Dołącz do czytelników
Brak wyników

LinkedIn

17 października 2018

NR 7 (Październik 2018)

Moc Linkedina: od marki osobistej do sprzedaży

0 29

Linkedin to największa sieć społeczności zawodowej na świecie, licząca ponad 546 mln użytkowników w ponad 200 krajach. Z popularnego narzędzia do budowania relacji, kreowania wizerunku oraz sprzedaży korzysta w Polsce ponad 2,2 mln użytkowników. Najwięcej osób reprezentuje branże IT, HR, marketing, przemysł. Aby w pełni wykorzystać moc i potencjał LinkedIn, należy zadbać 
o profesjonalny profil oraz opracować prostą strategię działania i rozwoju. W artykule ująłem to 
w pięciu krokach. 

Przy planowaniu działań wizerunkowych, marketingowych i sprzedażowych warto mieć świadomość najważniejszych różnic pomiędzy Linkedinem a Facebookiem (najpopularniejszym serwisem społecznościowym w Polsce). 

Liczba użytkowników w Polsce    

  2,2 mln  16,3 mln
Grupa użytkowników/
odbiorców
skonkretyzowana, 
wyselekcjonowana
rozproszona, 
szeroka
Identyfikacja osoby duża   luźna
Rodzaj treści  zawodowe, branżowe, praktyczne  prywatne, 
rozrywkowe, 
lifestylowe
Znaczenie jakości prezentowanych treści wysokie  niskie
Cel działań 
i aktywności 
poszukiwanie leadów/relacji/pracy, edukacja, rozwój  konsumpcja, 
rozrywka, bezproduktywne zabijanie czasu

Po pierwsze: Zaktualizuj swój profil

Podstawowym wymogiem profilu na Linkedin jest aktualność i atrakcyjność prezentowanych informacji. Często liczy się pierwsze wrażenie oraz estetyka, więc należy zadbać o biznesowe zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle tożsame z Twoimi aktywnościami (aktualne wymiary grafik znajdziesz na >>> www.canva.com/sizes/linkedin/).

Podstawowym wymogiem profilu na Linkedin jest aktualność 
i atrakcyjność prezentowanych informacji.

Nagłówek to pierwszy komunikat, jaki widzi osoba odwiedzająca Twój profil, zaraz po zdjęciu profilowym i zdjęciu w tle. Pamiętaj, że masz tylko 120 znaków, więc stwórz chwytliwy opis pokazujący, czym się zajmujesz, jaki rozwiązujesz problem i jaką korzyść dajesz innym. Nie zapomnij uzupełnić komplet informacji kontaktowych (e-mail, telefon, strona www, lokalizacja). Zmień adres Twojego profilu na przyjazny za pomocą pozycji Spersonalizuj adres URL profilu (Wyświetl swój profil/Edytuj dane publiczne i URL) oraz ustaw profil jako publiczny. Nie ograniczaj dostępu do informacji, to przecież Ty decydujesz, co widzą inni. 

W kolejnym kroku pokaż własne, autentyczne podsumowanie zawodowe. Najlepiej opowiedz historię o sobie, pokaż syntetycznie, czym się zajmujesz, Twoje sukcesy i wartości. Pamiętaj o tym, że nie może to być nudne i sztampowe. Zainteresuj innych swoją osobą. Bądź przy tym oryginalny i obudź zaciekawienie. 

Następny ważny element to aktualne doświadczenie zawodowe. Możesz wyszczególnić, czym się zajmowałeś na poszczególnych stanowiskach, pamiętaj o spójności i zbliżonym poziomie szczegółowości. Następnie doprecyzuj Twoje najważniejsze umiejętności 
i kompetencje. Skoncentruj się na 8-10. Pokaż, na czym się naprawdę znasz. Unikaj ogólnych i mocno eksploatowanych pozycji (np.: obsługa komputera, znajomość MS Office, zarządzanie czasem). Aby się wyróżnić, pochwal się osiągnięciami. Wyeksponuj nagrody, ciekawe projekty, publikacje, certyfikaty. Obserwuj marki i grupy, które są Ci bliskie zawodowo i biznesowo. Z jednej strony będziesz miał aktualny strumień informacji z interesującej Cię branży, a z drugiej strony pokażesz innym, jakie obszary są dla Ciebie ważne. Zastosowanie się do ww. zaleceń powoduje, że Twój wizerunek i marka osobista stają się bardziej spójne i wyraziste. 

Checklista

Jak stworzyć profesjonalny profil na Linkedin

  1. Stwórz efektywny nagłówek/opis profilu (pokaż w prosty sposób, jaką wartość dajesz innym).
  2. Dobierz odpowiednie zdjęcie profilowe oraz zdjęcie w tle.  
  3. Utwórz przyjazny adres profilu (www.linkedin.com/in/jankowalski). 
  4. Pokaż własne, autentyczne podsumowanie zawodowe. 
  5. Zaktualizuj doświadczenie zawodowe. 
  6. Doprecyzuj Twoje najważniejsze umiejętności i kompetencje. 
  7. Pochwal się osiągnięciami.
  8. Obserwuj marki i grupy, które są Ci bliskie zawodowo i biznesowo. 

Po drugie: Zbuduj sieć kontaktów 

Proces tworzenia wartościowych relacji przynosi wymierne korzyści w dłuższej perspektywie czasu. W pierwszym etapie dodajemy do kontaktów osoby związane ściśle z naszym otoczeniem zawodowym (dotychczasowe relacje, pracodawcy, współpracownicy, znajomi ze studiów). Bez obaw zapraszaj partnerów biznesowych, klientów oraz osoby wpływowe w Twojej branży (influencerzy). Warto wypracować własne zasady dodawania i przyjmowania kontaktów na Linkedin. Przykładowo systematycznie wyszukuj osoby i zapraszaj do własnej sieci biznesowej (np. raz w miesiącu). Wykorzystaj przy tym personalizowaną wiadomość powitalną (przedstaw się, nie stosuj automatów, pokaż indywidualne podejście). Pamiętaj, że nie chodzi o liczbę kontaktów, ale bardziej o ich jakość i potencjał. Stosuj także własną selekcję przyjmowania zaproszeń (np. osoby, które znasz osobiście, z którymi wsp...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy