Linkedin to największa sieć społeczności zawodowej na świecie, licząca ponad 546 mln użytkowników w ponad 200 krajach. Z popularnego narzędzia do budowania relacji, kreowania wizerunku oraz sprzedaży korzysta w Polsce ponad 2,2 mln użytkowników. Najwięcej osób reprezentuje branże IT, HR, marketing, przemysł. Aby w pełni wykorzystać moc i potencjał LinkedIn, należy zadbać
o profesjonalny profil oraz opracować prostą strategię działania i rozwoju. W artykule ująłem to
w pięciu krokach.
Przy planowaniu działań wizerunkowych, marketingowych i sprzedażowych warto mieć świadomość najważniejszych różnic pomiędzy Linkedinem a Facebookiem (najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce).
POLECAMY
Liczba użytkowników w Polsce |
|
|
2,2 mln | 16,3 mln | |
Grupa użytkowników/ odbiorców |
skonkretyzowana, wyselekcjonowana |
rozproszona, szeroka |
Identyfikacja osoby | duża | luźna |
Rodzaj treści | zawodowe, branżowe, praktyczne | prywatne, rozrywkowe, lifestylowe |
Znaczenie jakości prezentowanych treści | wysokie | niskie |
Cel działań i aktywności |
poszukiwanie leadów/relacji/pracy, edukacja, rozwój | konsumpcja, rozrywka, bezproduktywne zabijanie czasu |
Po pierwsze: Zaktualizuj swój profil
Podstawowym wymogiem profilu na Linkedin jest aktualność i atrakcyjność prezentowanych informacji. Często liczy się pierwsze wrażenie oraz estetyka, więc należy zadbać o biznesowe zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle tożsame z Twoimi aktywnościami (aktualne wymiary grafik znajdziesz na >>> www.canva.com/sizes/linkedin/).
Podstawowym wymogiem profilu na Linkedin jest aktualność
i atrakcyjność prezentowanych informacji.
Nagłówek to pierwszy komunikat, jaki widzi osoba odwiedzająca Twój profil, zaraz po zdjęciu profilowym i zdjęciu w tle. Pamiętaj, że masz tylko 120 znaków, więc stwórz chwytliwy opis pokazujący, czym się zajmujesz, jaki rozwiązujesz problem i jaką korzyść dajesz innym. Nie zapomnij uzupełnić komplet informacji kontaktowych (e-mail, telefon, strona www, lokalizacja). Zmień adres Twojego profilu na przyjazny za pomocą pozycji Spersonalizuj adres URL profilu (Wyświetl swój profil/Edytuj dane publiczne i URL) oraz ustaw profil jako publiczny. Nie ograniczaj dostępu do informacji, to przecież Ty decydujesz, co widzą inni.
W kolejnym kroku pokaż własne, autentyczne podsumowanie zawodowe. Najlepiej opowiedz historię o sobie, pokaż syntetycznie, czym się zajmujesz, Twoje sukcesy i wartości. Pamiętaj o tym, że nie może to być nudne i sztampowe. Zainteresuj innych swoją osobą. Bądź przy tym oryginalny i obudź zaciekawienie.
Następny ważny element to aktualne doświadczenie zawodowe. Możesz wyszczególnić, czym się zajmowałeś na poszczególnych stanowiskach, pamiętaj o spójności i zbliżonym poziomie szczegółowości. Następnie doprecyzuj Twoje najważniejsze umiejętności
i kompetencje. Skoncentruj się na 8-10. Pokaż, na czym się naprawdę znasz. Unikaj ogólnych i mocno eksploatowanych pozycji (np.: obsługa komputera, znajomość MS Office, zarządzanie czasem). Aby się wyróżnić, pochwal się osiągnięciami. Wyeksponuj nagrody, ciekawe projekty, publikacje, certyfikaty. Obserwuj marki i grupy, które są Ci bliskie zawodowo i biznesowo. Z jednej strony będziesz miał aktualny strumień informacji z interesującej Cię branży, a z drugiej strony pokażesz innym, jakie obszary są dla Ciebie ważne. Zastosowanie się do ww. zaleceń powoduje, że Twój wizerunek i marka osobista stają się bardziej spójne i wyraziste.
Checklista
Jak stworzyć profesjonalny profil na Linkedin
- Stwórz efektywny nagłówek/opis profilu (pokaż w prosty sposób, jaką wartość dajesz innym).
- Dobierz odpowiednie zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle.
- Utwórz przyjazny adres profilu (www.linkedin.com/in/jankowalski).
- Pokaż własne, autentyczne podsumowanie zawodowe.
- Zaktualizuj doświadczenie zawodowe.
- Doprecyzuj Twoje najważniejsze umiejętności i kompetencje.
- Pochwal się osiągnięciami.
- Obserwuj marki i grupy, które są Ci bliskie zawodowo i biznesowo.
Po drugie: Zbuduj sieć kontaktów
Proces tworzenia wartościowych relacji przynosi wymierne korzyści w dłuższej perspektywie czasu. W pierwszym etapie dodajemy do kontaktów osoby związane ściśle z naszym otoczeniem zawodowym (dotychczasowe relacje, pracodawcy, współpracownicy, znajomi ze studiów). Bez obaw zapraszaj partnerów biznesowych, klientów oraz osoby wpływowe w Twojej branży (influencerzy). Warto wypracować własne zasady dodawania i przyjmowania kontaktów na Linkedin. Przykładowo systematycznie wyszukuj osoby i zapraszaj do własnej sieci biznesowej (np. raz w miesiącu). Wykorzystaj przy tym personalizowaną wiadomość powitalną (przedstaw się, nie stosuj automatów, pokaż indywidualne podejście). Pamiętaj, że nie chodzi o liczbę kontaktów, ale bardziej o ich jakość i potencjał. Stosuj także własną selekcję przyjmowania zaproszeń (np. osoby, które znasz osobiście, z którymi współpracowałeś oraz osoby wnoszące wartość do Twojej branży lub rozwoju osobistego). Wiele osób masowo wysyła wszystkim zaproszenia do kontaktów, więc warto je weryfikować i selekcjonować. stopniowo włączać się do dyskusji, komentować, dać się zauważyć.
Zbuduj własną listę wpływowych i opiniotwórczych osób. Warto je obserwować.
Do pozyskiwania nowych kontaktów można także wykorzystać spotkania i wydarzenia offline (np. konferencje, targi, szkolenia). Aplikacja mobilna Linkedin ma wbudowaną funkcjonalność wizytówki QR Code, gdzie bezpośrednio na wydarzeniach offline możemy wymieniać się wizytówkami Linkedin i pozyskiwać kontakty (zob. Rys. 1. Wymiana wizytówek za pomocą aplikacji mobilnej Linkedin). Z kolei w dużych skupiskach osób przydatną funkcjonalnością aplikacji jest „znajdź w pobliżu (Moja sieć)”, która umożliwia szybkie i proste dodanie do kontaktów uczestników wydarzeń. Skorzystaj z dostępnych przydatnych dodatków i wtyczek do identyfikacji i zarządzania kontaktami (np. Rapportive, który wyświetla informacje z profilu LinkedIn w poczcie Gmail, gdy otrzymamy wiadomość e-mail od potencjalnego klienta).

Po trzecie: Zadbaj o rekomendacje
Jedną z największych wartości Linkedina są rekomendacje (popularny mechanizm polecania). Idealnie jest, gdy nasi partnerzy, klienci, pracodawcy samodzielnie wystawiają nam pozytywne opinie po zakończonych projektach i współpracy. Jednak najczęściej trzeba należycie o to zadbać. Systematycznie udzielaj rekomendacji i proś o nie. Pamiętaj, że optymalnie jest najpierw dawać, a później prosić. W pierwszym kroku warto jest stworzyć własną listę 20 osób, z którymi pracowałeś. Zwróć uwagę na różnorodność stanowisk oraz dopasowanie do Twoich kluczowych branż i potrzeb. Napisz personalną wiadomość, przypomnij zakres i formę współpracy. Nadmień, że budujesz sieć wiarygodnych kontaktów na Linkedin i prosisz o kilka słów na temat efektów i jakości (współ)pracy. Nie bądź inwazyjny, nie naciskaj, staraj się wyczuć partnerów, nie zrażaj się, gdy Twoja prośba pozostanie bez odpowiedzi. Pomyśl o prostym mechanizmie polecania Twoich usług przez Linkedin (motywacja, benefity, język korzyści). Prośby o nowe rekomendacje to działanie cykliczne (np. raz na kwartał), z wyłączeniem osób, które nie zareagowały. Zaleca się, aby wysyłać prośbę o rekomendację maksymalnie dwa razy do jednej osoby.
Po czwarte: Bądź aktywny i opracuj swój pomysł na treści
Poprzez tworzenie autentycznych i wartościowych treści na Linkedin sukcesywnie buduj wizerunek eksperta w swojej branży lub wąskiej specjalizacji.
Jeżeli stworzyłeś profesjonalny profil, pozyskałeś kontakty, zadbałeś o rekomendacje, to czas na pokazanie Twojego zaangażowania. Staraj się publikować wpisy i artykuły systematycznie (w pierwszej fazie załóż sobie częstotliwość 4-8 wpisów miesięcznie). Pisz na tematy, na których się naprawdę znasz. Bądź autentyczny i konkretny. Warto poświęcić więcej czasu na jakościowy wpis, niż powielać popularne tematy lub wpisy innych autorów. Wnikliwie obserwuj, jakich informacji potrzebują odbiorcy (rozwiązanie problemu, porównanie, analiza rozwiązań, case study), a nie bombarduj ich wyłącznie kryptoreklamą i treściami sprzedażowymi. Wykorzystuj aktualne wydarzenia, problemy i konkretne przypadki do obudowania własnego produktu/usługi (pokaż go w szerszej perspektywie).
Title
Posty na LinkedIn mają limit znaków do 1300, a artykuły nie mają tych ograniczeń. Pamiętaj o stosowaniu angażujących formatów (np. zdjęcia, infografiki, wideo, slideshare). Na koniec popularyzuj i promuj własne publikacje i artykuły z Linkedina w innych kanałach (np. facebook, www, e-mail marketing, grupy itd.).
Obserwuj i twórz własne grupy tematyczne, komentuj aktualne wydarzenia i problemy. Włączaj się w dyskusje i buduj wizerunek osoby z własnym zdaniem. Zidentyfikuj wartościowe osoby i zobacz, jak to robią najlepsi w Twojej branży. Zainspiruj się, analizuj i wypracuj własny styl. Warto także gromadzić własne pomysły na artykuły i planować publikacje. Wykorzystuj wbudowane narzędzie Linkedin (dawniej Pulse) do pisania własnych artykułów. Wprawdzie od jakiegoś czasu artykuły maj...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!