Dołącz do czytelników
Brak wyników

Narzędzia Social Media Managera

20 września 2018

NR 2 (Sierpień 2017)

Facebook Live od A do Z

472

Ostatnio modnym tematem jest Facebook LIVE. Coraz więcej przedsiębiorców, agencji i dużych organizacji widzi w nim potencjał zarówno sprzedażowy, jak i budowanie wizerunku dla swojego produktu lub całego przedsiębiorstwa. Tak to prawda! Poniżej opisze 12 elementów które pomogą Tobie wykorzystać cały arsenał możliwości, aby Twój materiał dotarł do jak najszerszego grona odbiorców.

Zaplanuj LIVE

Zdobycie publiczności, która będzie żywo reagowała na publikowane treści jest niezwykle istotne. Przypomnij sobie jak to było, gdy wrzucałeś pierwszy post na fanpage. Pierwszy post w historii tego fanpage. Zero fanów, zero zasięgu... Początek drogi. Tą samą drogę musisz przejść budując ze swoimi odbiorcami więź. Potrzebujesz nawiązać z nimi relację, aby wcisnęli guzik „Powiadamiaj o transmisjach na żywo” (odpowiednik „Lubię To” na fanpage) i dołączyli do Twoich odbiorców.

POLECAMY

Pierwszym krokiem jest zaplanowanie transmisji. Najłatwiejszym sposobem jest przejść na fanpage, następnie kliknąć w górnej belce „Narzędzia do publikowania”, potem po lewej stronie „Kolekcja filmów” i jako ostatni krok to kliknięcie przycisku w górnej części ekranu „+ Na żywo” (rys. 1).

Drugim krokiem jest dodanie treści, która pojawi się nad transmisją (pole „Co słychać”), tytułu oraz znaczniki. UWAGA! Znaczniki są bardzo ważne z dwóch powodów. Po pierwsze zauważyłem, że one podpowiadają Facebookowi to, o czym jest ten materiał i dystrybucja jest dopasowana do osób, które interesują się wybranymi jako znaczniki tematami. Po drugie, pozwala to osobom poszukującym danego tematu znaleźć go przez wyszukiwarkę Facebooka, dzięki temu gdy zastosujesz trendujący tag masz szansę znacząco powiększyć zasięg i ilość odtworzeń materiału, nawet po zakończonej transmisji na żywo (rys. 2).

#1 porada

Dodawaj do Twoich transmisji tagi opisujące Twój produkt, usługę oraz takie, które są trendujące aby wykorzystać zasięg organicznego wyszukiwania.

 

Pozostał nam ostatni krok. Zaplanowanie godziny transmisji na żywo. Planując swoją transmisję musisz pamiętać o tym, że:

  • Transmisję można zaplanować na maksymalnie 7 dni na przód.
  • Transmisję można zaplanować z minimalnym 10 minutowym wyprzedzeniem.

Dopasuj godziny emisji do godzin, w których Twoi fani (w przypadku fanpage) lub Twoi znajomi i obserwujący (w przypadku profilu prywatnego) są najbardziej aktywni. W przypadku fanpage ustalenie tych godzin jest bardzo łatwe, wystarczy przejść do działu statystyki strony i tam odnaleźć „Aktywność dotycząca postów”. Zwróć uwagę by zmienić zakres analizy na 28 dni, gdyż ustawienie domyślne jest na 7 dni. Poszerzenie zakresu pozwoli spojrzeć szerzej na zaangażowanie i godziny, w których są najczęstsze interakcje. W przypadku kont prywatnych wymaga to więcej pracy i polega na obserwacji Twojego paska Messengera w przeglądarce. Już tłumaczę – krok po kroku. Na liście Messengera masz domyślne sortowanie, które pokazuje u góry osoby, które są teraz dostępne i jednocześnie te, z którymi najczęściej wchodzisz w interakcje. Jeśli przewiniesz niżej znajdziesz „WIĘCEJ KONTAKTÓW (494)”. Cyfra wskazuje, ile jeszcze twoich znajomych jest online w tej chwili. Po kilku dniach obserwacji będziesz miał dokładne dane, kiedy są najbardziej liczni. 

Promuj zapowiedź transmisji LIVE

Skoro mamy już zaplanowany post z transmisją na żywo, warto by było dotrzeć z tą informacją jak najszerzej. Obecnie Facebook bezpośrednio z poziomu Ads Manager i Power Editor (narzędzia do tworzenia kampanii autorstwa FB) nie udostępnia natywnie takiej funkcji. Jednakże nie jesteśmy skazani na bierne oczekiwanie na odbiorców. Promować posta, w którym będzie transmisja LIVE możemy przez:

  • Stworzenie wydarzenia na Facebooku i zaproszeniu fanów oraz potencjalnych odbiorców za pomocą zasięgu organicznego oraz kampanii reklamowych. 
  • Stworzenie posta, który przekierowuje odbiorców do wpisu z planowaną transmisją. Jeśli planujesz wesprzeć zasięg i zaangażowanie kampanią to link można skrócić, dzięki odpowiednim narzędziom.  Dzięki temu w części tekstowej post lepiej się prezentuje oraz można prowadzić kampanie w modelu rozliczania „Za przejścia na stronę www”.
  • Wyślij newsletter do swojej bazy. Ważne, aby go wysłać na tyle wcześnie by zdążyli zaplanować uczestnictwo, ale nie za wcześnie by o nim zapomnieli. Dobrą praktyką jest 1-2 dni wcześniej.
  • Możesz też zaprosić ich bezpośrednio na transmisję poprzez SMS. Ale tego sposobu kontaktu nie powinieneś nadużywać, gdyż odbiorcy traktują go jako bardzo osobisty i mogą czuć się niekomfortowo dostając zbyt dużo SMS. Korzystam z tego rozwiązania i praktykuję wysyłkę z powiadomieniem/przypomnieniem na kilka sekund przed rozpoczęciem transmisji. Bardzo dobrze też została odebrana wysyłka SMS VOICE (dzwonienie do klienta i odtwarzanie nagranego wcześniej zaproszenia), którą jako usługę dostarcza nam SMSAPI.
  • Warto również udostępnić zapowiedź na innych portalach społecznościowych takich jak Twitter, Linkedin, Instagram itp.
  • Osoby, które reprezentują własny projekt lub te, które będą uczestniczyć w transmisji gorąco zachęcam, aby podzieliły się tą informacją na swoich prywatnych profilach. Często to nasi zaangażowani znajomi są początkiem kuli śnieżnej, która spowoduje lawinę interakcji i zwiększenie ilości oglądających.
  • Warto również do nagrania zapraszać inne osoby, które wniosą nie tylko część merytoryczną do transmisji, ale też wesprą ją swoim zaangażowaniem i wizerunkiem. Tego typu zachowanie wśród YouTuberów jest dość popularne i nazwano je „cross promotion”.
  • Ostatnim, ale za to bardzo skutecznym sposobem jest udostępnienie zapowiedzi na grupach powiązanych tematycznie. Warto również poprosić kogoś by na kilka sekund przed transmisją ponownie udostępnił tego posta. Dzięki temu zyskamy dodatkowych oglądających. Ale musimy w takim przypadku liczyć się z hejtem grupy, która uzna to za spam, co w konsekwencji może prowadzić do bana. 

#2 porada

Promuj swoją zapowiedź LIVE przez:

  • fanpage
  • kampanie
  • grupy
  • profil prywatny
  • mailing
  • sms
  • cross promotion

 

Pamiętajmy, że jakąkolwiek wybierzemy formę promocji – naszym celem jest, aby odbiorcy kliknęli w naszej zaplanowanej transmisji przycisk „Otrzymuj Powiadomienia”. Dzięki temu na 10 minut przed planowaną transmisją dostaną powiadomienie o zbliżającym się rozpoczęciu i jest duża szansa, że dołączą do grona odbiorców. Oczywiście wymaga to pracy i zaangażowania oraz sporej ilości czasu, dlatego wiele firm szuka rozwiązania, które cały ten proces zautomatyzuje. Nad odpowiedzią na te potrzeby rynku pracuje wiele firm na świecie, w tym nasz polski startup FastTony.es, który zgodnie z zapowiedzią udostępni automatyzacje live w pierwszej połowie sierpnia.  

Wybierz formę LIVE – bądź na czasie, wyznaczaj trendy

Świetnie! Udostępniłeś swój LIVE w wielu miejscach. Dobra robota! Teraz trzeba zabrać się za techniczne aspekty transmisji. Oczywistym jest, że potrzebujesz do tego dobrego łącza internetowego. Stabilne LTE „daje radę”, ale zdarza się, że jakość obrazu jest dużo gorsza, dlatego warto zaplanować transmisję z miejsca, w którym jest dostęp do stałego i szybkiego łącza. Kolejnym ważnym elementem w planowaniu transmisji jest wybór oprogramowania jakie można wykorzystać. Poniżej wymienię trzy najpopularniejsze rozwiązania w Polsce oraz omówię ich zalety i wady.

Transmisja bezpośrednio przez fanpage. Rozwiązanie oferowane przez Facebooka, zarówno przez telefony komórkowe jak i za pomocą przeglądarki.

ZALETY:

  • łatwość w obsłudze,
  • dostępne dla telefonów komórkowych,
  • możliwość transmitowania z dwóch telefonów, które są w różnych lokalizacjach i łączenie tego w jedną transmisję,
  • transmisja z kamery podłączonej do komputera nie wymaga żadnego dodatkowego oprogramowania.

    WADY:

  • wersja transmisji przez przeglądarkę nie działa stabilnie.

Transmisja z wykorzystaniem oprogramowania OBS (Open Broadcaster Software). Bezpłatne rozwiązanie, które można pobrać na komputer. Oprogramowanie dostępne dla systemów operacyjnych: Windows 7, 8, 8.1, 10, OS X 10.9 lub nowszy oraz Ubuntu 14.04 i nowsze wersje.  
    ZALETY:

  • obsługa wielu kamer, które podłączone są do komputera, 
  • obsługa wielu ujęć i scen (jednym kliknięciem można zmienić ujęcie),
  • możliwość transmisji wcześniej nagranego wideo jako transmisji LIVE,
  • możliwość transmisji tego, co znajduje się pod wsadzanym URL,
  •  możliwość transmisji pulpitu,
  •  możliwość transmisji obrazu z gry,
  • możliwość zapisania nagrania na dysku.

    WADY:

  • duże obciążenie komputera (na słabszych komputerach tracimy na jakości),
  • czasami brak synchronizacji dźwięk + obraz (słabsze komputery),
  •  wymagana instalacja oprogramowania,
  • skomplikowana (umiarkowanie) obsługa.

Transmisja z wykorzystaniem rozwiązań opartych o Facebook API. W tym przypadku część narzędzi oparta jest również o OBS, jednakże wersje PRO oferują całościową obsługę przez przeglądarkę. 
    ZALETY:

  • brak instalacji jakiegokolwiek oprogramowania na komputerze,
  • możliwość dowolnego konfigurowania scen – wszystko zależy od kreatywności twórców narzędzia,
  • przyjazny UX i Design,
  • łatwe implementowanie konkursów, belek z opisami nazwiskami itp.,
  • targetowanie komu wyświetla się materiał LIVE. Targetowanie obejmuje państwo, region, miasto, kod pocztowy, język, wiek oraz płeć,
  • zarządzanie prawami autorskimi w celu monitorowania i ochrony,
  • tworzenie obrandowanego video (z produkt placement) i publikacja łączona z innymi fanpage’ami,
  • modereacja komentarzy w trakcie trwania LIVE,
  • zliczanie interakcji oraz typów interakcji w trakcie trwania LIVE – używane często w głosowaniach,
  • możliwość sterowanie urządzeniami zewnętrznymi (np. lampki na choince). 

    WADY:

  • narzędzia płatne.

Ponadto są rozwiązania, które wspierają tworzenie lub transmisję na wiele różnych platform, 
tj. YouTube, Twitch, Mixer, itp. Osobom zainteresowanym polecam odwiedzić strony takich narzędzi jak Xsplit i Wirecast, ale muszą liczyć się z kosztem od $199 do $995!

Popularne rodzaje transmisji 

Sama transmisja to dziś za mało, aby zachwycić odbiorcę i skłonić go do interakcji. Na szczęście Facebook nie stoi w miejscu, jak i firmy, które opracowują na podstawie jego platformy swoje autorskie rozwiązania.

Poniżej pokaże kilka przykładów takich realizacji:

  • Live obrazu statycznego lub zapętlonego - UWAGA to rozwiązanie łamie wytyczne Facebooka (dział Polityka punkt 19.4), które brzmią w oryginale: „Don’t use the API to publish only images (ex: don’t publish static, animated, or looping images), or to live-stream polls associated with unmoving or ambient broadcasts”.
  • Live z interakcjami. Najczęściej popełnianym błędem jest animowanie emotikon oraz niewłaściwe przypisanie emotikon o zabarwieniu emocjonalnym w ankiecie.
  • Live głosowanie komentarzami. Rozwiązanie, które pozwala znacznie bardziej zaangażować odbiorcę, a co za tym idzie, zwiększyć zapamiętywalność produktu lub usługi po transmisji. Głosowanie komentarzami polega na przeprowadzeniu ankiety, w której to widzowie komentarzami lub zamiennie komentarzami w postaci hasztagu głosują. Prawidłowo napisana aplikacja pozwala jednemu uczestnikowi oddać tylko jeden ważny głos. 
  • Live szukanie odpowiedzi. W trakcie transmisji prowadzący zadaje pytanie, np. ile jest pieniędzy w sejfie nr 5? I prosi by w komentarzach osoby wpisywały poprawną liczbę. System sprawdza każdą odpowiedź i automatycznie wyświetla na ekranie, ile było prawidłowych odpowiedzi do tej pory. Dzięki temu widzowie nie wiedzą, która jest odpowiedź prawidłowa, tylko ile już ich padło do tej pory i zabawa trwa dalej. Dzięki temu mechanizmowi jedna osoba może pisać wiele komentarzy, a każdy zwiększa potencjalny zasięg transmisji. 
  • Live z kilku telefonów. Funkcja dostępna w pierwszej fazie wdrożenia tylko dla użytkowników iPhone. Osoba prowadząca transmisję ma możliwość zaproszenia innej osoby do tej transmisji i w ten sposób na ekranie widać obraz z dwóch kamer jednocześnie.
  • Pytania i odpowiedzi. Jedno z najbardziej angażujących, a jednocześnie wymagających największego zaangażowania po stronie twórców sposobów na realizację materiału LIVE. Polega to na umieszczaniu wybranych komentarzy na materiale video w trakcie jego trwania. Dzięki temu możemy odpowiadać na pytania, które padają. Oczywiście istnieje ryzyko, że trafimy na jakiegoś trolla, który będzie komentował nasz live. Jednakże firmy projektujące takie narzędzia udostępniają odpowiedni panel do moderowania komentarzy.

Tab. 1. Zródło: //en.facebookbrand.com/assets/reactions

Dozwolone Nie dozwolone
  • Do follow the general do’s and don’ts and the guidelines provided upon download of the Reactions assets.
  • Do use Reactions only as they appear and similar to how they function within the context of the Facebook UI.
  • Do use Reactions as one collection: Like, Love, Haha, Wow, Sad, Angry.
  • When using Reactions within the Facebook UI, follow the guidelines for Facebook’s screen templates provided on facebookbrand.com.
  • Don’t modify or customize Reactions in any way, such as by changing the design, scale or colors. Don’t use alternate or customized Reactions as a replacement or an addition to the collection of Reactions.
  • Don’t animate or fabricate physical objects in the form of Reactions.
  • Don’t use alternate or customized Reactions as a replacement or an addition to the collection of Reactions.
  • Don’t make Reactions the most distinctive or prominent feature of what you’re creating.
  • Don’t use Reactions other than those provided for download here on the Facebook Brand Resource Center.
  • If using Reactions as part of a poll, don’t use Reactions in the following ways:
  • Don’t associate a Reaction with something that doesn’t match its emotional intent (ex: “choose angry if you like the cute kitten”).
  • Don’t make Reactions the most distinctive or prominent feature of your creative.
  • Don’t use Reactions for polls in video where the whole stream consists of static or looping graphics or images.

 

Są trzy główne zalety tego rozwiązania:

  1. Jeśli ktoś trafi na ten live na tablicy to on automatycznie odtwarza się bez dźwięku. Dzięki pytaniu wyświetlonemu na video twórca nie musi wyłącznie polegać na swojej rozpoznawalności. Odbiorca widząc pytanie może się zainteresować i dołączyć do transmisji. 
  2. Nawet jeśli ktoś dołączył do transmisji, to nie zawsze od razu wie jaki właśnie w tej chwili jest poruszany temat. Dzięki pytaniom, komentarzom, które się wyświetlają na ekranie jest wstanie szybko się zaangażować, gdyż rozumie kontekst wypowiedzi. 
  3. Nie wiem, czy znacie taki program TV jak „Szkło kontaktowe”, dlatego postaram się go Wam delikatnie przybliżyć. W trakcie dyskusji dwóch prowadzących, w dolnej części ekranu wyświetlają się komentarze osób, które wysłały go przez SMS (oczywiście płatny). Sam mechanizm jest bardzo prosty, jednakże porozmawiajmy o reakcjach tych osób, których komentarz przeszedł moderacje i wyświetlił się na ekranie. Ludzie się cieszą! Wrzucają zdjęcia ze swoim komentarzem na prywatne tablice itp. Podobnie zachowują się w trakcie transmisji LIVE na Facebooku. Jest to kolejny dobry sposób, aby zwiększyć zasięg i zaangażowanie.

WAŻNE: Należy pamiętać, iż LIVE na telefonach komórkowych nie wyświetla opisu postu, a zatem nie możemy w trakcie transmisji się do niego odwoływać. Dodatkowo Facebook zablokował w komentarzach (na czas transmisji) możliwość publikowania linków (podczas transmisji są jako text, bez możliwości przekliku).

Format obrazu

Jeśli planujesz swoją transmisję powinieneś też zadbać o to by prawidłowo wyświetlała się, zarówno na komputerze stacjonarnym, jak i na telefonie komórkowym. Zwróćcie uwagę na to jak dobrze opracował to Gary Vaynerchuk, który nie tylko tworzy materiał tak, że jest dopasowany do wielu nośników, ale jednocześnie dodał powyżej i poniżej stałe elementy, które dostarczają informacji na temat kontekstu całej wypowiedzi. Użytkownicy dołączając w trakcie transmisji, dołączają w różnych momentach, ale dzięki temu zabiegowi graficznemu od razu rozumieją o czym jest materiał. Pozwala to tez przyciągnąć nowych oglądających, bo widzą na swoich tablicach wyciszony obraz, ale za to mogą przeczytać o czym jest dyskusja. 

Ocz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy