Dołącz do czytelników
Brak wyników

Firma w social mediach

24 września 2018

NR 3 (Listopad 2017)

Jak sprzedawać w social mediach?

434

Czasy powtarzania, że social media nie sprzedają, bezpowrotnie minęły. Dziś każdy marketer wie, że to właśnie one są przyszłością marketingu. Nie wszyscy jednak potrafią ich używać i sprawiać, by sprzedaż za ich pośrednictwem była skuteczna. W tym artykule przedstawię Ci moje ulubione sposoby i triki, dzięki którym moi klienci skutecznie sprzedają w social mediach.
 

Czym jest skuteczna sprzedaż?

Zanim jednak zaczniemy, musimy określić, czym w zasadzie jest skuteczna sprzedaż. Ja za skuteczną sprzedaż uważam taką, której efekty (zyski) wielokrotnie przewyższają zainwestowany w kampanię budżet. Można to osiągnąć na kilka sposobów – zwykle dzięki płatnym kampaniom (o tym opowiem nieco później), jak i korzystając z organicznego zasięgu. Trzeba to tylko sprytnie zaplanować. 

POLECAMY

Czy da się wyjąć, nic nie wkładając?

Jednym z takich darmowych sposobów jest oznaczanie produktów lub usług przy publikacji całkiem zwyczajnych postów na fanpage’u. Mówiąc o „zwyczajnych postach”, mam na myśli publikowane organicznie posty dla fanów. Jednak szczególnie istotne jest, aby nie były to posty produktowe czy czysto sprzedażowe. Zrób wszystko, aby przy tego typu materiałach możliwie najbardziej zaangażować odbiorcę. Content odnoszący się do lifestyle’u czy wartościowy dla Twoich klientów w inny sposób sprawi, że zaczną się identyfikować z Twoją firmą i staną się ambasadorami marki. 

To właśnie sposób na osiągnięcie organicznej sprzedaży w social mediach. Gdy tworzysz content, któremu towarzyszą liczne komentarze, oznaczenia i udostępnienia, sprawiasz tym samym, że oto zwyczajny, organiczny post niesie się po Facebooku praktycznie zerowym kosztem, a Ty na tym zarabiasz, bo podczepiłeś do niego wcześniej produkty lub usługi, które chcesz sprzedać. 

Twórz takie treści, a zapewnisz sobie stały napływ nowych klientów oraz świeżą krew w swoich grupach remarketingowych. Czemu o nich wspominam? Ponieważ nawet jeśli tacy odbiorcy zainteresowani tematem odwiedzą sklep i obejrzą produkty, ale nie dokonają zakupu, możesz zamienić ich w kupujących później.

-1-
Wejdź w ustawiania swojego fanpage’a.
-2-
Kliknij „Edytuj stronę”.
-3-
W zależności od potrzeby wybierz „Sklep” lub „Usługi”.
-4-
Skonfiguruj ich parametry, wchodząc na adres 
//www.facebook.com/pg/nazwatwojejstrony/shop/ lub 
//www.facebook.com/nazwatwojejstrony/services/

 

Rys. 1. Ustawienia Facebook Business Manager

 Rys. 2. Edycja produktów

Jak dopaść oglądaczy?

To kolejna facebookowa metoda na skuteczną sprzedaż, którą uwielbiam. Zawsze generuje dla mnie największe wyniki spośród wszystkich reklam w danej kampanii. Mowa o Katalogu produktów.

To reklamy oparte na precyzyjnym i automatycznym dopasowaniu treści do konkretnych osób, które odwiedziły Twoją stronę internetową. Taki system reklam dynamicznych (zwany także DPA, z ang. Dynamic Product Ads) można także dogodnie dopasować w zależności od zachowań klienta – przypomnieć klientom, którzy opuścili koszyk przed finalizacją transakcji, o przedmiotach, które w nim zostały, lub pokazać osobom, które nie podjęły żadnych działań, ostatnio oglądane przez nich produkty.

Sukces kampanii opartej na katalogu produktów polega na idealnej personalizacji reklamy względem użytkownika, a najlepsze, że wcale nie musisz go znać. Całość dzieje się automatycznie, a Tobie pozostaje jedynie doglądanie jej statystyk i jej ewentualna optymalizacja. Aby cieszyć się z takich efektów, musisz najpierw dobrze skonfigurować swój katalog. 

Całość procesu ogranicza się do stworzenia odpowiednio przygotowanego pliku CSV, który zawierał będzie następujące informacje o Twoich produktach: identyfikator, nazwę, kategorię, informację o dostępności, adres URL, adres URL obrazu oraz informacje o pozostałych cechach produktu. Całość musi być zgodna z wzorem dostarczonymi przez Facebooka wytycznymi (specyfikacja dostępna na //developers.facebook.com/docs/marketing-api/dynamic-product-ads/product-catalog/v2.9). 

Na szczęście część systemów do obsługi sklepów internetowych automatycznie generuje takie spisy. Twoim zadaniem pozostaje wówczas jedynie dokopanie się do tej opcji i zaimportowanie gotowego katalogu na Facebooka. Zdarza się jednak, że system sklepowy, z którego korzystasz, może nie mieć takiej opcji lub być może też chcesz zareklamować w ten sposób swoje usługi. 

W takiej sytuacji nie musisz jednak sam przygotowywać całego kodu i czytać całej facebookowej dokumentacji. Przygotowałem taki plik do pobrania w prezencie dla Ciebie – //bit.ly/katalogproduktowfb. Ściągnij go i uzupełnij danymi ze swojego sklepu, a następnie załaduj do swojego konta reklamowego. Aby to zrobić:

-1-
Wejdź w ustawienia managera firmy i z karty „Ludzie i zasoby” wybierz „Katalog produktów”. 
-2-
Kliknij „Utwórz nowy katalog produktów”.
-3-
Uzupełnij niezbędne informacje i zezwól na podłączenie pod katalog piksela Facebooka (dzięki temu Facebook pozna każdego użytkownika odwiedzającego Twoją stronę i na podstawie zebranych danych będzie w stanie uruchomić kampanię remarketingową).
-4-
Postępuj dalej wg poleceń Facebooka – wybierz nazwę i walutę (w naszym przypadku PLN) katalogu, a następnie jego typ: „Zaplanowane Elementy wysyłane cyklicznie” lub „Element przesyłany jednorazowo”.

 

Na czym polega różnica? W przypadku „Elementów zaplanowanych” katalog pobierany jest automatycznie z serwera (sklepu) lub np. Google Drive czy Dropbox (jeśli tam go umieścisz). W drugim przypadku po każdej zmianie w sklepie (np. stanu produktu lub dodaniu nowego) musisz załadować zaktualizowany plik na nowo.

Aby zaoszczędzić czas na przyszłych aktualizacjach, wrzuć plik *.CSV swojego katalogu na Google Drive i przy konfiguracji katalogu podaj link do tego pliku (udostępnij dla każdej osoby mającej link). Dzięki temu, gdy będziesz musiał wprowadzić zmiany w katalogu, zrobisz to z poziomu dowolnej przeglądarki internetowej, a Facebook sam pobierze aktualną wersję katalogu.

Jeśli wykonałeś powyższe kroki, system – w zależności od objętości Twojego katalogu – potrzebuje czasu na jego przetrawienie. Może to zająć nawet godzinę, dlatego uzbrój się w cierpliwość, a gdy katalog będzie gotowy, Facebook przyśle Ci powiadomienie.

Rys. 3. Kampania – katalog produktów

Po wgraniu katalogu produktów do swojego konta reklamowego pozostaje już tylko stworzyć kampanię opartą na tym dopasowaniu. Brawo, właśnie dopadłeś oglądaczy! Istnieje też sposób na dotarcie do osób zainteresowanych tematem, ale które nie odwiedziły jeszcze Twojej strony internetowej i wcale nie chodzi o zwykłe targetowanie po zainteresowaniach.

Trafianie TYLKO do osób najbardziej zainteresowanych tematem

Będziesz tu potrzebował materiałów, które możesz pokazać (np. filmy) lub do których możesz odesłać odbiorców (ciekawe artykuły bądź inne atrakcyjne treści). Zła wiadomość: trzeba takie zdobyć. Dobra wiadomość: nie muszą to być Twoje materiały. Nie jest to też żadna kradzież – w zasadzie robisz więcej dobrego niż złego, ponieważ zyskujesz na tym i Ty, i autor medium, do którego kierujesz odbiorcę reklamy.Na czym polega trik? 

Pierwsza część, dotycząca filmu, jest stosunkowo prosta. Wystarczy, że ustawisz reklamę z filmem na odpowiednie zainteresowania, a następnie stworzysz grupę odbiorców, którzy obejrzeli ten film (zwykle im dłużej lub do końca, tym skuteczniej, choć to nie jest zasada). W ten sposób odfiltrujesz osoby najmniej zainteresowane daną tematyką. W tym przypadku potrzebujesz jednak filmu. Ten musisz mieć albo własny, albo zdobyty na zasadzie korzystania z licencji Creative Commons lub skorzystać z magic link od Fasttony.es.

Rys. 4. CC1

Jak szukać filmów na licencji CC?

-1-
Wejdź na search.creativecommons.org.
-2-
Wpisz wyszuk...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy