Instagram Stories krok po kroku – jak tworzyć relacje, które angażują widza?

Influencer marketing

Kiedy w sierpniu 2016 r. Instagram ogłosił wprowadzenie Stories, czyli znikających po 24 godzinach relacji, internet obiegły pytania i wizje: to oznacza koniec Snapchata? Czym Instagram chce się wyróżnić? Kogo wybiorą użytkownicy? Czy marki, które nadal mają problem ze Snapchatem, polubią się z rozwiązaniami Instagrama? 
 

Statystyki Instagram Stories

W ciągu pierwszych 12 miesięcy Instagram Stories zyskały 250 mln aktywnych użytkowników dziennie. To aż 60% z ponad 400-milionowej wtedy społeczności ludzi, którzy Instagrama odwiedzali codziennie. Co więcej, nowa funkcja przyczyniła się do częstszego i dłuższego korzystania z platformy. Według niektórych badań czas ten wśród grupy do 25. roku życia to już ponad 32 minuty dziennie. Na ten moment rozpędzony Instagram nie zwalnia. 

Rys. 1. Wzrost użytkowników Instagram Stories

Czym są relacje na Instagramie?

Zacznijmy jednak od podstaw – czym w ogóle są Instagram Stories (relacje)? Relacje to jedna z funkcji serwisu Instagram, w ramach których użytkownik może zamieszczać zdjęcia, wideo, a także przeprowadzać transmisje na żywo. Relacji może być dowolnie wiele, nie pojawiają się one wśród tradycyjnych postów na profilu użytkownika (feed) i znikają po 24 godzinach od publikacji. 

Materiały mogą być dodatkowo urozmaicone dostępnymi efektami, takimi jak np.

  • boomerang (krótka pętla),
  • przybliżenie (superzoom),
  • nagranie wsteczne,
  • szereg etykietek,
  • emotikony, 
  • hashtagami i tagami (mentions).
     

Sprawia to, że nawet zwyczajne zdjęcie czy nagranie można uatrakcyjnić i nadać nieco naszego charakteru. Od niedawna relacją może być również sam tekst. 

Stories mają jeszcze jedną ważną przewagę nad tradycyjnymi postami na Instagramie – konta biznesowe z min. 10 tys. obserwujących mogą w relacji dodać link do zewnętrznej strony. Użytkownik może zatem z łatwością odesłać obserwatorów do nowego wpisu na blogu, nagrania czy sklepu online.

Wskazówka

KONTO BIZNES

Czy wiesz, że warto korzystać z Instagrama na koncie typu biznes? Dla tych kont statystyki odtworzeń Twojego stories będa pogłębione i dostępne przez 14 dni.

POLECAMY


Po co markom Instagram Stories? 

Instagram zbliża się wielkimi krokami do pierwszego miliarda użytkowników. Ogromna ich część zagląda do serwisu codziennie. Liczby oraz opcje, które serwis kolejno wdraża, sprawiają, że jest to coraz przyjemniejsze środowisko dla marek. Jednocześnie Instagramowi udaje się utrzymać delikatny balans pomiędzy treściami reklamowymi (obok profili firmowych w Stories pojawił się też format stricte reklamowy i już ponad 2 mln firm z niego korzystają), a organicznymi, dzięki czemu użytkownicy nie czują się atakowani przez marki.

Relacje dają też szansę markom na częstszą komunikację z użytkownikami, opowiedzenie historii, dłuższe zatrzymanie uwagi, łatwiejsze przekierowanie do naszej strony czy zaprezentowanie produktów i usług w nowy, kreatywny sposób. 

W momencie wprowadzenia Instagram Stories marki podzieliły się na dwie grupy:

  • Te, które nie przekonały się i nie zrozumiały Snapchata, relacje postrzegały jedynie jako „Snapchat w Instagramie”, a w wyniku tego wstrzymały się z tworzeniem pierwszych historyjek.
  • Te, które od razu doceniły nowy sposób dotarcia do swoich klientów i mocniejszego zaangażowania ich (np. Beats, Michael Kors, Nike).

Duża część z tej pierwszej grupy stosunkowo szybko zmieniła zdanie i zaczęła włączać Stories do swojej strategii komunikacji. Też o tym myślisz? Świetnie! 

Relacje to jedna z funkcji serwisu Instagram, w ramach których użytkownik może zamieszczać zdjęcia, wideo, a także przeprowadzać transmisje na żywo.

Jak zacząć publikować relacje na Instagramie? 

Jeśli masz już konto na Instagramie, możesz tworzyć relacje bez dodatkowych ustawień czy konfiguracji. Po prostu otwórz aplikację Instagram i kliknij na ikonkę aparatu w lewym górnym rogu, wybierz tryb dla swojej relacji i zacznij tworzyć! 

Obecnie historie nie muszą być rejestrowane tylko za pomocą telefonu, na którym masz aplikację Instagram. Do przygotowania materiałów możesz użyć kamery, aparatu, komputera – opracować, wygładzić, nanieść ciekawe efekty, przenieść do urządzenia mobilnego i opublikować. 

Pamiętaj też, że o ile każdy może zobaczyć liczbę obejrzeń pojedynczej relacji, tylko dla kont typu „biznes” statystyki odtworzeń będą pogłębione i dostępne przez 14 dni.

Jak tworzyć ciekawe „InstaStories”? 

Na początku zastanów się, jakie historie chcesz i możesz opowiadać swoim obserwatorom niemal codziennie. Przeanalizuj dotychczasowe treści publikowane na Instagramie, które cieszą się popularnością. Zastanów się, jakimi wartościami kieruje się Twoja marka, a także kim są Twoi odbiorcy i jakie treści mogłyby ich najlepiej angażować. Czy Twoje relacje będą skupione wokół nowych produktów, bestsellerów, ludzi, a może będą to serie tematyczne? 

Rys. 2. Jakie hashtagi są najczęściej używane

Pomimo że InstaStories znikają po 24 godzinach, warto zadbać o ich jakość i spójność z obecną stylistyką profilu. Jeśli relacje nie są uzależnione od dnia publikacji (np. nie dotyczą otwarcia nowego sklepu w określonym dniu), możesz przygotować serię postów i poprosić o opinię zaufane osoby. Czy przygotowane treści są dla nich ciekawe, wywołują emocje, sprawiają, że są ciekawi dalszego ciągu bądź będą czekać na więcej? 

Co mogą zawierać Twoje InstaStories? 

Oto kilka inspiracji:

  • Przedstaw ludzi, którzy tworzą Twoją markę! Pokaż ich historię i daj szansę, by stali się Twoimi ambasadorami! 
  • Kulisy powstania kultowego produktu – ludzie lubią, gdy zdradza im się tajemnice bądź ich część.
  • Zrób sesję Q&A dla swoich klientów, zbierz pytania, wybierz najciekawsze i odpowiedz na nie szczerze. Być może staną się inspiracją do kolejnych Stories bądź nawet zmian Twojej marki? 
  • Jeśli masz już wiernych klientów, którzy polecają Twoją markę, oddaj im głos! Pokaż, kim są, dlaczego zaufali właśnie Tobie, i co sprawia, że zostają. Gwarantuję, że wśród Twoich użytkowników znajdzie się ktoś, kto się z nimi utożsami.
  • Rób specjalne promocje – ważne tylko z kodem widocznym w InstaStories i ważnym tylko 24 h. Zachęcaj swoich obserwatorów do czujności.

Ogranicza Cię właściwie tylko wyobraźnia! Dzięki temu, że historie znikają w ciągu doby, niektóre tematy możesz poruszyć kilkakrotnie, np. w innej stylistyce czy z użyciem innych efektów. Oczywiście pamiętaj o zachowaniu rozsądnych przerw. 
 

Jak poprawiać atrakcyjność i efektywność InstaStories? 

Po pierwsze, na bieżąco analizuj wyniki publikacji i ewentualne wiadomości, które możesz otrzymać od swoich obserwatorów. Pamiętaj, by weryfikować też informacje dotyczące Twoich obserwatorów – musisz ich poznać, żeby zrozumieć, co może ich zaangażować.

Po drugie nie bój się też eksperymentować i wprowadzać nowe tematy. Być może pierwotny pomysł będzie dobry, ale kolejny jeszcze lepszy? Czasem warto też podejrzeć, co robi konkurencja, ale nie staraj się jej ślepo naśladować – niech Twoja marka mówi własnym głosem. 

Czy pamiętasz o hashtagach? W InstaStories też się liczą i mogą pomóc nowym użytkownikom dotrzeć do Twoich treści i profilu. Najpopularniejsze obecnie hashtagi to #goodmorning, #work i #goodnight. Oczywiście zachęcam Cię do tego, żeby używać też hashtagów, które pasują do danej relacji i Twojej marki. 

Jak analizować InstaStories?

Mając konto biznesowe, przejdź do statystyk swojego profilu. Następnie otwórz zakładkę Zawartość i zacznij przeglądać wyniki swoich relacji z ostatnich dwóch tygodni. Podstawowe wskaźniki to Zasięg (Reach) i Wyświetlenia (Impressions), które pozwolą Ci ocenić wielkość grupy, do której docierasz. Pamiętaj, że zasięg to liczba ludzi, którzy widzieli Twoją relację, natomiast Wyświetlenia mówią, ile razy dana historia była obejrzana. Dlatego zwykle liczba Wyświetleń będzie wyższa od Zasięgu.

Jaki Zasięg i Wyświetlenia są satysfakcjonujące? Zależy to naturalnie od wielkości Twojego profilu. Im większa zgromadzona liczba odbiorców, tym zwykle mniejszy wskaźnik zaangażowania. Dla kilkutysięcznego profilu może to być nawet ok. 10%. 

Jak poprawiać atrakcyjność i efektywność swoich historii? Po pierwsze, na bieżąco analizuj wyniki publikacji i ewentualne wiadomości, które możesz otrzymać od swoich obserwatorów. 

W przypadku dużo większych profili odsetek ten może spaść nawet do 1–2%.

Regularna analiza wyników relacji pozwoli Ci zidentyfikować najbardziej efektywne treści, a także zaobserwować trendy, jak i to, czy Twoje relacje docierają do coraz większej liczby osób, czy odbiorcy oglądają je ponownie.

Zapamiętaj

Od czego zacząć?

  1. Otwórz aplikację Instagram.
  2. Kliknij na ikonkę aparatu w lewym górnym rogu.
  3. Wybierz tryb dla swojej relacji np. na żywo, bez efektów specjalnych, boomerang, super zoom, przewinięcie do tyłu.
  4. Po zakończeniu rejestrowania wybierz odpowiedni filtr.
  5. Obecnie Stories nie muszą być rejestrowane tylko za pomocą telefonu – możesz użyć innego urządzenia. 

A jak to robią inni? Influencerzy na Instagramie

Instagram to istny plac zabaw dla influencerów i to oni osiągają najlepsze wyniki swoich postów i relacji, dlatego właśnie warto ich podglądać, inspirować się nimi, a nawet zaprosić ich do współpracy

Zajmujący ścisłą czołówkę polskiego Instagrama celebryci są stosunkowo nieregularni w użyciu Stories. Ale wśród nieco mniejszych influencerów znajdziemy mnóstwo świetnych autorów relacji. Co takiego publikują na swoich profilach? Często mówią do swoich fanów – opowiadają o tym, co robią, gdzie są, czy o sprawach, które są dla nich ważne. Często informują o nowym wpisie na blogu bądź filmie na YouTube.

Recenzują produkty, które lubią, oraz te, które promują we współpracy z markami. Nadają na żywo – z miejsc, które chcą pokazać innym, z koncertów, z wydarzeń specjalnych typu launch produktu, konferencje, premiery. W końcu zadają pytania swoim obserwatorom i na nie odpowiadają, dzięki czemu dają się bliżej poznać, dzielą się swoimi spostrzeżeniami i opiniami. 
 

Teraz Twoja kolej! 

Instagram Stories to ciekawa, często zabawna i bardzo satysfakcjonująca forma komunikacji z obserwatorami. Daje szerokie pole do wyrażenia siebie i swojej marki. Pozwala też na dużą dozę kreatywności. Przede wszystkim relacje to historie, które lubimy śledzić i kochamy, gdy nas wciągają i wywołują w nas emocje.

Czy przekonałam Cię do wypróbowania Instagram Stories? Mam nadzieję, że tak! Do zobaczenia na Instagramie!  

Przypisy