Dołącz do czytelników
Brak wyników

Facebook marketing

24 września 2018

NR 3 (Listopad 2017)

8 Tips & Tricks – jak reklamować, żeby nie zwariować, czyli usprawnij sobie pracę w Managerze Reklam

413

Słyszałeś o tych zmianach albo może nawet zauważyłeś je już u siebie – znika Power Editor, a zostaje Manager Reklam. Jeśli więc wcześniej używałeś MR, a PE omijałeś szerokim łukiem, to… Teraz nie masz wyjścia i w końcu musisz poznać wszystkie możliwości tego drugiego narzędzia, bo Manager Reklam przejmuje wszystkie funkcje PE!

Należy się cieszyć, bo im więcej wiesz o reklamach na Facebooku i im więcej kampanii prowadzisz, tym więcej funkcji przyspieszających pracę nad nowymi akcjami będziesz potrzebować. I takich funkcji znajdziesz bardzo wiele w Power Editorze i nowym Managerze Reklam.

POLECAMY

1. Używaj skrótów klawiszowych

Pewnie wiesz, że opanowanie pewnych skrótów klawiszowych w  różnych programach skraca czas na przeklikiwanie się przez miliony opcji i  oszczędza sekundy, które finalnie zamieniają się w kilka minut więcej na przerwę na kawę. W Facebook Ads jest podobnie – jeśli korzystasz z nowego Managera Reklam bądź starego Power Editora przyda Ci się wiedza, że tam też spotkasz skróty klawiszowe, które bardzo ułatwiają pracę w tym środowisku.

Skróty te nie tylko pozwolą Ci się szybko przemieszczać między ekranami statystyk, ale także pozwolą sprawnie zarządzać wielokrotnym duplikowaniem reklam (przykład użycia: masz 5 zestawów reklam, każdy ma tę samą reklamę. Chcesz do każdego zestawu reklam dodać jeszcze jedną reklamę, która nie będzie się różnić niczym, tylko obrazem – zaznaczasz kampanię, przechodzisz na listę reklam [alt+3], zaznaczasz je wszystkie, po czym wciskasz Ctrl+D i gotowe! Masz 5 kopii reklam, w których zmieniasz tylko grafikę i możesz iść na kawę). Niby proste, niby oczywiste – a wciąż przydatne.

2. „Jeśli nie masz pojęcia dlaczego zablokowali Ci reklamę, odwołaj się”

To dość prosta zasada, którą powinieneś stosować w swojej pracy. Facebook jest bardzo nierównym i niespójnym narzędziem pracy – to nie Google Adwords, które jasno i wyraźnie komunikuje reklamodawcy, co zrobił źle, jak to poprawić i ile pieniędzy/czasu będzie go to kosztować. Tu po prostu czasem się coś blokuje i nie masz zielonego pojęcia, o co chodzi. Zanim zwrócisz się z  pytaniem do jednej z  facebookowych grup, dlaczego zablokowali Ci reklamę np. za przekleństwa, mimo że w Twoim copy nie ma śladu po wulgaryzmach, odwołaj się – masz do tego prawo przy każdej odrzuconej reklamie (w informacji, za co dostałeś ban, jest link do formularza). Po drugiej stronie siedzi człowiek, który zazwyczaj puszcza Twoją reklamę, zwalając winę na wadliwy algorytm. Jeśli chodzi o czas – zależnie, którzy konsultanci są dostępni – waha się on od 15 minut do 24 godzin. Uzbrój się w cierpliwość! Jeśli nawet konsultant powie, że coś z Twoją reklamą jest nie tak, na pewno wskaże, które elementy należy poprawić. Dlatego musisz zapamiętać sobie to zdanie: „Nie zastanawiaj się dlaczego – odwołaj się”.

3. Wiarygodne konto – czyli jak nie zostać odciętym od reklam?

To kolejny problem dotykający reklamodawców czy szarych administratorów stron na Facebooku. Trafiam na takie problemy raz na jakiś czas – albo ktoś został odcięty od konta i nie ma innego użytkownika, który może nim zarządzać, albo fanpage stracił jedynego administartora i pojawia się problem. A to wszystko przez chęć pozostania anonimowym w social mediach. Nie namawiam Cię do podpinania firmowych kont i fanpage’y do swojego prywatnego konta – w ten sposób nigdy nie wyszedłbym z pracy. 

 Tab. 1. Tabela skrótów klawiszowych Managera Reklam

Alt+1 Przełączy Cię na widok listy kampanii
Alt+2 Przełączy Cię na widok listy zestawów reklam
Alt+3 Przełączy Cię na widok listy reklam
Ctrl+U Włączy okno edycji wybranych elementów
Ctrl+D Zduplikuje zaznaczone elementy
Ctrl+Shift+D Zduplikuje zaznaczone elementy wskazaną ilość razy
Ctrl+Shift+C Eksportuje informacje o kampanii (łatwo przekleisz je do Excela)
Ctrl+R Przejrzyj zmiany

 

  1.  Utwórz konto z Twoim imieniem i nazwiskiem. 
  2. Konto z Twoim zdjęciem bądź zdjęciem, nieprzedstawiającym np. psa czy jakiegoś celebryty. 
  3. Włącz weryfikację dwuetapową (będzie potrzebny służbowy telefon komórkowy).
  4. Dodaj konta zaufane, które będą mogły potwierdzić Twoją tożsamość. 

Dzięki temu uda Ci się zachować swoje konto i w razie utraty dostępu nie będziesz musiał tłumaczyć szefostwu, że konto nie działa, bo nie możesz wysłać skanu dowodu osobistego na nazwisko „Tomasz Służbowy”.

4. Dynamiczne reklamy – nowość, która pomoże przy testach A/B

Ten punkt jest ciekawostką – dość nową na niektórych kontach, a zarazem być może niedostępną na Twoim. Nie martw się, jeśli czegoś nie mają jeszcze wszyscy, bo to znaczy, że dana rzecz jest ciągle testowana. Chodzi o opcję Dynamicznych Reklam – czyli opcji przy projektowaniu reklam, która pozwala wziąć różne składowe Twoich kreacji i testowania, jak wpływają one na Twoich odbiorców. W praktyce wygląda to tak, że Facebook bierze grafikę z reklamy 1, tekst z reklamy 3, tytuł z reklamy 2, a opis linku z reklamy 4 i wysyła to do Twoich odbiorców. Kiedyś musiałeś robić to ręcznie i tworzyć za każdym razem nową macierz kombinacji i każdą reklamę przygotowywać ręcznie – teraz automat zrobi to za Ciebie.

5. Duplikowanie kampanii między kontami reklamowymi – to możliwe!

Im więcej korzystasz z Facebook Ads, tym większe będą Twoje potrzeby. Na pewno przyjdzie taki moment, kiedy będziesz chciał zduplikować kampanię z jednego konta reklamowego na inne. Po co? Może będziesz chciał przeprowadzić testy A/B obecnego konta z nowym „czystym kontem”, prowadzić kampanię dla tego samego produktu w różnych krajach i mieć łatwo rozdzielone faktury albo po prostu z jakichś względów przenosisz się na nowe konto reklamowe.

Nie, nie musisz żmudnie ustawiać wszystkich adsetów na nowo! Wejdź w kampanię, którą chcesz skopiować w Power Editorze lub nowym  Managerze Reklam, zaznacz, co chcesz skopiować, i „Eksportuj wybrane” (jak na rys. 1).

Wynikiem tej nieskomplikowanej operacji będzie arkusz kalkulacyjny. Wystarczy, że wyczyścisz w nim pola w kolumnach: Campaign ID, Ad Set ID oraz Ad ID i zapiszesz (ale pamiętaj: wyczyść pola w kolumnie, ale nie usuwaj kolumny ani nagłówka kolumny!). Teraz wejdź na docelowe konto reklamowe i analogiczne zamiast eksportować tym razem „Importuj”. Voilá!

 Rys. 1. Eksportowanie i importowanie kampanii

Ratunku! Wystąpił błąd, nie mogę przejrzeć zmian!

Najprawdopodobniej używałeś w targetowaniu grup niestandardowych, których nie masz zapisanych na drugim koncie reklamowym. Łatwo sobie z tym poradzić. Wejdź do Biblioteki Zasobów – Grupy Odbiorców, kliknij „share” i wybierz konto, któremu chcesz udostępnić daną grupę. A jeśli używasz polskiej wersji językowej – kliknij niezbyt dobrze przetłumaczone… „podziel” J.

6. Góra informacji na wyciagnięcie ręki – nie zapomnij o analizie zestawień

Nad tajnymi algorytmami Facebooka możesz zastanawiać się w nieskończoność, ale po prostu trzeba wziąć sprawy w swoje ręce i analizować to, co wiesz. A całkiem dużo wiesz lub możesz wiedzieć, bo Facebook wiele informacji na temat Twoich kampanii podaje Ci jak na tacy.

Rozwiń menu „Zestawienie” (zobacz na rys. 2). Sprawdzisz tam odbiorców Twoich kampanii, poszczególnych zestawów reklam i reklam w rozbiciu n...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy