Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach

20 września 2018

NR 2 (Sierpień 2017)

Jak pisać w social media, aby zaangażować użytkowników i skłonić ich do pożądanej akcji?

415

Content video oraz obrazkowy wiedzie obecnie prym wśród treści udostępnianych w social media. To jednak nie oznacza początku końca słowa pisanego. To właśnie dobre copy może dopiero sprawić, aby użytkownik udostępnił lub skomentował daną treść. Umiejętnie dobrane słowa potrafią skłonić Twojego odbiorcę do wykonania pożądanej przez Ciebie akcji, a przede wszystkim do zapoznania się z Twoim produktem oraz dokonania zakupu w sklepie.

Niezależnie od tego, czy prowadzisz firmę w sektorze B2B, czy B2C, ten artykuł pomoże Ci skutecznie dobierać słowa oraz tworzyć treści, które sprzedają. Nie istnieją niestety uniwersalne zasady, które sprawdzą się w każdym biznesie, ale szereg poniższych porad pomoże Ci zwiększyć zaangażowanie oraz konwersję w social media. 

POLECAMY

Spójność ma znaczenie!

Utrzymywanie spójności na profilu to wyzwanie, które warto podjąć. Marketerzy boją się powtarzalności, jednak to właśnie ona tworzy spójną wizję Twojej marki. Pomocny będzie tutaj prosty przewodnik, który pozwoli Ci zachować standardy podczas tworzenia copy w social media. Najprostszy przewodnik tego typu powinien składać się z:  

  • Misji – jaki jest cel obecności Twojej firmy w social media, jaki jest cel istnienia Twojej firmy? 
  • Twojej grupy docelowej, Twoich klientów – krótko opisz swoją główną grupę docelową. Do kogo kierujesz swój przekaz?
  • Wydźwięku Twojej marki w SM – jaka jest Twoja marka? Profesjonalna, poważna, zabawna czy pomocna? 
  • Brandingu – wymogi dotyczące pisowni nazwy Twojej marki, jej produktów, pożądanych słów kluczowych. 
  • Typu przekazu – jeżeli prowadzisz komunikację w kilku kanałach społecznościowych, ustal główne przekazy dla każdego z nich. 

Social media to dialog

Media społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje, opierają się głównie na społecznościach. Ich charakterystyczną cechą jest dialog, komunikacja, w tym pomiędzy marką a konsumentem. Nie możesz oczekiwać, że po drugiej stronie znajduje się miłośnik Twojej marki, który wszystko przyjmie za pewnik, z radością oczekując na Twój nowy komunikat. Musisz dać mu powód do tego, aby chciał poznawać Twoje treści. Rozmawiaj z nim. Tylko jak prowadzić rozmowę, gdy nie wiemy z kim dyskutujemy? Po pierwsze słuchaj swojej grupy docelowej, czytaj komentarze, poznawaj ją dzięki monitoringowi sieci. Po drugie…

…stwórz persony! 

Persony to pogłębiony obraz Twojej grupy docelowej, rozpracowanie jej na czynniki pierwsze. Dzięki personom Twoja informacja nabiera przekazu i personalizacji, odpowiada na prawdziwe problemy Twojej grupy docelowej. Oprócz podstawowych danych, takich jak demografia, sytuacja zawodowa, finansowa czy rodzinna, proces tworzenia persony pozwala na określenie dużo szerszego zakresu bardziej skomplikowanych danych. Jakie jest otoczenie Twojego klienta? Jakie są jego pasje? Co kieruje jego zachowaniami, w tym zakupowymi? Tworząc personę, wchodzisz w buty swojego klienta, potrafisz zidentyfikować jego bolączki, sympatie, wyobrazić sobie jego codzienne życie, a przez to stworzyć skuteczne, perswazyjne copy dopasowane do grupy docelowej. 

Przykład stworzonej persony znajdziesz na rys. 1. 

Dobrze zrobiony opis persony, to poniekąd archetyp naszego Klienta - Klienta idealnego, czyli takiego, który jest skłonny kupić produkty naszej firmy. Pozwala to na lepsze stworzenie i dotarcie z naszym sprzedażowym komunikatem.


Nie mów o sobie, ale o grupie 

Wbrew pozorom to nie Twój produkt powinien być najważniejszy w social media, a Twoi klienci. Każdy lubi być doceniany, słyszany, komplementowany czy rozumiany. Jeżeli użytkownik czuje, że rozumiesz jego problemy, rozterki i codzienne życie, z chęcią będzie czytał Twoje treści i wracał do nich. 

Góralki to świetny przykład dobrze stworzonej persony i kierowania komunikatu o niej do niej. Treści również mówiące o danej grupie docelowej, doceniające ją można znaleźć na profilu Warsteiner. Uwaga! Copy na grafice jest równie ważne co tekst nad nią. 

Świetnie rozumie to też Netflix, który prowadzi swoją komunikację wręcz perfekcyjnie. 

Pisz po polsku

Innymi słowy: pisz poprawnie. Szacunek do języka to szacunek do odbiorcy. Oczywiście możesz pozwolić sobie na więcej, niż np. na stronie internetowej czy artykule na blogu, często posługując się językiem potocznym, mówionym. Jednak zachowanie zasad ortografii czy poprawności stylistycznej to podstawa. Nie zapominaj również o odmianie przez przypadki, w szczególności zwracając się w komentarzu do swoich fanów. Łukaszu, Aniu, Grzegorzu – nie Łukasz, Ania, Grzegorz. Chyba że odpowiadając, oznaczasz daną osobę przez @ – wtedy odmiana rzeczywiście nie jest możliwa. 

Pamiętaj o interpunkcji i emocjach, jakie ze sobą niesie

Powtórzę: szanować język to szanować odbiorcę. Ale nie chodzi tylko o poprawność językową. Stosowanie zbyt wielu wykrzykników w poście może sprawiać wrażenie ataku na odbiorcę. Ma on wrażenie, że po prostu na niego krzyczysz. Idealnie, jeżeli nie będziesz dodawać w postach więcej niż jednego wykrzyknika, maksimum to dwa. Podobnie sprawa ma się z pytajnikami. Pytania oczywiście wywołują w użytkownikach reakcje, np. komentarze. Staraj się jednak nie zadawać pytań, na które można odpowiedzieć po prostu „Tak” albo „Nie”, jeżeli chcesz wywołać dyskusję. Nie zadawaj także więcej niż jednego pytania w poście. Przy większej ich liczbie odbiorca może poczuć się zagubiony, nie wiedząc, na co odpowiedzieć. A przez to nie odpowie w ogóle. 

Stosuj emotikony i emojis

Mózg przetwarza obrazy 60 000 razy szybciej niż tekst, dlatego nie bez powodu mówi się, że obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. Na samym Facebooku emotikony używane są 60 mln razy dziennie, a na Messengerze aż 5 mld razy! Z okazji Światowego Dnia Emojis ciekawe statystyki podał także sam Facebook. 
Używaj ich, jeżeli:

  • Chcesz zwiększyć konwersję (na Facebooku nawet o 60%).
  • Chcesz tworzyć angażujące treści.
  • Chcesz nadać emocjonalny charakter wypowiedzi.
  • Użyty przez Ciebie emotikon jest jasny i zrozumiały dla użytkownika.
  • Chcesz wyróżnić dany fragment tekstu. 

Emotikony możesz stosować nie tylko w copy, ale i w nagłówku swojej reklamy. 

O krok dalej poszła Domino’s Pizza, która pozwoliła swoim klientom na zamawianie pizzy poprzez przesłanie emoji na Facebooku lub Twitterze. WWF wykorzystał emoji, aby zwrócić uwagę na ginące gatunki: //bit.ly/1J9dwZs.

Natywnie do platformy

Nawet jeżeli na każdym portalu społecznościowym chcemy przekazać tę samą treść, powinniśmy zrobić to w różny, dopasowany do platformy sposób (Tabela 1.).

Więcej informacji o tym, jakich słów używać w określonych kanałach, aby treści wywoływały akcję oraz były chętniej udostępniane, znajdziesz tutaj: //bit.ly/1SPywdF.

TABELA 1.  Charakterystyka contentu na poszczególnych portalach social media

Facebook Generuje największy ruch spośród wszystkich portali społecznościowych, warto zatem dodawać do copy linki. 
Dobry z...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy