Dołącz do czytelników
Brak wyników

Eksperci o zmianach, które szykuje Facebook Komentarze

Artykuł | 19 września 2018 | NR 4
393

Grzegorz Nowicki - szef działu social media w Forum Media Polska Sp. z o. o.

„Facebook wprowadza zmiany” to sformułowanie, od którego musi rozpocząć się każdy tekst na temat algorytmu i systemu reklamowego portalu Zuckerberga. Jednak czy my, marketerzy, za każdym razem musimy to odbierać jako kłodę rzucaną nam pod nogi? Z doświadczenia wiem, że z początku tak się dzieje i sam reaguję zazwyczaj z mieszanymi odczuciami, ale czy słusznie? 

POLECAMY

Nie trzeba spędzać 10 godzin dziennie w Power Editorze czy Menadżerze Reklam, żeby być przekonanym o tym, że FB to nie jest już twór, którego główne zadanie stanowi łączenie ludzi ze sobą. Facebook to maszynka do robienia pieniędzy. Tak, nie bójmy się tego powiedzieć! Facebook zarabia ogromne pieniądze na nas, na swoich użytkownikach, i bardzo dobrze, że tak jest! Nie ma nic lepszego, jak dobrze skrojona reklama, która nie przerywa naszego ulubionego serialu i która odpowiada naszym aktualnym potrzebom. Mark Zuckerberg na początku roku poinformował nas, że zamierza uszczęśliwić świat, zbliżając do siebie ludzi. W prostych słowach: ograniczamy publikacje z fanpage’y na rzecz znajomych, grup, relacji live. Pojawia się pytanie, w jaki sposób wykorzystać to do zwiększania naszej sprzedaży? Poza organizowaniem relacji live, założeniu grupy powiązanej z Twoją działalnością inwestuj w reklamę, ale z głową i wg kilku zasad:

  1.  „Nie zrobisz dobrej kampanii, jeśli nie zrozumiesz Facebooka”. Innymi słowy, musimy sobie zdać sprawę z tego, że Facebookowi zależy na tym, aby nasze reklamy były dobrze uszyte pod naszych potencjalnych klientów. Mamy się czuć swobodnie i wręcz otuleni treściami, dlatego bądź naturalny. 
  2. Buduj relacje, angażuj – wykorzystuj posty, których celem jest wejście w interakcję z potencjalnym klientem. 
  3. Posługuj się niestandardowymi grupami odbiorców – użyj np. bazy mailingowej, zaangażowanych użytkowników strony lub skieruj swoją reklamę do osób, które napisały do Ciebie wiadomość. To użytkownicy, którzy dobrze już Ciebie znają.
  4. Wykorzystuj pixel i eventy Facebooka – stwórz grupy osób, które nie tylko były na Twojej stronie, ale które wykonały jakieś działanie, w ten sposób będziesz mógł lepiej personalizować przekazy reklamowe.
  5. Pracuj na grupach look a like – skoro Facebook ma stać się bardziej osobisty, to analiza, według której tworzona jest grupa Look a like, może się okazać skuteczniejsza.
  6. Facebook ma bardzo rozubudowane możliwości, więc przy chwili pracy i poznaniu swojej grupy odbiorców niewielkim kosztem można dotrzeć do naszego idealnego targetu. Czego sobie i Wam życzę!

Kinga Odziemek - social media manager & media freelancer

1. Przeanalizuj swoje statystyki

To element często pomijany przez marketerów, jednak niezwykle ważny dla zrozumienia istoty zasięgów i czynników, które wpływają na efektywność komunikacji oraz działań marketingowych. Wykorzystaj narzędzia zewnętrzne lub natywne rozwiązania Facebooka do analizy aktywności Twoich fanów – nawet tak błaha rzecz jak przesunięcie godziny postowania może zwiększyć zasięg.

2. Eksperymentuj z formami postów

Możliwości Facebooka pozwalają na testowanie wielu rodzajów postów: obok popularnych formatów takich jak link post czy photo post warto pomyśleć o wykorzystaniu karuzeli, kanwy czy urozmaiceniu postu o prostą animację lub pokaz slajdów. Optymalizuj sposób komunikacji, by dostarczać ją w jak najbardziej efektywny sposób.

3. Zachęcaj do dyskusji, ale jej nie narzucaj

Na wielkość zasięgu składa się wiele czynników, w tym zaangażowanie użytkowników pod publikowaną treścią. Zapraszając ich do wyrażenia ciekawych opinii, rozbudowując dyskusję odpowiednią moderacją i odpowiadając na pytania, masz szansę na wypracowanie wartościowego zasięgu. Wymuszanie sztucznego zaangażowania nie wróży długofalowego sukcesu.

4. Wykorzystuj grupy na FB

Innym sposobem na zwiększenie zasięgu organicznego może być udostępnianie treści na powiązanych grupach tematycznych. Granica między spamowaniem a dostarczaniem wartościowych publikacji jest jednak bardzo wąska. Przed wciśnięciem „udostępnij” warto upewnić się, że dzielenie się taką treścią rzeczywiście przyniesie korzyść nie tylko dla Twojej strony, ale i dla danej grupy. 

5. Pomyśl o crosspromocji

Współpraca z influencerami lub innymi stronami może skutkować wspólnymi publikacjami i wzajemną promocją w swoich kanałach na platformach społecznościowych, a w rezultacie – zwiększeniem zasięgu o nowych odbiorców. 


Szymon Lisowski - wiceprezes i digital marketing consultant w Socjomania

W czasach spadających zasięgów organicznych bardzo istotne jest śledzenie zmian w algorytmie News Feedu i szybkie dostosowywanie komunikacji do aktualnych trendów. Poniżej kilka wskazówek, które mogą pozytywnie wpłynąć na bezpłatne zasięgi treści publikowanych na Facebooku. 

1. Wykorzystaj transmisje live

Facebook wyraźnie premiuje ten format w aktualnościach dodatkowym zasięgiem. Ponadto Facebook w wielu przypadkach wysyła do fanów strony powiadomienie o trwającej transmisji. Warto zadbać o to, żeby transmisja trwała przynajmniej 10-15 minut oraz odpowiednio wcześniej ją zapowiedzieć. 

2. Zwiększaj zaangażowanie odbiorców w komunikację

W szczególności wartościowe z punktu widzenia algorytmu są komentarze. Zachęcaj do komentowania i kiedy to możliwe, staraj się naturalnie kontynuować konwersację z fanami. 

3. Publikuj z myślą o urządzeniach mobilnych

Bardzo duża część użytkowników korzysta z Facebooka z poziomu smartfona. Twórz treści wertykalne (pionowe), które wypełnią cały ekran urządzenia mobilnego, zarówno zdjęcia, jak i filmy. Dzięki temu posty będą też lepiej zauważalne. Ponieważ z reguły 70-90% odtworzeń filmów na Facebooku odbywa się bez włączonego dźwięku, dodaj do nich napisy. 

4. Unikaj „baitów”

W ostatnim czasie Facebook zapowiedział walkę z treściami, które wymuszają kliknięcia („click-bait”), komentarze lub inne zaangażowanie (np. głosowanie poprzez reakcje). Możesz spodziewać się, że w najbliższej przyszłości zasięgi tego typu treści będą mocno ograniczane. 

Tworząc content na nasz fanpage, bądźmy empatyczni, bardziej niż skupieni na KPI-ach.

5. Testuj różne formaty

Różni odbiorcy mają różne preferencje co do publikowanych formatów. Dla niektórych atrakcyjne będą infografiki, dla innych zdjęcia. Facebook serwuje użytkownikom treści podobne do tych, pod którymi angażowali się w przeszłości. Z reguły największym zaangażowaniem cieszą się treści wizualne, ale warto postawić na zróżnicowane formaty (filmy, zdjęcia, infografiki, cinemagraphy, panoramy, zdjęcia 360 itp.). 


Adam Dębski - social media specialist w Bluerank

1. Jak sobie radzić z cięciem zasięgów na FB?

Spójrzmy prawdzie w oczy – wieści o cięciu zasięgów organicznych to wcale nie koniec świata. Jeśli będziemy tworzyć angażujący i wartościowy dla odbiorcy content powodujący buzz komunikacyjny wokół naszych publikacji, nie powinniśmy czuć się zagrożeni. Poniżej znajdziecie kilka tipów, które pomogą Wam w opracowaniu strategii działań w 2018 r.

2. Skup się na społeczności 

Tworząc content na nasz fanpage, bądźmy empatyczni, bardziej niż skupieni na KPI-ach. Przywiązanie uwagi do treści, które będą dla naszej społeczności stanowiły istotną wartość merytoryczną, jest kluczem do „znaczących interakcji”, o których wspomina Zuckerberg. Content, z którym nikt nie będzie chciał się identyfikować, spowoduje, że zasięg organiczny takich publikacji będzie skutecznie ograniczany.

3. Walcz o powracającego odbiorcę

Wideo, a szczególnie live, nie od dziś plasuje się na górze piramidy zasięgowej algorytmu Edge Rank. Kluczem jest jednak nie sam format, a tworzenie treści, które będą angażować odbiorcę w taki sposób, aby chciał regularnie do nich powracać. Rozważmy przygotowanie wideocykli, które dostarczą nie tylko wartościowych treści, ale pomogą zbudować lojalne grupy odbiorców, chętnie powracających do naszych publikacji („repeatviewership”). 

4. Zadbaj o treści zewnętrzne 

Facebookowi nie po drodze jest z tym, aby migrować użytkownika „na zewnątrz”. Linkując do zewnętrznych treści, zadbajmy zatem o ich jakość. Takie czynniki, jak optymalizacja WWW pod kątem czasu ładowania, prawidłowego wyświetlania na urządzeniach mobilnych czy ilości wyświetlanych reklam będą wpływać na zasięgi. Nie bez znaczenia będzie także dbałość o jakość treści na landing page’ach, do których chcemy kierować użytkownika.

5. Pamiętaj o engagement batingu

„Udostępnij teraz, jeśli…”, „Oznacz 15 znajomych, z którymi…”. Zasięg postów o takim charakterze, jako nieprzedstawiających istotnej wartości dla odbiorcy, będzie ograniczany. Reguła ta dotyczy też publikacji z głosowaniem reakcjami, zachęt do wpisywania komentarzy z określonym hasłem czy też do reagowania na posty przy użyciu konkretnych reakcji. Unikajmy tego typu publikacji na rzecz bardziej kreatywnego CTA.

6. Zbuduj platformę kontaktu

Ekspansja automatyzacji w 2017 r. dała ogromne możliwości wykorzystania Facebooka jako platformy kontaktu i integracji międzyplatformowej. Skonfigurowanie pluginu Messengera na WWW pozwoli na dotarcie do osób, które na fanpage potencjalnie by nie trafiły. Jeśli zintegrujemy go dodatkowo z chatbotem, którego ścieżki reakcji będą finalnie konwertować użytkownika do e-sklepu, będziemy realizować już realne cele biznesowe. W przypadku działań remarketingowych Messenger pełni funkcję newslettera, którego statystyki wyświetleń, nie wspominając o open rate, są wielokrotnie wyższe niż tradycyjnych mailingów. 

Wideo, a szczególnie live, nie od dziś plasuje się na górze piramidy zasięgowej algorytmu Edge Rank.


Monika Matysiak - senior social media specialist w Insignia

Zmiany w działaniu algorytmu FB

Ledwo zaczął się nowy rok, a my już możemy okrzyknąć zmianę algorytmu na Facebooku jako jedno z największych wydarzeń w 2018 r. Zuckerberg, ogłaszając powrót do korzeni Facebooka, wywołał niemałe trzęsienie ziemi. Wszyscy stawiają sobie pytanie, jak się przed tym obronić? Co zrobić, żeby nadal być widocznym i docierać do fanów? Na tę chwilę możemy tylko spekulować, bo nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak zmiany algorytmu realnie wpłyną na publikowane treści i kiedy wejdą w życie. Zacznijmy od tego, jaki jest główny cel działań Zuckerberga i zastanówmy się, jakie działania na profilach marek, firm i korporacji możemy wdrożyć, aby, choć w małym stopniu, go realizowały.

1. Zmiana strategii 

Jeżeli komunikacja na prowadzonym przez Ciebie profilu opiera się na wpisach, które wymagają głosowania poprzez reakcję, oznaczenia znajomego czy opublikowania bezwartościowego, krótkiego komentar...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy