Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo marketing

18 września 2018

NR 5 (Kwiecień 2018)

Wideo marketing dla każdego – O czym pamiętać, jak zaplanować działania i czego używać?

0 226

Już w tym roku nawet 79% ruchu w internecie będzie stanowił content wideo. Dzięki temu, że znacznie ułatwia on przekaz i zwiększa zaangażowanie odbiorców, przy relatywnie niskim budżecie – warto z niego skorzystać. Trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych kwestiach przy jego tworzeniu i… nie bać się spróbować!

Czy wideo marketing to jedynie buzzword? Zaledwie pięć statystyk przytoczonych poniżej potwierdza, że niekoniecznie:

  • 67% odbiorców chce oglądać filmy instruktażowe i tutoriale, 34% odbiorców chce oglądać filmy produktowe i informacyjne (Marketing Think),
  • w 2018 r. 79% ruchu w internecie będzie stanowił content wideo (MarketingProfs), 
  • 64% konsumentów dokonuje zakupu po obejrzeniu obrandowanego wideo w mediach społecznościowych (Tubular Insights),
  • posty z wideo contentem na Facebooku mają nawet 135% większy zasięg organiczny niż posty ze zdjęciami (Social Media Today),
  • wideo w social media potrafi wygenerować aż 1200% więcej udostępnień niż posty tekstowe i zdjęcia (SmallBizTrends).

Wideo jest jedną z najczęściej udostępnianych i komentowanych możliwości publikacji w internecie. W tym miejscu można byłoby sparafrazować popularną reklamę i nazwać wideo formą, która „wyraża więcej niż tysiąc słów”. Aby odpowiedzieć sobie na pytanie: „Czy i dlaczego warto inwestować czas i pieniądze w wideo marketing?”, warto przedstawić korzyści płynące z wykorzystania wideo we własnej strategii marketingowej.

Korzyści wideo marketingu

Urozmaicenie treści

Statystyki pokazują, że treści składające się z wideo i te, których wideo jest integralną częścią, potrafią wygenerować wyższe i bardziej jakościowe zaangażowanie. Wideo nie zawsze jest receptą na słaby content czy niski zasięg, ale często może być pomocne w angażowaniu społeczności.

Nie zawsze idzie za nim… wielki budżet i umiejętności

Wielu marketerom czy przedsiębiorcom wideo marketing kojarzy się z ponoszeniem dużych wydatków i koniecznością angażowania nie tylko zasobów finansowych, ale i czasowych oraz ludzkich. W dobie narzędzi, które automatyzują ten proces (znajdziesz je w dalszej części artykułu), tworzenie krótkich materiałów wideo może być szybkie, sprawne i łatwe, nie tracąc przy tym na jakości i końcowym efekcie. 

Atrakcyjna forma redystrybucji

Wideo marketing nie musi wiązać się z koniecznością tworzenia nowego contentu, ale z redystrybucją już posiadanych treści i materiałów. Marketerzy często wykorzystują krótkie formy wideo do zapowiedzi tekstów na blogach czy opublikowanych artykułów, a także jako przedstawienie części publikacji (na przykład checklist).

Rys. 1. Screenshot z FP Sotrendera. Zamiast standardowego link-postu pojawiła się krótka animacja z linkiem w tle

Łatwiejszy przekaz

W wideo łatwiej zawrzeć emocje, przekazać instrukcje czy pokazać właściwości produktu. Połączenie obrazu, muzyki, napisów i kontekstu pozwala w bardziej efektywny sposób dotrzeć do odbiorcy, który szybciej może przyswoić treść. Nie trzeba dodawać, że może to wpłynąć na dalsze akcje – zaangażowanie, interakcje, decyzje zakupowe. 

Zaangażowanie

Święty Graal marketingu w 2018 roku to zaangażowanie. Sam Mark Zuckerberg w jednym ze swoich wystąpień stwierdził, że chce „naprawić” Facebooka przez „zachęcanie do istotnych interakcji społecznych” i redukować sztuczne zaangażowanie. Wideo marketing jest jednym z najlepszych sposobów na wywołanie jakościowych interakcji i ma wysoki potencjał viralowy.

Wiesz już, że potencjał wideo marketingu jest ogromny! Nie dziwi zatem stale wzrastająca liczba treści wideo na naszych news feedach i w komunikacji marek. Jaki powinien być publikowany materiał, aby zadowolił nie tylko odbiorców, ale i spełnił cele biznesowe marki? 

Twoje wideo powinno być...

Obrandowane

Zapewne niejednokrotnie natknąłeś się na ten sam materiał wideo, udostępniany przez kilku autorów (w tym punkcie pomijam kwestie praw autorskich, które są bardzo często nieprzestrzegane lub nadużywane). Odpowiedni branding video może zminimalizować ryzyko przywłaszczenia sobie treści, w której przygotowanie włożono wiele wysiłku, czasu, a nierzadko również pieniędzy.

Krótkie

Postaraj się o to, by Twój materiał wideo w mediach społecznościowych był krótki i konkretny. Attention span (czyli „okres skupionej uwagi”) to dziś zaledwie kilka-kilkanaście sekund – i właśnie tyle marki mają na to, by zaciekawić odbiorcę i zwrócić jego uwagę. Dlatego też istotną rolę pełni miniatura filmu, która ma za zadanie przyciągnąć odbiorcę i zachęcić do odtworzenia wideo.

Spójne komunikacyjnie

Wideo powinno odpowiadać potrzebom i preferencjom Twojej grupy docelowej, nieść za sobą przekaz i być spójne z założeniami i DNA marki. Filmiki z małymi kotkami zapewne są słodkie, ale czy niosą za sobą wartość dla Twojej marki i jej odbiorców?

Z napisami czy bez?

Wiele materiałów video w mediach społecznościowych z różnych powodów często odtwarzanych jest bez dźwięku. Odbiorcy mogą nie mieć możliwości włączenia dźwięku lub wideo może odtworzyć się automatycznie. Warto przemyśleć zatem kwestię dodania napisów do tworzonego i publikowanego materiału wideo tak, by zmaksymalizować prawdopodobieństwo odpowiedniego odbioru filmu i nie stracić potencjału marketingowego. 

Przemyślane pod kątem redystrybucji

Czy planujesz redystrybucję swojego materiału wideo (w newsletterze, informacjach prasowych online czy na innych platformach społecznościowych)? Jeśli tak, pamiętaj o dobraniu odpowiedniego formatu wideo – zarówno pod kątem wielkości pliku, jak i rozmiaru czy odpowiednich wymiarów/rozdzielczości. Kwadratowy film może lepiej sprawdzić się na Instagramie, podczas gdy YouTube może preferować format prostokąta. 

CTA

Twoje wideo, oprócz wszystkich efektów graficznych i tekstowych, powinno mieć jasny przekaz i odpowiednio sformułowane oraz komunikowane CTA (call-to-action; „wezwanie do działania”). 

Masz do niego prawo!

Sprawdź, nawet kilkukrotnie, czy masz prawa autorskie i możliwość wykorzystania komercyjnego do obrazów, dźwięków i postaci w Twoim materiale wideo.

Zanim wciśniesz „opublikuj”... 

Przygotowałam checklistę, która w prosty sposób pozwoli Ci zweryfikować, czy Twoje wideo posiada wszystkie elementy, o które warto zadbać przed, w czasie i po publikacji.

Checklista

  1. Czy ustawiłeś odpowiednią miniaturę filmu? Atrakcyjna treść na miniaturze może mieć duży wpływ na zasięg, liczbę odtworzeń i zaangażowanie. Starannie wybierz taką kreację, która wzbudzi zainteresowanie - w przeciwnym wypadku platformy społecznościowe mogą wybrać losowy kadr filmu, co może przełożyć się na wyniki osiągnięte przez wideo. 
  2. Czy dobrałeś odpowiedni format? Kwadrat czy prostokąt, a być może wykorzystasz każdy z tych formatów?
  3. Czy ułożyłeś plan redystrybucji? Je...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy