest ważny i zastanawiasz się, czy Twoja firma tego potrzebuje? Odpowiedź brzmi: oczywiście! Aby być skutecznym, musisz jednak wiedzieć, jak tworzyć i prowadzić kampanie. W 7 minut dowiesz się, jak influencer marketing pomoże rosnąć Twojej marce.
 

Dlaczego influencer marketing?

Istnieje bardzo wiele powodów, dla których influencer marketing staje się must have dla większości organizacji. Co ciekawe, z każdym miesiącem jest ich coraz więcej i wszystko wskazuje na to, że tendencja będzie się utrzymywać. Oto najważniejsze z nich. 

Jesteśmy nieczuli na reklamy

Powiem więcej. Nie tylko nie zwracamy uwagi na banery, które atakują nas na stronach internetowych, w telewizji czy przestrzeni publicznej, ale te, które widzimy, zaczynają nas coraz bardziej irytować. Nie wierzymy w zawarty w nich przekaz, tracimy czas przez skupianie się na nich (np. gdy zasłaniają nam treści, które chcemy zobaczyć), a po chwili i tak zapominamy o tym, kto i co chciał nam zareklamować. Ślepota banerowa postępuje. Obecnie blokowanie banerów w wyszukiwarkach jest już automatyczne dla Google Chrome czy Firefox, a AdBlock notuje rekordowe liczby pobrań.

Relacje z influencerem to proces, a nie jednorazowy strzał. Buduj relację w perspektywie długofalowej. Rozmawiaj, doceniaj, pomóż. Wymieniaj się wartościami. Twoja firma wyłącznie zyska na takim szczerym, przyjaznym podejściu. 

Popularność IM rośnie i są ku temu powody

Krajobraz najpopularniejszych i najskuteczniejszych działań marketingowych zmienił się znacząco w ostatnim czasie. Niektórym firmom ciężko jest zaakceptować fakt, że to, co działało przez ostatnie dziesięciolecia, traci na wartości. Wykres 1. pokazuje, jak rozwija się influencer marketing na świecie w porównaniu do innych form promocji. 

Wykres 1. Tradycyjne (tak, to o banerach!) metody dotarcia mocno tracą na znaczeniu zarówno wśród firm, jak i odbiorców. Jak pokazują dane, zupełnie odwrotnie ma się sytuacja w przypadku influencer marketingu 

Rekomendacje FTW!

Badania są niezwykle zgodne – najchętniej dokonujemy zakupu po otrzymaniu rekomendacji (od 7 do 9 na 10 badanych deklaruje, że rekomendacje są dla nich najbardziej przekonujące, gdy szukają danego produktu). Zmiana, jaka nastąpiła teraz, polega na tym, że ufamy także poleceniom od osób, z którymi nigdy nie mieliśmy bezpośredniego kontaktu, nie znamy się, ale obserwujemy je 
w sieci, znamy je i liczymy się z ich zdaniem. 

Obraz 1. Jak pokazują dane przygotowane przez Influencer Marketing Hub, rekomendacje mają ogromną moc w procesie zakupowym. Dużym zaufaniem cieszą się także polecenia w social media 
i treści generowane przez użytkowników produktu. Źródło: https://www.slideshare.net/influencermarketinghub/what-is-influencer-marketing-67640632

Kto powinien mówić o Twojej firmie, czyli jak identyfikować influencerów?

Zacznijmy od tego, kim jest influencer. Jeszcze do niedawna był to: człowiek, instytucja, doktryna itp. cieszący się w jakiejś dziedzinie lub w opinii pewnych ludzi szczególnym uznaniem, poważaniem (definicja słownika PWN). Dziś rozszerzam to pojęcie do osoby mającej wpływ na szeroką grupę odbiorców, których nie znamy (w części albo całości) bezpośrednio. Influencer, którego po polsku próbujemy nazywać wpływaczem, ma głos, którego chce słuchać (większy czy mniejszy) tłum. 

Rozróżniamy trzy typy influencerów:

  • Celebryci – osoby znane powszechnie lub bardzo dużej grupie odbiorców (często po prostu dlatego, że występują w tak powszechnym medium jak telewizja czy prasa), jednak mające wpływ tylko na część z nich. 
  • Mikroinfluencerzy – to twórcy treści mający kilka tysięcy followersów czy subskrybentów. Docierają do stosunkowo małej grupy odbiorców, ale są jej dobrze znani, a budowana przez nich społeczność jest często mocno zaangażowana.
  • Makroinfluencerzy – influencerzy, których śledzi kilkanaście lub kilkaset tysięcy osób w danej branży, a często także poza nią. Mają wpływ na duży odsetek tej grupy i potrafią prowadzić dwukierunkową komunikację.

Co to jest influencer marketing? Choć pojęcie modne i często wspominane, nie dla każdego jest oczywiste. To metoda (strategia) firm i instytucji na docieranie i wpływanie na odbiorców, wykorzystująca autorytet, popularność i zasięgi influencerów.

Żadna z tych grup nie jest ani lepsza, ani gorsza od pozostałych. Różni je sposób dotarcia i zasięgi. Nie ma też jasnej granicy, od której zaczyna się makroinfluencer, a kończy definicja mikro. Dla Ciebie najważniejsze jest to, kto mówi do Twoich odbiorców, jakie są cele Twoich działań oraz jakie posiadasz zasoby finansowe i personalne. 

Aby wybrać najbardziej odpowiednią osobę lub grupę ludzi, z którymi będziesz współpracować, najlepiej w pierwszej kolejności posiłkować się wsparciem platform do „kojarzenia” marek z influencerami (patrz tabela z narzędziami i link). Dodatkowo wykorzystaj social listening. Korzystając ze wsparcia Brand24 lub SEMrush, sprawdź, kto w danej branży czy tematyce mówi najwięcej i jaki ma wpływ na odbiorców. 

Obraz 2. Łącząc dane pochodzące z narzędzi do identyfikowania najbardziej wpływowych osób i profili wraz z indywidualną analizą wyselekcjonowanych stron, uzyskamy najwłaściwszy obraz tego, kto powinien brać udział w naszej kampanii 

Zrób listę o...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy