Dołącz do czytelników
Brak wyników

Instagram krok po kroku – jak przeprowadzić skuteczny audyt profilu i zoptymalizować komunikację na Instagramie?

Artykuł | 19 września 2018 | NR 4
285

Autentyczność i naturalność to dla mnie podstawa. Te cechy są dla mnie niekwestionowanym numerem jeden, jeżeli chodzi o działania w internecie. Wykorzystuję to również w strategii biznesowej. W tym artykule pokażę Ci krok po kroku, jak zoptymalizować komunikację na Istagramie.

Jak dobrze zacząć? Zapamiętaj 4 etapy

Mam nadzieję, że zdajesz sobie sprawę, że Instagram jest dziś najszybciej rozwijającą się platformą. Z Menedżera Reklam wynika, że jest tam już 4 400 000 zarejestrowanych kont, 
z czego większa część należy do kobiet. Jednak najważniejsze pytanie brzmi: jak zamienić zwykłego fana w klienta? Do tego wystarczą 4 etapy: 

  1. Poznaj mnie.
  2. Polub mnie.
  3. Zaufaj mi.
  4. Zapłać mi.

Instagram do pierwszych 3 etapów jest wprost idealnym miejscem. To narzędzie zostało wręcz stworzone do budowania relacji, szczególnie dzięki opcji tworzenia treści na Instagram Storie’s, które pozwalają być naprawdę blisko Twojego klienta. Jednak zacznijmy od nazwy. Może Ci się wydawać to błahostką, jeżeli Twoja marka jest już rozpoznawalna, a w gruncie rzeczy to niezwykle istotna sprawa. Kiedy zaczynasz działania w sieci i chcesz zaprosić drugą osobę do odwiedzenia Twojego profilu, jego nazwa musi być na tyle prosta, żeby móc ją znaleźć za pierwszym podejściem. Może podam przykład, żeby łatwiej było to zrozumieć. Ostatnio na moim szkoleniu gościła właścicielka firmy Mammutico, która produkuje piankowe klocki. Próbowałem kilkukrotnie znaleźć jej profil na Instagramie i miałem z tym ogromny problem. Dlaczego?

Nazwa była zbyt skomplikowana. Dlaczego więc nie nazwać profilu po polsku, po prostu:@piankoweklocki? Jeżeli Twoimi klientami są Polacy, nawet oznaczając ten profil, ludzie od razu będą wiedzieli, o co chodzi, a znalezienie konta potrwa kilka sekund. Nie mówię, że to jest najlepsza opcja, ale na pewno skuteczna. 

Przy zdjęciu profilowym zatrzymam się tylko na chwilę. W tym przypadku działa prosta reguła: jeżeli tworzysz konto firmy (w której pracuje więcej niż jeden pracownik), dodaj po prostu logo. Jeśli natomiast tworzysz konto specjalisty bądź osoby publicznej, dodaj zdjęcie właśnie tej osoby, bo istotne jest to, żeby stała się rozpoznawalna. Utożsamienie i identyfikacja to zdecydowanie coś, co działa na tej platformie fenomenalnie. 


BIO – czyli kim jestem?

No to czas na BIO, tzw. biogram. Zanim przejdziemy do niego, sięgnij proszę po kartkę i długopis albo komputer i wypisz jak najwięcej słów/zdań, które będą odpowiedziami na następujące pytania: 

  • Kim jesteś? Czym zajmuje się Twoja firma? 
  • Co masz do zaoferowania? 
  • Jaką wartość Twoi odbiorcy mogą od Ciebie otrzymać?
  • Czego obserwator może się od Ciebie dowiedzieć? 
  • Dlaczego obserwator ma zacząć Ciebie obserwować? 

Później z tych 10-15 zdań wybierz jedno najważniejsze i 3-4, które wydają Ci się najistotniejsze. W następnym kroku wpisz je do BIO. Wykorzystaj całą przestrzeń, bo nie ma jej za dużo. Używaj emotikonek, ponieważ przyciągają uwagę. A jeżeli masz firmę lokalną lub tworzysz profil osoby, wpisz również miasto. Ostatnio jeden z moich klientów utożsamił się z „RZE” (tak, jest z Rzeszowa) i dzisiaj razem pracujemy. 

Co więcej? Na profilu masz niestety możliwość umieszczenia tylko jednego linku. Jednak jest kilka aplikacji, które pomagają rozwiązać ten problem. Jeżeli masz np. sklep internetowy i chcesz, żeby użytkownicy mogli kupować przez Instagram Twoje produkty, skorzystaj z l2b.uy. A jeśli masz kilka stron, na które chciałbyś kierować użytkowników, sięgnij po linktr.ee. 

Zdjęcia – spójność i kreacja

Kolejnym ważnym aspektem są zdjęcia, to one są tutaj najważniejsze. Im bardziej są spójne, nowoczesne i przyciągające uwagę, tym większa szansa, że użytkownik zostanie na Twoim profilu na dłużej. Opowiem Ci kilka historii związanych z nimi, żebyś mógł zrozumieć, jak wielką rolę odgrywają. Zacznijmy od kawiarni z Rzeszowa, która udostępniła zdjęcie samych croissantów i napisała: „W naszej kawiarni zapakujemy Ci je na wynos”. Po tym, jak zobaczyłem fotografię, zadałem pytanie w komentarzu pod postem: „Ale kto mi je zapakuje?”. Dlaczego o to zapytałem? Bo zwróć uwagę, że croissanty możesz dostać w praktycznie każdym sklepie spożywczym. Dlaczego miałbyś wybrać się po nie do tej właśnie kawiarni i zapłacić za nie dwa razy więcej? Ponieważ za tymi croissantami może być człowiek. Jeśli o mnie chodzi, przyciągnęłaby mnie ładna dziewczyna i nie miałoby to dla mnie znaczenia, że ta kawiarnia jest na drugiej stronie miasta. Co prawda Instagram w ten sposób odkrywa karty, dlatego możesz się przed tym blokować, ale gwarantuję

Ci, że będziesz miał zdecydowanie lepsze wyniki, jeżeli w swojej komunikacji pokażesz człowieka. Ludzie nie tylko będą mogli się utożsamić, ale również poznać Twoje miejsce „od środka”. Właśnie taką strategię przyjęliśmy razem z Piotrem w jego agencji. Dlaczego? Ponieważ w branżach, w których w ofercie mamy usługi, szczególnie tego wymagają. Jesteśmy ciekawi, kto będzie nas obsługiwał. Lubimy pracować z ludźmi, których lubimy. 

Jak działam?

  1. Spójność. Moim sposobem na zachowanie spójności jest wybranie 3 obszarów. W przypadku mojego profilu są to: uśmiech, ludzie i podróże. Jeżeli choć jednego z tych obszarów nie ma na zdjęciu, po prostu tej fotografii nie dodaję. Jeżeli są 3, jest idealnie. W przypadku profilu @socialmedianow obszary to: ludzie, szkolenia i wiedza. 
  2. Kolor. Dodatkowym elementem jest kolor, jaki możesz dodać do zdjęć, aby były ze sobą jeszcze bardziej spójne. Ja do każdego zdjęcia dodaję trochę koloru ciemnego niebieskiego, który jest dostępny w edycji zdjęcia na Instagramie. Na rys. 3 znajduje się kilka przykładów spójnych profili.
  3. Aplikacje zewnętrzne. Warto z nich korzystać, mogą Ci pomóc stwo...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy