Dołącz do czytelników
Brak wyników

10 pytań o marketing na Facebooku – jak zacząć?

Artykuł | 19 września 2018 | NR 4
432

Gdy kilka lat temu pracowałem przy pierwszych kampaniach na Facebooku, wszystko było odkrywaniem Ameryki. Dziś wydaje się, że wszystko już było i wszyscy wszystko wiedzą. A tymczasem wciąż jest tu wiele Ameryk do odkrycia. Może dziś odkryjesz którąś razem ze mną? 

Regularnie pracuję z klientami nad ich strategiami i wdrożeniami w mediach społecznościowych. Stale prowadzę szkolenia dotyczące social mediów, a także zajęcia na uczelni o tej tematyce. Wydaje mi się, że media społecznościowe i to, jak w nich można działać, jest już dziś oczywistą oczywistością. Ale wtedy pojawia się ktoś, kto sprowadza mnie na ziemię. To, co dla mnie jest truizmem, może być dla kogoś totalnym novum, które odmieni jego życie. W tym artykule przedstawię dziesięć najczęściej powtarzających się pytań związanych z Facebookiem i powiem krótko, jak sobie radzić z tym problemami. 

POLECAMY

Darmowy zasięg? Proszę bardzo

Wraz z Sebastianem Lipką (Social Media Online) postanowiliśmy zorganizować transmisję live podsumowującą social media w 2017 r. i omawiającą trendy na 2018 r. Zaprosiliśmy do niej gości, m.in. Rahima Blaka czy Daniela Kędzierskiego. Przeprowadziliśmy transmisję na fanpage’u Social Media Online, który miał ok. 300 fanów. Zapowiedzieliśmy ją niecały miesiąc przed eventem i utworzyliśmy wydarzenie na Facebooku (organizatorami byli fanpage Social Media Online oraz mój profil, Cyfrowy Tubylec). Bez wydania złotówki osiągnęliśmy zasięg przekraczający 150 tys. osób, a w samym wydarzeniu wzięło udział ponad 3000 ludzi. Taki efekt robi wrażenie – nieważne, czy ktoś pracuje dla korporacji, czy małej kawiarni. Jeśli są dobry temat, dobry czas i dobra forma, to Facebook pomoże Ci zrobić z tego sukces.

1. Czemu te zasięgi są takie niskie?

Chyba jest to najczęściej zadawane pytanie. Przecież produkt mamy taki wspaniały, nasza firma jest tak dobra, a tu proszę, nasze treści ogląda bardzo mało osób. Śpieszę z wyjaśnieniem: przyzwyczaj się do tego. To zupełnie normalne. Zasięgi organiczne są niskie, bo takie być muszą. Użytkownicy otrzymują codziennie tysiące informacji na Facebooku. Nie ma możliwości, aby wszystkie były jednakowo ciekawe i angażujące. Stąd też potrzeba ich selekcji, a tej za nas dokonuje algorytm Facebooka, który dobiera nam treści – w dużej mierze – na podstawie naszych wcześniejszych zachowań w serwisie. Nie ma więc nic złego w tym, że zasięgi organiczne notujemy na poziomie kilku procent liczby fanów. Nie możemy się tym załamywać, ale robić treści, które po prostu angażują. Najkrótszy przepis na takowe? Dobry temat, dobry czas, dobra forma. 

Jak sprawdzić, czy post jest dobry? 

Dobry temat Czy poruszasz temat, który jest ciekawy dla Twojej grupy docelowej? Czy nie ma w Twoich treściach za dużo produktu i reklamy? Czy Ty na miejscu użytkownika po zapoznaniu się 
z daną treścią poczułbyś, że coś zyskałeś? 
Dobry czas
  • Sprawdź, czy temat, który chcesz poruszyć, wpisuje się w to, co aktualnie popularne w sieci (sprawdź, o czym się mówi w grupach tematycznych, skorzystaj z monitoringu internetu).
  • Zobacz, czy nie dzieje się akurat coś, pod co możesz się podpiąć (np. ważne wydarzenie sportowe czy kulturalne).
  • Sprawdź, jakie nietypowe (albo i typowe) święto będzie w najbliższym czasie i spróbuj umiejscowić swoją treść w ten dzień.
Dobra forma Dobieraj formę treści do aktualnie najmocniej angażującej. W 2018 r. radzę Ci:
  • Rób transmisje live – generują zasięgi organiczne nawet ponad 50%.
  • Korzystaj z wideo z napisami – dzięki temu możesz ubrać treść w bardziej strawną formę.
  • Wykorzystuj stories – rób treści efemeryczne, bo użytkownicy je uwielbiają.
  • Sprawdzaj – sprawdź, jak Twoja treść wyświetla się na desktopie i mobile’u, możesz do tego celu użyć fanpage’a, który założysz tylko dla takich testów.


2. Jakie zasięgi są dobre?Jakie zaangażowanie jest dobre? Z kim się porównywać?

Najlepiej z nikim się nie porównywać, bo można wylądować u terapeuty. To dotyczy zarówno prywatnej, jak i zawodowej sfery obecności w social mediach. Osoby, które spędzają zbyt dużo czasu na podglądaniu „wspaniałego” życia innych w social mediach, mają obniżoną samoocenę i częściej popadają w depresję. Jeśli będziesz ciągle porównywać się z wielkimi firmami, które wydają miliony na działania w social mediach albo są tutaj obecne od kilku lat i stosują skuteczne strategie działania, to szybko popadniesz w depresję. Nie trać więc na to czasu. Nie ma czegoś takiego, jak dobry zasięg, który wyniesie sto tysięcy albo milion.

Można mieć i milion zasięgu, ale kampania może okazać się porażką. Można mieć i milion lajków, ale co z tego? Nie o to chodzi. A o co? O to, byś sam postawił sobie realne cele 
i dążył do ich realizacji, nie zważając na innych. Jeśli dziś masz zero zasięgu, to jutro sto będzie dobrym wynikiem. Konkurencja może mieć w tym czasie dziesięć razy więcej, ale co Cię to obchodzi? Konkurencja zaczęła rok wcześniej, ma inne zasoby, inną sytuację. Nie ma co się porównywać. 

3. Czy liczba fanów jest najważniejsza?

Facebook w zeszłym roku testował likwidację licznika fanów. Bardzo dobrze by to wszystkim zrobiło, bo wciąż fetyszyzujemy tych fanów, a ich liczba nie jest najważniejsza. Ba, im więcej będziesz ich mieć, tym niższy procentowo zasięg organiczny będziesz notować. Ale nie ma w tym nic złego, to normalny facebookowy mechanizm. Musisz znaleźć złoty środek, aby wyważyć pozyskiwanie fanów z kampanią promującą Twoje treści. Fanów pozyskuj, a potem nie zapomnij o tym, by byli oni obserwującymi Twój fanpage i zaznaczali, by Twoje treści wyświetlały im się priorytetowo. Dzięki temu będziesz zwiększać (acz powoli!) swój zasięg organiczny. 

Wideo z napisami - hit 2018

Proste wideo, najlepiej prezentowane w orientacji 1 : 1, aby można je dobrze oglądać na mobile’u. Możesz umieścić w nim nawet same obrazy, jeśli nie masz dobrych materiałów wideo. Ważne, by pojawiał się na nich w miarę duży tekst, który można łatwo czytać, np. jadąc metrem albo siedząc na spotkaniu i scrollujac Facebooka. W takim wideo jesteś w stanie przekazać tak dużą dawkę wiedzy, jaka zmieściłaby się w kilku postach tekstowo-graficznych. Użytkownik zyskuje więc wiedzę i czas jednocześnie, a Ty zyskujesz jego uwagę. Win – win!

4. Ile mam płacić za promocję i czy w ogóle muszę?

Nie da się zarobić, nie wkładając niczego na starcie. To podstawowa zasada inwestowania. Oczywiście zdarzają się wyjątki, ale one potwierdzają regułę. Tak samo jest z płatną promocją na Facebooku. Zdarzają się wyjątki (opisuję jeden w ramce „Darmowy zasięg? Proszę bardzo!”), ale co do zasady treści musisz wspierać. Nieważne, że Facebook zapowiada zmiany w algorytmie, które mają ograniczyć widoczność treści fanpage’y. Te zmiany wejdą w życie za jakiś czas, a Ty musisz działać tu i teraz. Poza tym na pewno te zmiany nie sprawią, że zniknie reklama na Facebooku. Będziesz musieć więc dalej funkcjonować w tym ekosystemie, może innym, ale powinieneś mieć przygotowany budżet na mediowe wspieranie swoich treści. Jaki powinien on być? Nie ma dobrej odpowiedzi, ale jeśli zaczynasz i chcesz przeprowadzić testy, to zainwestuj kilkaset złotych. Zobacz, jak to działa i potem rozwijaj temat. 

5. Czy mam zakładać grupę? Po co, skoro mam fanpage?

Grupy to jeden ze sposobów, aby korzystać z Facebooka w szerszy sposób. To tutaj możesz rozwijać dyskusję z użytkownikami. Tutaj nie działa Edge Rank. Powinieneś założyć grupę i powiązać ją z fanpage’em – wtedy osoby wchodzące na profil mogą łatwo do niej dołączyć. 

W grupie będziesz aktywizować ludzi, podrzucając im ciekawe treści (niekoniecznie z Twojego profilu), ale jeśli grupa działa dobrze, to jej członkowie sami będą nakręcać dyskusję. Pamiętaj jednak, że to Twoja grupa i musisz nad nią panować – zadbaj o jej moderatora i porządek w dyskusji, stwórz regulamin i czuwaj, aby grupa nie skręciła w stronę, która będzie dla Ciebie niekorzystna (np. spam, reklama, hejt, wulgarne i obraźliwe treści). 

6. Czy mam robić więcej wideo, więcej zdjęć, a co to te live’y?

Znów powiem CI jedno: to zależy. Nie ma jednej dobrej recepty na skuteczny Facebook marketing. Co ostatnio polecam? Wideo z napisami (zobacz w ramce obok, jak wykorzystuję je na swoim fanpage’u). Taka treść jest w stanie świetnie połączyć tekst pisany i obraz – daje nam prawdziwą synergię. Znakomite efekty przynoszą również relacje live. Live daje Ci niesamowitą szansę dotarcia do dużej grupy osób w sposób organiczny, choćby dlatego, że użytkownicy dostają informacje o transmisjach w formie powiadomień. Jest więc jedna zasada – musisz dywersyfikować i testować różne opcje. 

7. Czy ten fanpage coś mi w ogóle sprzeda?

Chyba najczęściej powtarzające się pytanie. Odpowiedź brzmi tak jak zwykle – to zależy. Jeśli masz sklep internetowy, to będzies...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż konto Zaloguj się

Przypisy