Dołącz do czytelników
Brak wyników

Narzędzia Social Media Managera

21 września 2018

NR 1 (Maj 2017)

Narzędzia social media managera – przegląd subiektywny

444

Doba ma jedynie 24 godziny i póki co nic nie jest tego w stanie zmienić. Dlatego właściwe zarządzanie własnym czasem jest dzisiaj czymś ogromnie istotnym. Z drugiej natomiast strony efektywne zarządzanie kanałami społecznościowymi potrafi zabrać kilka godzin z każdego dnia. W poniższym artkule opowiem o narzędziach, które sprawią, że liczba poświęconych dziennie godzin na zarządzanie Facebookiem, Twitterem czy LinkedInem radykalnie się zmniejszy.

1.Crowdfire (//crowdfireapp.com/) – bo marketing ma być skuteczny, a nie ładny

POLECAMY

Crowdfire (dawniej było to JustUnfollow) to niewielka, ale bardzo skuteczna aplikacja, która przyda się przede wszystkim przy codziennej obsłudze Twittera. Jedną z najbardziej użytecznych funkcji jest tzw. Automatyzacja wiadomości bezpośrednich (Direct Message Automatization). Internetowe porzekadło mówi: „Jeśli coś jest głupie, ale działa, to nie jest głupie”. Tak jest w przypadku zautomatyzowanych wiadomości bezpośrednich.

Wspomniana automatyzacja działa w prosty sposób. Kiedy nowa osoba rozpocznie śledzenie naszego konta, CrowdFire wyśle wiadomość, jaką umieściliśmy w ustawieniach aplikacji. W moim przypadku jest to najczęściej informacja o tym, że poza Twitterem jestem też dostępny na LinkedIn. Wobec tego zwiększanie liczby osób śledzących mój profil na Twitterze wpływa pośrednio na liczbę osób śledzących mój profil na LinkedIn.

Kolejną opcję wartą uwagi stanowi Copy Followers. Pozwala ona na wyświetlanie osób śledzących wybrany profil. W moich przykładach często posługuję się profilem SoTrender, jako że zdecydowana większość osób śledzących ten profil jest zbieżna z moimi profilem (tj. osoby śledzące SoTrender zajmują się tak jak ja mediami społecznościowymi). Opcja ta pozwala na szybkie i hurtowe rozpoczęcie obserwacji tych osób. W jakim celu wykonuje się takie działanie? Głównie w nadziei, że osoby, które zacząłem śledzić, odwzajemnią się tym samym i rozpoczną śledzenie zwrotne mojego profilu.

Jeszcze jedną funkcją godną wymienienia jest Inactive Followers. Wyświetla ona osoby, które nie były aktywne w ostatnim miesiącu, kwartale, półroczu. W prosty sposób i z poziomu CrowdFire hurtowo można ich wykluczyć z obserwowanych.

2.Tweepi – segmentacja i filtrowanie Twittera 

Jakkolwiek ww. Copy Followers to ciekawa funkcja, brak jej niestety głębszej analizy, kogo tak naprawdę zaczynamy śledzić. Tu z pomocą przychodzi Tweepi. Aplikacja ta dedykowana jest do pracy z kontami na Twitterze i pomocna jest w dobieraniu osób, które chcemy śledzić. Pozwoli nam również na hurtowe rozpoczęcie śledzenia osób z wcześniej przygotowanych list.

Aby zrozumieć działanie Tweepi, posłużymy się przykładem. Załóżmy, że chcemy zwiększyć liczbę osób śledzących nasz profil o osoby powiązane z mediami społecznościowymi i SEO, które mieszkają w Warszawie. Dla mediów społecznościowych możemy np. wybrać (ponownie) profil @SoTrender. Dla SEO będzie to np. profil @takaotoPRO – agencji SEO zajmującej się m.in. polskim rynkiem.

Teraz wystarczy zbudować filtr. Elementów, jakie możemy do tego wybrać, jest sporo. Najczęściej przydają się: 

  • Profil Image, 
  • Location, 
  • Last tweeted, 
  • Follow ratio, 
  • Language,
  • Friend or follower.

Po wybraniu odpowiedniej konfiguracji możemy zapisać ustawienia filtra i korzystać z niego w przyszłości. Warto wspomnieć, że aplikacja ta również posiada plugin uruchamiany pod kontrolą przeglądarki Chrome.

Dzięki temu wiele akcji może zostać wpółzautomatyzowanych. Na rys. 3 przedstawiam przykładową konfigurację filtra, który pozwoli nam znaleźć aktywne osoby na Twitterze z Polski, zajmujące się z dużym prawdopodobieństwem mediami społecznościowymi. 

Po wykonaniu operacji hurtowego śledzenia użytkowników na Twitterze wielu z nich wykona śledzenie zwrotne, a w konsekwencji otrzyma wiadomość prywatną dzięki poprawnie skonfigurowanej aplikacji CrowdFire.

3. Hootsuite i porywanie hashtagów

Aplikacja, której przedstawiać nie trzeba. Wielofunkcyjny kombajn, bez którego duża część osób odpowiedzialnych za komunikację w obrębie kanałów społecznościowych nie wyobraża sobie życia. Niemniej jednak chciałbym tutaj podzielić się taktyką porywania hashtagów. 

Hootsuite posiada wbudowany harmonogram. Dzięki niemu możliwe jest zaprogramowanie wiadomości, jakie pojawić się mają w określonym czasie i na określonym kanale. W moim przypadku są to najczęściej Twitter i LinkedIn, rzadziej Instagram i Facebook.

Znowu posłużę się przykładem z mojego podwórka. Wiele wydarzeń, takich jak konferencje, posiada swój własny hashtag. Dzięki znajomości daty wydarzenia oraz tego hashtagu możemy dołączyć do dyskusji lub „zaserwować” organicznie wiadomość, jaka dotrzeć ma do uczestników wydarzenia. 

Pomocne będą tutaj wszelkie katalogi wydarzeń, takie jak //online.marketing czy Lanyrd.com. Kiedy znamy już hashtag oraz event, możemy poprzez plik CSV zaprogramować listę wiadomości, jakie mają w danym dniu ukazać się na naszych kanałach. Dzięki temu zwiększamy widoczność swojego profilu, wiadomość oraz docieramy do potencjalnie zainteresowanych odbiorców.

4. DLVR.IT i wykorzystanie RSS-ów

Doba ma niestety tylko 24 godziny i trudno spędzić ją w całości na zarządzaniu treściami na kanałach społecznościowych. Tu z pomocą przychodzi nam DLVR.IT.

Media społecznościowe to nie tylko JA, ale także ONI. Codziennie powstaje ogromna ilość treści i część z nich warta jest podania dalej. DLVR.IT pomoże nam zautomatyzować proces podawania treści poprzez wykorzystanie RSS-ów. 

Aby zrobić to dobrze, należy wybrać źródła treści poczytne, z reputacją i o ugruntowanej pozycji. Ponadto źródła te muszą serwować treści poprzez kanały RSS.

Kiedy już dokonałeś wyboru tych właściwych, wystarczy teraz dodać kanały mediów społecznościowych, którymi zarządzasz, do DLVR.IT. Mogą to być m.in. Facebook/Twitter/Pinterest/LinkedIn/Tumblr/Google+.

Następnie należy dodać RSS-y periodyków, jakich artykuły mają pojawić się na naszych profilach.

W moim przypadku artykuły w języku Szekspira pojawiają się na moim Twitterze anglojęzycznym oraz LinkedIn. Artykuły po polsku trafiają natomiast na @LukaszZeleznyPL – profil skierowany do polskiego odbiorcy.

Bardzo przydatną funkcją, jaką oferuje nam płatny DLVR.IT, jest własny skracacz linków. Możemy zapomnieć o Bit.ly czy Ow.ly i zarejestrować domenę, którą dodamy do ustawień tej aplikacji. W moim przypadku jest to domena Zelezny.Link.

Dalej należy skonfigurować częstotliwość, z jaką chcemy, aby artykuły trafiały na nasze profile, oraz ich dzienny limit. U mnie jest to nie więcej niż 5 artykułów dziennie z jednego źródła. 

Aplikacja ta jest bardzo pomocna w utrzymaniu zaangażowania na profilu LinkedIn – z doświadczenia wiem, że wiele osób loguje się na profil LinkedIn rzadko, np. raz w tygodniu. Ich oś czasu zwykle bywa pusta, więc i ruch na profilu jest znikomy. Dzięki wykorzystaniu DLVR.IT sytuacja ta może łatwo się poprawić.

5. Commun.it – zarządzaj swoimi społecznościami jak profesjonalista

To narzędzie jest jednym z najciekawszych w tym zestawieniu. Przede wszystkim potrafi działać w obrębie Facebooka oraz Twittera. Dzięki temu nie musimy szukać podobnego rozwiązania dla każdej z platform społecznościowych. 

Społeczności śledzące nasze profile i wchodzące codziennie w wiele interakcji to nasz kapitał. Warto, aby korzystać z niego z głową. 

Commun.it pozwala na grupowanie osób pod względem wcześniejszych zachowań i interakcji, jakie nawiązały z nami w przeszłości. Wykorzystuję tę platformę do znalezienia osób, które chętnie udostępniłyby na swoich osiach czasu treści mojego autorstwa (np. te, które umieszczam na platformie LinkedIn Pulse czy blogu SocialMedia.pl).

Do tego aplikacja ta pozwala na odnalezienie wiadomości i komentarzy, na które powinniśmy odpowiedzieć. W łatwy sposób pomaga grupować sytuacje, jakie miały miejsce w niedalekiej przeszłości na Facebooku czy Twitterze, a które wymagają od nas reakcji (np. poprzez odpisanie w komentarzu).

Podobnie jak w CrowdFire dostępna jest funkcja automatyzacji. Przydatna również okaże się funkcja raportowania zaangażowania osób śledzących nasze profile. 

6. SoTrender – optymalizacja kanałów

Aplikacja stworzona w Polsce wspiera nie tylko Twittera czy Facebooka, ale i YouTube oraz Instagram.  

Mógłbym jej poświęcić osobny artykuł, bo każdy mene...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy