Dołącz do czytelników
Brak wyników

Profesjonalna obecność na LinkedIn – lifting profilu osobowego

Artykuł | 19 września 2018 | NR 4
395

Linkedin w liczbach:

  • 2003 r. – data uruchomienia serwisu Linkedin,
  • 530 mln – liczba użytkowników na świecie (styczeń 2018 r.),
  • 2,8 mln – liczba użytkowników w Polsce (styczeń 2018 r.),
  • 13 mln – liczba stron firmowych,
  • 106 mln – liczba aktywnych użytkowników miesięcznie, 
  • 100 tys. – średnia tygodniowa liczba publikacji artykułów, 
  • 400 – średnia liczba kontaktów na jednego użytkownika.

Linkedin to największa na świecie sieć specjalistów. Sztuka korzystania z niej polega na tym, aby pozwolić się odnaleźć właściwym osobom lub samemu znaleźć właściwą osobę, następnie zaś nawiązać owocny kontakt. Niezależnie od tego, czy Linkedin ma Ci służyć w poszukiwaniach pracy, budowie wizerunku eksperta, promocji firmy, czy pozyskiwaniu nowych klientów, to w pierwszej kolejności musisz zadbać o własny, osobowy profil. 

POLECAMY

Specjalna wskazówka

Przed rozpoczęciem większego liftingu profilu wyłącz automatyczne powiadomienia o zmianach na nim. Dzięki temu unikniesz powodzi powiadomień, która mogłaby zalać Twoje kontakty (w tym obecnych przełożonych). Jak to zrobić? W górnym menu kliknij na ikonę z Twoim zdjęciem, następnie wybierz po kolei: „Ustawienia i prywatność”, „Prywatność” i „Edycje udostępnień profilu”. W tym miejscu wybierz opcję „Nie”.

Jeśli rzetelnie wypełnisz profil interesującymi informacjami i będziesz systematycznie go aktualizować, to będzie on nieustannie dla Ciebie pracować. Inni użytkownicy tej platformy odnajdą Cię w wewnętrznej wyszukiwarce, zaś Twój profil w wynikach wyszukiwania Google może stać się pierwszym punktem styku z Twoją osobą. 

Każda dodatkowa informacja, którą umieścisz na profilu, to słowo klucz dla wyników w wyszukiwarce Linkedin. Jeżeli traktujesz swoją obecność w tym serwisie poważnie, to uzupełnij swój profil w maksymalnym stopniu, przy zastosowaniu opcji maksymalnej widoczności dla innych. To szansa, że ktoś ważny dla Ciebie i Twoich celów nawiąże z Tobą kontakt. Nigdy nie wiadomo, które z Twoich doświadczeń czy umiejętności zwrócą uwagę innych użytkowników i jakie przyniosą Ci korzyści.

Na Linkedin miarę jakości profilu stanowi nie tylko stopień jego kompletności, ale również autentyczność oraz umiejętność zaangażowania odbiorcy. Chętnie pomogę Ci to osiągnąć – zapraszam do wspólnego przejścia krok po kroku po najważniejszych kwestiach związanych z budową skutecznego profilu.

Jeśli nie masz czasu, aby już teraz w pełni wypełnić cały profil, to mimo to nie rezygnuj z obecności na Linkedin. Załóż profil już dziś, a następnie sukcesywnie uzupełniaj go swoją opowieścią. Pomoże Ci w tym checklista na końcu artykułu – zawsze możesz do niej wrócić i sprawdzać, jakie kroki jeszcze przed Tobą.

Na Linkedin – tak jak w życiu – również działa zasada pierwszego wrażenia. Decydują o nim szczególnie trzy rzeczy: imię i nazwisko, zdjęcie profilowe oraz nagłówek. To właśnie na ich podstawie w pierwszej kolejności inni podejmą decyzję, czy wejść na Twój profil i zapoznać się z resztą informacji.

Imię i nazwisko

Swój profil koniecznie podpisz prawdziwym imieniem i nazwiskiem. Na Linkedin nie używamy pseudonimów (poza nielicznymi wyjątkami). Pod żadnym pozorem nie wpisuj tam nazwy swojej firmy czy branży.

Zdjęcie profilowe

Zdjęcie profilowe to absolutna konieczność. Według badań Linkedin posiadanie zdjęcia aż 21 razy zwiększa liczbę odsłon profilu i 36 razy zwiększa szanse, że ktoś wyśle do Ciebie wiadomość. Zdjęcie należy dobrać ze szczególną starannością: na pewno odpadają fotografie z prywatnych wakacji, takie z zabawnymi minami czy filtrami ze Snapchata. Z Twojej „profilówki” powinny emanować profesjonalizm, autentyczność i pewność siebie. Koniecznie dobierz ją odpowiednio do specyfiki i standardów branży, w której działasz. Zdjęcie powinno być również aktualne – jeśli nie masz takiego na podorędziu, to rozważ pomoc profesjonalnego fotografa. Pamiętaj: najlepsze zdjęcia to te, które są w stanie opowiedzieć jakąś historię.

Nagłówek

To bardzo ważne miejsce. Ono może zdecydować o tym, kto zapozna się z Twoim profilem i nawiąże z Tobą kontakt. Domyślnie powinna się tam znaleźć informacja o aktualnym stanowisku i miejscu pracy.

Rekomenduję, żebyś poświęcił nagłówkowi szczególną uwagę. Do dyspozycji masz tylko 120 znaków! Stwórz nagłówek składający się z pozycjonujących fraz (dobranych pod kątem tego, co robisz i jak możesz być wyszukany) rozdzielonych np. pionową kreską. Jeśli masz kilka specjalizacji czy stanowisk, wymień je. Jeśli szukasz pracy i nowych wyzwań, to też możesz to tam zaznaczyć. Możesz również dodać swoje motto czy wezwanie do działania, o ile tylko zostanie Ci na to miejsce. Warto też sprawdzić, kogo znajdziesz w wyszukiwarce LinkedIn po wpisaniu podobnych słów kluczowych. Miej na uwadze, że o tym, które słowa kluczowe są w danym momencie ważne, decyduje rynek. 

Zdjęcie w tle

Podobnie jak na Facebooku, również na Linkedin możemy dodać zdjęcie, które uzupełnia wizualnie nasz profil. Może to być zdjęcie „nastrojowe”, które odda Twoją osobowość, lub grafika wskazująca na Twoją firmę czy branżę. Ważne, żeby wybór był spójny z Twoim zdjęciem profilowym i wizerunkiem. Optymalny rozmiar tej grafiki to 1584 × 396 pikseli.

Podsumowanie

Gdy ktoś już wejdzie na Twój profil, to na pewno zwróci uwagę na podsumowanie zawodowe. Na większości profili ta przestrzeń nie jest dobrze wykorzystana, dlatego poświęcimy jej więcej uwagi.

Podsumowanie na Linkedin można porównać do listu motywacyjnego – powinno być interesujące i opowiadać o wartości, jaką możesz wnieść w życie firmy, potencjalnego klienta czy świata. Pisząc podsumowanie, powinieneś się pochwalić osiągnięciami, ale przede wszystkim pamiętaj o osobie, do której kierujesz swoją opowieść. Masz aż 2000 znaków do wykorzystania, więc spokojnie możesz zastosować styl narracyjny.

Podsumowanie najlepiej napisać bezpośrednio w pierwszej osobie. Dla większej czytelności pewne części możesz jednak wypunktować – np. kluczowe osiągniecia i korzyści ze współpracy z Tobą.

Na początku konkretnie opisz to, co możesz dla zrobić dla innych i dlaczego właśnie tym się zajmujesz – to przestrzeń na przedstawienie w skrócie Twoich ambicji zawodowych 
i zainteresowanie czytelnika. Kolejne zdania powinny stanowić argumenty potwierdzające Twoje kompetencje: może to być skrócona historia Twojej kariery, ale skup się tylko na jej najważniejszych aspektach.

Ważne, aby znalazły się tam dane liczbowe, nazwy projektów, osób i marek czy informacje o certyfikatach – wszystkie osiągnięcia, które mogą uwiarygodnić Twój wizerunek profesjonalisty. Możesz tu też zacytować referencje klientów czy wypowiedzi innych szczególnie ważnych dla Ciebie osób. 

Jeśli znajdujesz się dopiero na początku swojej kariery i nie masz zbyt wielu zawodowych osiągnięć, to możesz opisać swoje aspiracje – wymień poszukiwane stanowiska pracy, opowiedz, dlaczego interesuje Cię konkretna branża, a najlepiej przedstaw swoje działania w kierunku ich realizacji.

Na koniec polecam zadać angażujące pytanie i zachęcić odwiedzjących do kontaktu (call to action). Niektórzy zostawiają tu swoje dane kontaktowe, jak np. numer telefonu czy adres e-mail. Warto rozbudować tę sekcję (jak i pozostałe) o dodatkowe media – wrzuć tam linki do materiałów potwierdzających Twoją narrację, np. treści wideo, prezentacji, projektów itp. Pamiętaj: to miejsce, w którym musisz się wykazać, zaś czytelnik powinien wykrzyknąć „wow!”.

Doświadczenie zawodowe

W sekcji poświęconej karierze zawodowej wypisz wszystkie dotychczasowe miejsca pracy – nawet te pozornie „mało ważne”, które obecnie nie mają silnego związku z Twoją karierą. Kto wie: może dyrektor firmy, w której chcesz pracować, niegdyś tak jak Ty pracował na kasie w hipermarkecie i wie, że to też cenne doświadczenie? Warto stwarzać szanse na znalezienie jak największej liczby wspólnych punktów styku z innymi, które zachęcą ich do nawiązania kontaktu. Warto tu również opisać zakresy wykonywanych zadań oraz – oczywiście – dołączyć materiały wizualne.

Wykształcenie

W tej sekcji wypisz wszystkie ukończone kierunki studiów oraz – jeżeli w Twoim wypadku ma to znaczenie – szkołę średnią. To nie tylko ważna informacja o Twoich kompetencjach – dzięki temu Twój profil zostaje powiązany z profilem uczelni, wejdziesz więc do linkedInowej bazy jej absolwentów. Bywa to przydatne podczas networkingu, gdzie liczy się każdy możliwy pretekst do nawiązania znajomości.

Doświadczenie wolontaryjne

Sekcja często – lecz niesłusznie! – pomijana. Nasza aktywność na rzecz innych wskazuje na dodatkowe kompetencje, jest również po prostu dobrze widziana. Taka już nasza natura: chętniej robimy interesy z ludźmi, którzy dbają o innych i autentycznie interesują się nimi.

Specjalna wskazówka

Linkedin umożliwia stworzenie dodatkowych wersji profilu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy