Czym są formularze kontaktowe Facebooka?
Pozyskiwanie Kontaktów (z ang. Lead Ads) to format, który na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od zwykłej reklamy „ruchowej”. Tutaj także można wstawić grafikę w wymiarach 625 ×1200 px lub wideo oraz ustawić odpowiedni przycisk CTA. Po kliknięciu na reklamę potencjalny klient nie jest jednak przeprowadzany na zewnętrzną stronę. Na jego ekranie pojawia się bowiem natywny formularz kontaktowy, zaprojektowany przez Facebooka, który automatycznie wypełnia okienka danymi pobranymi z jego profilu. Formularz ten następnie jako właściciel strony możesz pobrać jako format w formacie listy csv lub xls (jak to zrobić, wyjaśnię za chwilę).
POLECAMY
Jakie korzyści płyną z korzystania z Lead Ads?
Co daje nam tak wykorzystany format reklamowy? Po pierwsze, dzięki automatycznemu pobieraniu danych Facebook eliminuje błędy użytkowników, którzy mogliby ze zwykłej nieuwagi wprowadzić na naszym landing page’u błędne dane. Takie działanie sprawia też, że ścieżka użytkownika ogranicza się jedynie do klikania przycisku dalej, a jak wiadomo – im mniej skomplikowanych akcji (tu: wypełnienie formularza prawdziwymi i poprawnymi danymi) musi wykonać potencjalny klient, tym szybciej skonwertuje.
Po drugie, pozwalasz w ten sposób Facebookowi mierzyć i optymalizować reklamy po swojemu. Nie musisz więc instalować na swojej stronie piksela Facebooka czy innych kodów zdarzeń. Przy tego typu reklamie
Facebook sam zadba o to, aby dostarczyć ją osobom, które z największym prawdopodobieństwem zostawią swoje dane w formularzu.
Po trzecie, eliminujesz koszty i zmniejszasz potencjalną liczbę problemów technicznych (np. ze swoją stroną internetową). Powolne wczytywanie, niedostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych czy zwykła niewiedza użytkowników, jak obsłużyć Twój landing page, mogą sprawiać, że tracisz pieniądze (brak konwersji), mimo że klienci przychodzą na Twoją stronę – choć zapoznali się z ofertą i nawet chcieliby z niej skorzystać, ale nie mogą tego zrobić.
Niestety, wielu reklamodawców wciąż nie korzysta z tego typu reklamy, ponieważ zwykle jest ona nieco droższa niż standardowe „kliknięcia w link”. Z mojego doświadczenia wynika jednak, że zdecydowanie warto zapłacić nawet kilka złotych więcej za pozyskane w ten sposób pewne leady, niż przepłacać za programistów i grafików przygotowujących stronę wraz z kreacją reklamową, która przez jedno z „wąskich gardeł” takiego lejka może po prostu zawieść.
Przekonany? Oto jak przygotować reklamę wykorzystującą facebookowe Pozyskiwanie Kontaktów
Na początku warto nadmienić, że nie jest to format dostępny bezpośrednio z poziomu fanpage’a. Jeżeli do tej pory Twoja aktywność reklamowa na portalu ograniczała się do promowania postów, musisz udać się teraz w nowe miejsce. Jest nim Manager Reklam (nowe konto utworzysz, wchodząc na business.facebook.com).
Aby rozpocząć tworzenie reklamy z formularzem, przejdź do panelu reklamowego i wybierając cel reklamowy, kliknij ikonę z lejkiem opisaną jako „Pozyskiwanie kontaktów”.
Następne etapy nie różnią się za bardzo od standardowej formy ścieżki, którą trzeba przejść, tworząc każdą inną reklamę (np. na ruch) na Facebooku. Jedyna różnica polega na wymogu akceptacji regulaminu dotyczącego polityki pozyskiwania kontaktów.
Na samym końcu – podczas etapu tworzenia kreacji reklamowej – będziesz mógł także zapisać stworzony formularz i dodać do niego własne pola czy wyjaśnienia.
Aby zacząć, kliknij „Nowy formularz”. Twoim oczom ukaże się dość skomplikowany ekran z wieloma opcjami – spokojnie, tylko kilka prostych rzeczy jest tutaj wartych Twojej uwagi.
Najpierw wejdź do zakładki „Ustawienia” – zwróć uwagę szczególnie na dwa z nich. Po pierwsze, przestaw język formularza na polski. Dzięki temu po kliknięciu użytkownicy zobaczą nazwy pól po polsku, czyli Imię, Nazwisko itd., zamiast Name, Surname itd. To ważne!
Po drugie, ustaw otwarty typ formularza – pozwoli Ci to opublikować formularz na fanpage’u oraz umożliwić użytkownikom przesyłanie sobie linku czy udostępnianie dalej. To darmowa promocja, dlaczego z niej nie korzystać?
Czy warto skorzystać z możliwości dodatkowych tekstów i wyjaśnień?
Choć format formularzy kontaktowych znany jest użytkownikom internetu od lat, wciąż jednak budzi on nieufność wśród użytkowników Facebooka. W tekście powitalnym warto dodać krótką informację o tym, że nie zamierzasz nigdzie udostępniać danych potencjalnego klienta ani nie chcesz ich ukraść lub kogokolwiek oszukać.
Postaraj się jednak nie wypełniać formularza niepotrzebnym tekstem czy zbędnymi polami. Choć mnogość dostępnych opcji, pytań wielokrotnego wyboru czy dodatkowych checkboxów kusi pozyskaniem dodatkowych informacji o kliencie, pytaj tylko o to, co niezbędne, i pamiętaj, że o im większą ilość danych zabiegasz, tym mniejsza szansa, że klient ukończy wypełnianie formularza.
Ja najczęściej robię wszystko, by zwiększyć wolumen i takie ustawienia Ci zarekomenduję. Polecam więc tutaj wyłączyć ekran powitalny oraz wybrać typ formularza „większy wolumen”.
Kolejny etap dotyczy ochrony prywatności. To tutaj umieścić trzeba wszelkie ewentualne linki do polityki prywatności na swojej stronie WWW i inne formułki. Nie zlekceważ tego! Lepiej być prawnie krytym i legalnie pozyskiwać dane użytkowników.
W ostatnim etapie tworzenia formularza warto podziękować za pozostawienie danych. Możesz tutaj skierować swojego odbiorcę do linku, w którym pobierze wartościowy materiał lub filmu, w którym podziękujesz mu osobiście za zaufanie i zapewnisz o rychłym kontakcie z Twojej strony.
Jak pobrać wypełnione formularze z Facebooka?
Wypełnione formularze możesz pobrać, wchodząc w ustawienia swojego fanpage’a w sekcji „Narzędzia do publikowania”. Link do pobrania znajdziesz w zakładce „Biblioteka formularzy”. System został zaprojektowany na tyle sprytnie, że daje Ci możliwość wyboru pomiędzy całą listą a pobraniem jedynie najnowszych leadów (od czasu ostatniego pobrania).
Ile kosztują leady pozyskiwane przez facebookowe formularze?
Tutaj Cię rozczaruję – nie da się określić konkretnej stawki. Tak jak każdy inny typ reklamy na Facebooku, tak i formularz Lead Ads ma zmienne stawki zależne od szeregu czynników, takich jak branża, upodobania grupy docelowej, produkt sam w sobie czy nawet okres w roku, w którym prowadzisz swoją kampanię.
Z doświadczenia mogę tylko powiedzieć, że widełki są spore. Przeciętnie koszt pozyskania takiego kontaktu oscyluje wokół kilku–kilkunastu złotych. Zdarzały mi się jednak kampanie, w których dzięki bardzo precyzyjnemu targetowaniu na wąską niszę tematyczną zapis do newslettera kosztował mojego klienta jedynie 20 groszy! Z drugiej strony, w branży deweloperskiej w zależności od konkurencji i nasycenia rynku pojedynczy lead może kosztować od kilkudziesięciu do nawet 150 zł. Nie martw się jednak – standardowo koszt będzie w okolicach kilku–kilkunastu złotych. Wiem to z wielu kampanii – od reklam aplikacji po rekrutowanie opiekunek osób starszych.
Reklamy typu Lead Ads mają jeszcze inne korzyści. Dzięki Niestandardowym Grupom Odbiorców Facebooka możesz np. docierać do osób, które weszły z nimi w interakcję. Wypełniły go czy nie – to nieważne. Do każdego możesz ponownie skierować reklamę, np. już innego typu, wiedząc, że dany rodzaj treści go interesuje.
To tylko jeden ze sposobów wykorzystania reklam tego typu. Jest ich wiele więcej i zachęcam, byś je odkrywał.
Kto może skorzystać na formularzach kontaktowych Facebooka?
Każdy. W dobie dzisiejszego ufejsbokowienia internetu warto dywersyfikować źródła dotarcia do klientów. Jeśli nie potrzebujesz zbierać listy numerów telefonów od swojej grupy docelowej, zachęć ich do zapisu na newsletter. Ułatw im proces poznawania swojej marki.
Możesz także ustawić zautomatyzowaną wysyłkę wartościowych materiałów czy stworzyć listę chętnych do zakupu Twojego produktu w przedsprzedaży (nawet jeśli ten nie istnieje – kto zabroni Ci zebrać maile od potencjalnych kupujących?).
Każdy taki kontakt – niezależnie od tego, czy jesteś teraz w środku okresu sprzedażowego i zamierzasz codziennie oddzwaniać do klientów, którzy pojawiają się na liście, czy zbierasz bazę mailową do wrzucenia listy w facebookowy remarketing – będzie na wagę złota. Liczbę możliwości jego wykorzystania ogranicza w zasadzie Twoja wyobraźnia (no i normy prawne).
Dzięki narzędziom zewnętrznym takim jak FastTony.es możesz tego typu kontakty w pełni zautomatyzować. Zamiast pobierać ręcznie leady z Facebooka – co bywa kłopotliwe – dzięki integracjom prześlesz je na swoje konto Freshmail (by uruchomić automatyczną wysyłkę) do SMS API (by wysłać np. kupon rabatowy) czy do CRM (by Twój handlowiec skontaktował się z potencjalnym klientem błyskawicznie). To dopiero potęga!
Kończąc
Zanim wyłączysz swoje reklamy kierowane na langing page lub zabierzesz się do usuwania połowy pól, które utworzyłeś w swoich długaśnych formularzach, przeprowadź testy. Być może okaże się, że grupa odbiorców z Twojej branży lubi być dobrze poinformowana, co dzieje się z ich danymi, lub nie ma problemu z pozostawieniem Ci nawet bardzo szczegółowych danych. Sprawdź dwie identycznie wyglądające reklamy, kierując jedną na stronę lądowania, drugą zaś na formularz Lead Ads. Pamiętaj – to, że coś sprawdziło się u mnie, nie znaczy, że musi sprawdzić się w Twoim przypadku. Najlepszą odpowiedzią na takie zagwostki są testy, o których więcej chętnie napiszę dla Ciebie następnym razem.
Życzę Ci obfitych zbiorów (kontaktów).
Najlepszą odpowiedzią na takie zagwostki są testy, o których więcej chętnie napiszę dla Ciebienastępnym razem.