Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach

18 września 2018

NR 5 (Kwiecień 2018)

Jak zweryfikować skuteczność treści w internecie? Narzędzia, badania i mierniki w praktyce

0 52

Każde działanie marketingowe firmy powinno mieć swój cel, content marketing również. Nie chodzi o to, żeby pisać czy nagrywać, ale o to, aby treści były skuteczne. Oprócz wyznaczenia celów kluczowe są także wskaźniki, które będą te cele mierzyć i weryfikować.

Cele działań content marketingu powinny być, rzecz jasna, spójne z celami biznesowymi firmy, które wynikają z misji firmy. Nie oznacza to jednak, że treściami będziemy bezpośrednio mierzyć np. sprzedaż, choć to oczywiście nie jest wykluczone, szczególnie w działaniach e-commerce. Globalne doświadczenia marketerów pokazują, że cele działań content marketingu są jednak zdecydowanie bardziej miękkie i mamy wielki powrót do brandingu.

Jakie powinny być nasze cele?

W określaniu celów dla content marketingu znowu warto wrócić do dobrze znanych zasad, a mianowicie do techniki SMART. 

S – szczegółowe – jasno sformułowany cel, który jest precyzyjny i konkretny. 
M – mierzalne – cel najlepiej określić liczbami i procentami (realnie!), aby wiedzieć, czy faktycznie osiągamy pożądane rezultaty. Najlepiej jeśli mamy już znany benchmark. 
A – ambitne – nie warto iść po linii najmniejszego oporu. W wyznaczaniu celów dobrze jest podnieść poprzeczkę wysoko, ale... 
R – realne – ambitne i nierealne cele nie mają sensu. Po analizie SWOT doskonale powinieneś wiedzieć, jakie będą realne cele, które możesz osiągnąć, patrząc na zasoby, którymi dysponujesz. 
T – terminowe – cel musi być określony w czasie. W działaniach contentmarketingowych należy weryfikować efekty każdej publikacji na bieżąco, jednak dopiero po trzech miesiącach regularnego działania wyciągamy wnioski. Często treść z czasem zaczyna na nas pracować, a nie bezpośrednio po publikacji. Również Google czasami potrzebuje nieco więcej czasu na indeksowanie nowych treści. Daj sobie zatem czas i konsekwentnie działaj, zanim powiesz „sprawdzam”. 

Globalna inspiracja

Według danych z Content Marketing Institute (2017) najczęściej obierane przez marketerów cele w działaniach contentmarketingowych, z podziałem na segmenty B2B oraz B2C, to:

B2C

  • świadomość marki – 74%,
  • zaangażowanie – 71%,
  • generowanie leadów – 66%,
  • powrót klienta/lojalność – 63%,
  • sprzedaż – 53%,
  • poszerzanie zasięgu – 50%.

 

B2B

  • generowanie leadów – 80%,
  • świadomość marki – 79%,
  • zaangażowanie – 71%,
  • dojrzewanie leadów – 66%,
  • sprzedaż – 62%,
  • powrót klienta/lojalność – 56%,
  • poszerzanie zasięgu – 52%.

Mierzymy rezultaty

Jeżeli spojrzymy na lejek dla B2B, opracowany na podstawie wyżej wspomnianego raportu od Content Marketing Institute, to łatwo zauważymy, że na każdym etapie relacji między marką 
a klientem mamy inne cele i wskaźniki pomiaru.

Na etapie ruchu i wizerunku celami content marketingu będą:

  • wzrost ruchu,
  • budowanie świadomości marki (brand awareness),
  • budowanie pozycji marki-eksperta,
  • zaangażowanie odbiorców.

Na etapie leadów celami content marketingu będą:

  • pozyskiwanie leadów,
  • wzrost konwersji ruchu na leady.

Na etapie kwalifikacji leadów celami content marketingu będzie:

  • dojrzewanie leadów (lead nurturing).

Na etapie sprzedaży celami content...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy