Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak pozyskać użytkowników, ruch i konwersje z social media? Przyszłość w mediach społecznościowych

Artykuł | 18 września 2018 | NR 5
404

Żyjemy w niespotykanych czasach, z coraz większą obecnością Facebooka. Gigant sieci społecznościowej gromadzi ogromną liczbę danych o swoich użytkownikach, a dzięki temu oferuje niezwykle dokładne metody docierania do grup odbiorców. Firmy z różnych branż na całym świecie korzystają z Facebooka, aby zwiększyć zasięgi i rozpoznawalność marki, zaprezentować produkty, zainteresować potencjalnych klientów, zwiększyć sprzedaż itd. Nieważne, czy korzystasz z komputera, czy komórki: dobrze zaplanowane strategie działają bezproblemowo, a Twoja wiadomość wyświetla się dokładnie w miejscach, w których widzowie spędzają czas.

Jakie mamy możliwości i na czym skupić działania? 

Pomimo zmian, o jakich słyszymy i jakie widzimy na Facebooku, nadal bardzo optymistycznie oceniam możliwości, jakie mają na tym polu marketerzy.

POLECAMY

Popatrzmy na dane:

  • ponad 2 mld aktywnych użytkowników Facebooka,
  • 70 mln kont biznesowych,
  • tylko 6 mln kont publikujących reklamy.

Skąd taka duża rozbieżność?

Po pierwsze, wiele firm próbuje prowadzić działania reklamowe, jednak nie widząc od razu pozytywnych efektów, nie docieka, z czego to wynika, i rezygnuje. Często narzekając na zmarnowane budżety.

Spotykam na swoich szkoleniach firmy, które deklarują regularne publikowanie reklam, przy czym nie wiedzą, jak ustawić grupę podobnych odbiorców! Targetują swoje reklamy źle, często nawet nie dzieląc odbiorców i nie monitorując statystyk. To prowadzi do błędnego koła: nie ma efektów – nie publikuję; a ponieważ nie publikuję, to nadal nie ma efektów. 

Po drugie, najczęściej gdy nie ma efektów, można usprawiedliwić nasze działania. Jak? Przecież mamy erę „Facebook zero”. Ile osób z wypiekami na twarzy nadal powtarza: teraz obowiązuje zasada: „pay to play”?

Prawda jest taka, że rozsądni marketerzy płacą od dawna! Dlaczego? Ponieważ nie ma drugiej platformy, która pozwala tak dokładnie ustawić reklamy. Testy, monitorowanie efektów, modyfikacje i… powtórne testy – to droga, jaką większość z przedsiębiorców musi przebyć, ale cały czas na końcu jest bardzo wyraźne światło. Naprawdę warto iść w jego kierunku.

To, o czym zapominamy w tym całym pędzie dotyczącym mediów społecznościowych, tworzenia atrakcyjnego kontentu, reklam, wideo i transmisji na żywo, to publikowanie w kontekście naszego CELU. Trzeba mieć strategię i pamiętać, by każdy post oraz działanie były z nim związane.

Analizując ostatnie wypowiedzi przedstawicieli Facebooka, wybrałam pięć najważniejszych obszarów, na których warto się skupić w najbliższej przyszłości. Działania w tych obszarach przyniosą nam najwięcej ruchu oraz konwersji.

5 obszarów, na których warto skupić działania w social media:

Transmisje na żywo

Jeżeli źle się czujesz przed kamerą albo w firmie nie ma osoby, która mogłaby prowadzić transmisje na żywo, to nie jest powód, aby ich nie robić! Moje ulubione powiedzenie w ostatnim czasie to: „Zamiast oglądać cudzy, twórz swój program i zarabiaj!”. Oczywiście mam na myśli tworzenie swojego, cyklicznego programu na żywo na Facebooku (pamiętaj, że inne platformy, np. Instagram i YouTube, też oferują taką możliwość).

Ja prowadzę swój „program” od ponad roku! Wpisz w wyszukiwarkę Facebooka #znanamarkaonline i zobacz, jak w prosty i autentyczny sposób można zaangażować odbiorców. 

Możesz z sukcesem zamienić odbiorców Twoich transmisji w klientów, jeżeli zastosujesz opisane poniżej trzy fazy:

FAZA PRZYGOTOWANIA

Opracuj temat, treść, zaplanuj cel transmisji, przygotuj grafiki do mediów społecznościowych.

FAZA WZROSTU

Przed transmisją prowadź działania, które zgromadzą maksymalną liczbę uczestników.

Spotykam na swoich szkoleniach firmy, które deklarują regularne publikowanie reklam, przy czym nie wiedzą, jak ustawić grupę podobnych odbiorców! Targetują swoje reklamy źle, często nawet nie dzieląc odbiorców i nie monitorując statystyk.

FAZA SPRZEDAŻY

Nie popełniaj częstego błędu i nie skupiaj całej energii tylko na sprzedaży. W tej fazie świetnie sprawdzą się reklamy retargetowane na osoby zaangażowane w transmisję, ale sukces zależy od tego, ile osób pojawi się na transmisji, czyli wynik tego, jak dobrze przeprowadziłeś fazę wzrostu.

Pamiętaj, że transmisje na żywo mają ponad 10-krotnie większe zaangażowanie niż opublikowane wideo oraz są 3 razy dłużej oglądane. Źródło: //mediakix.com/2017/03/facebook-live-statistics-video-streaming-to-know/#gs.0aXGOdY. 

Transmisje na żywo mogą mieć różne formy. Nie bój się korzystać z dodatkowych narzędzi i uatrakcyjniać swoje treści.

Rys. 1. Narzędzia do prowadzenia transmisji na żywo 

2. Dywersyfikacja

Czy słyszałeś już hasło „Instagram it’s Facebook’s new Facebook”? Jeżeli Twoja marka ma biznesowe konto na Instagramie – gratuluję! Jeżeli nie, zadam kolejne pytanie: gdzie poza FB prowadzisz komunikację online? Jak dywersyfikujesz swoje działania?

Mogę potwierdzić skuteczność działań marek na Instagramie. Dowodem są zakupy, które jako dosyć impulsywny klient coraz częściej robię właśnie pod wpływem treści oglądanych na Instagramie. 

Przeprowadziłam małą sondę wśród znajomych: bluzy, kosmetyki, plecak na komputer, suplementy to ich ostatnie zakupy z Instagrama. W ten sposób działają dobre posty i Insta Stories na Instagramie. 

Bieżące dane na temat Instagrama wyglądają następująco:

  • 25 mln stron biznesowych.
  • 2 mln firm używa Instagram Stories do celów biznesowych.
  • 60% odbiorców deklaruje, że dzięki Instagramowi odkryło nowe produkty.

Źródło: //blog.hootsuite.com/instagram-statistics

 

W Twojej strategii dywersyfikacji działań nie musisz stawiać na Instagram, zbadaj, gdzie są Twoi klienci i która platforma może być drugą po Facebooku, na której skupisz swoje działania. LinkedIn, Twitter, Pinterest, YouTube… To, co najważniejsze, to unikanie błędu stawiania tylko na jeden kanał komunikacji. Pamiętaj, że warunki funkcjonowania na platformach mogą ulegać zmianie, moda na platformy też się zmienia.

Facebook przeżywa kryzysy wizerunkowe, które mogą wpłynąć na efekty naszych działań. Aby zapewnić swojej marce płynność w pozyskiwaniu leadów, dywersyfikuj działania na platformach społecznościowych.

3. Reklama

Wykorzystuj potencjał Menedżera Reklam i publikuj reklamy na obu platformach z jednego miejsca. Nie ograniczaj się tylko do reklam na głównych tablicach, ale opracuj ścieżkę klienta, dostosuj format 
i treść i publikuj również w Instagram Stories (gdzie użytkownicy Instagrama spędzają coraz więcej czasu) lub w Messengerze.

Jeżeli jeszcze nie publikowałeś reklam w Instagram Stories, przetestuj tę opcję: będziesz zaskoczony efektami i niskim kosztem! 

Rys. 2. Przykład reklamy w Insta Stories

Tworząc reklamę w Instagram Stories, masz dwie opcje do wyboru: grafikę lub 15-sekundowe wideo. W kreacji reklamy warto przypomnieć odbiorcom, że mogą łatwo trafić do miejsca docelowego poprzez link zamieszczony na dole ekranu. Zobacz na screenach, jak ja to robiłam, promując moją Akademię wśród osób, które były już moimi odbiorcami. Na reklamie wideo umieszczałam strzałkę i wezwanie do działania. Co zyskujesz? Możesz d...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy