Planowanie jako klucz do skutecznego wydarzenia na Facebooku
Tak jak w przypadku każdych działań marketingowych i tutaj podstawowym czynnikiem, który zdecyduje, czy Twoje wydarzenie będzie efektywne, jest stworzenie planu.
Ważne jest także określenie celu – wbrew pozorom w ten sposób nie musisz promować tylko realnego wydarzenia, ale webinarium, konkurs, swój fanpage czy nawet firmę. Na pewno niejednokrotnie sam takie wydarzenia widziałeś i potrafisz je przywołać.
Od czego zacząć?
- Do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć.
- Co i jak często będziesz postować na wydarzeniu.
- Kto będzie odpowiedzialny za moderację.
- Jak zamierzasz je promować.
- Ile zamierzasz wydać na jego promocję.
Restauracja da Timo promuje swój fanpage, podobnie jak Stylóweczka, poprzez chwytliwe wydarzenie,
w którym ich idealna grupa docelowa chciałaby uczestniczyć. Podobnie szopi.pl: wkraczając do nowego miasta na Śląsku, organizuje wydarzenie specjalnie dla Ślązaków, a Social Tigers promuje swój nowy e-book właśnie poprzez wydarzenie.
Pamiętaj, że każde wydarzenie składa się z 3 etapów: PRZED, W TRAKCIE i PO. A Ty powinieneś mieć plan na każdy z nich.
Na grafice nie powinno także zabraknąć najważniejszych informacji o wydarzeniu: jego nazwy (pełnej bądź skróconej), miejsca i daty. Nie przejmuj się tym,że powtarzasz informacje.
POLECAMY
Co zrobić przed wydarzeniem?
Najważniejsze jest oczywiście utworzenie wydarzenia. Poniżej znajdziesz checklistę, która pomoże zrobić Ci to w najlepszy sposób z możliwych.
1. Cover photo – grafika. Koniecznie dobrej jakości, w odpowiednim rozmiarze (1200 × 450), a najlepiej, jeżeli Twoja grafika jest responsywna. Wtedy dobrze będzie wyświetlać się na ekranie każdego wydarzenia. Idealnie, jeżeli na coverze dodasz zdjęcie, które jednoznacznie określa Twoje wydarzenie (może to być np. zdjęcie z poprzedniej edycji), nawiązuje do jego miejsca czy tematyki. Jeżeli masz taką możliwość, to zamiast statycznej grafiki dodaj wideo. To format mocno promowany przez Facebooka i rzadko wykorzystywany jako cover przez firmy. Na pewno wyróżni się wśród innych wpisów na tablicy użytkowników.
Na grafice nie powinno także zabraknąć najważniejszych informacji o wydarzeniu: jego nazwy (pełnej bądź skróconej), miejsca i daty. Nie przejmuj się tym, że powtarzasz informacje. Niestety, użytkownicy mediów społecznościowych są leniwi, w przypadku wydarzenia lepiej podać im informację 3 razy jasno i klarownie niż pozostawić pole do domysłów czy zadawania setek pytań, na które będziesz musiał odpowiedzieć.
Ważne! Niech wszystko będzie czytelne i przejrzyste.
Wydarzenia cykliczne
Od pewnego czasu Facebook daje możliwość tworzenia wydarzeń cyklicznych. To nie tylko spore udogodnienie, ale także oszczędność pieniędzy i czasu – nie musimy ich poświęcać na promocję każdego nowego wydarzenia z serii od nowa. Możemy wybrać 4 częstotliwości:
- Jednorazowo – zwykłe, standardowe wydarzenie.
- Codziennie – wydarzenia odbywające się każdego dnia w danym okresie. Przydatne np. wtedy, gdy chcemy codziennie przypominać się swoim użytkownikom. Zaleta: maksymalny czas życia wydarzeń codziennych to nie 14 dni jak w przypadku wydarzenia standardowego, ale aż 52!
- Cotygodniowo – cotygodniowe akcje na fanpage’u, webinary, konkursy? To świetne rozwiązanie! Takie wydarzenie może trwać 52 cykle, czyli aż 358 dni!
- Niestandardowo – do dyspozycji mamy maksymalnie 52 terminy na przestrzeni roku od momentu utworzenia wydarzenia. Możemy wybrać dowolny przedział czasowy, np. 3 dni czy miesiąc.
Możesz też spróbować zaszokować swojego odbiorcę, wiąże się to jednak z wieloma osobami bardziej zaciekawionymi wydarzeniem wirtualnie niż na żywo. Przykładem niech będzie promocja imprezy organizowanej przez krakowski Klub Muzyczny – Dietla 75.
2. Nazwa. Powinna być jednoznaczna i zawierające podstawowe, najważniejsze informacje o wydarzeniu. Najlepiej, jeżeli zawiera: główny temat / powód powstania wydarzenia, datę oraz miejsce. Jeżeli zabrakło biletów, także poinformuj o tym już w nazwie wydarzenia! Dobrze, jeżeli cykle wydarzeń zawsze nazywasz tak samo czy nawet numerujesz. Przykłady znajdziesz poniżej.
Poinformuj, o czym dokładnie będzie wydarzenie, wymień prelegentów (chyba, że chcesz podawać ich stopniowo), dodaj agendę, poinformuj o kwestiach technicznych, logistycznych, podaj informacje o dodatkowych bonusach dla użytkowników.
3. Upewnij się, że uzupełniłeś i odznaczyłeś wszystkie możliwe opcje zgodnie ze swoimi preferencjami: data i godzina rozpoczęcia oraz zakończenia, miejsce, link do biletów, częstotliwość wydarzenia, słowa kluczowe, przyjazność dzieciom, współorganizatorzy, widoczna lista gości oraz możliwość dodawania postów przez wszystkich lub tylko przez organizatora.
4. Dodaj odpowiedni opis. Najlepiej, jeżeli podzielony jest na sekcje – np. odpowiednimi emotikonami. Ciąg tekstu na Facebooku nie jest czytelny. Na samym początku poinformuj o tym, jak można się zapisać na wydarzenie (jeżeli jest biletowane lub wymaga rejestracji). Dodaj link do biletów, poinformuj o tym, ile jest miejsc i kiedy zaczną się czy skończą zapisy. Poinformuj, o czym dokładnie będzie wydarzenie, wymień prelegentów (chyba, że chcesz podawać ich stopniowo), dodaj agendę, poinformuj o kwestiach technicznych, logistycznych, podaj informacje o dodatkowych bonusach dla użytkowników. Na samym końcu możesz zawrzeć ogólną informację o firmie organizującej wydarzenie, organizatorach, sponsorach czy opisać genezę powstania wydarzenia.
Nie ignoruj swoich użytkowników, dyskutuj z nimi, dostarczaj informacji, a nie tylko „lol contentu” – postaraj się!
5. Stwórz hasztag i stale go monitoruj. Co prawda hasztagi na Facebooku nie do końca spełniają swoją funkcję, jednak to właśnie w tym kanale powinieneś poinformować o głównym hasztagu swojego wydarzenia! Niech będzie to nazwa Twojego wydarzenia czy inny hasztag – najważniejsze, aby był unikalny oraz powiązany z wydarzeniem. Użytkownicy będą wiedzieli, jak oznaczać i dodawać swoje posty: na Instagramie, samym Facebooku czy Twitterze.
6. Stale aktualizuj informacje w swoim wydarzeniu! Pamiętasz? Masz 100% dotarcia do osób biorących udział. Wykorzystaj to. Publikuj takie treści, jak:
- informacje logistyczne: Wi-Fi, dojazd, parking, plan wydarzenia,
- prelegenci,
- udogodnienia przed wydarzeniem i po nim,
- konkursy,
- informacje o partnerach i sponsorach,
- zdjęcia z poprzedniej edycji,
- informacje merytoryczne, produktowe czy edukacyjne powiązane z tematyką wydarzenia.
Dobre przykłady to wydarzenia organizowane np. przez CRASH Mondays, Karmimy Wiedzą czy Najedzeni Fest.
Nie ignoruj swoich użytkowników, dyskutuj z nimi, dostarczaj informacji, a nie tylko „lol contentu” – postaraj się! Inaczej może to skończyć się tak, jak na obrazku poniżej.
7. Zaplanuj promocję wydarzenia. I nie piszę tutaj tylko o promocji płatnej.
Pamiętaj! Najgorsze, co możesz zrobić, to zaprosić do wydarzenia wszystkich swoich znajomych i proceder ten powtarzać. Zapewniam: szybko zbanują zaproszenia od Ciebie.
Jak zatem promować swoje wydarzenie?
- Udostępnij wydarzenie na swojej osi czasu. Poproś o to innych organizatorów czy prelegentów.
- Zaproś do wydarzenia znajomych, ale tylko tych, których tematyka wydarzenia może zainteresować!
- Znajdź influencera. To może być jeden z Twoich prelegentów, osoba zapisana na wydarzenie, ale też ktoś, komu wydarzenie może przypaść do gustu i ma spore zasięgi. Wejdź z nim we współpracę. Być może wystarczy dać takiej osobie bilet za darmo, a być może opłaca się za to zapłacić. Przelicz i zastanów się, gdzie osiągniesz lepsze wyniki, lokując swój budżet!
- Promuj się w tematycznych grupach dyskusyjnych czy grupach zrzeszających wydarzenia w danym mieście.
- Oznaczaj wydarzenie „@” w postach na fanpage’u.
- Promuj się na innych wydarzeniach. Wcześniej zapytaj o zgodę organizatorów. Być może sami udostępnią Twoje wydarzenie?
- Postaw na płatną promocję. Sprawdź, co przyniesie więcej rezultatów i będzie tańsze: promocja samego wydarzenia czy promocja postu na fanpage’u, w którym linkujesz do wydarzenia.
Co robić w trakcie wydarzenia?
Często w dniu samego wydarzenia organizatorzy zapominają o tym wirtualnym, na Facebooku. A przecież to nadal świetne źródło kontaktu z uczestnikami! I miejsce na wywołanie efektu FOMO, wśród wszystkich tych, którzy na wydarzenie „wybrali się”, w ostatecznym rozrachunku, jedynie wirtualnie.
Podziękuj wszystkim uczestnikom za obecność. Podsumuj wydarzenie lub dodaj link do jego podsumowania na swojej stronie czy blogu.
Przypomnij o wszystkich najważniejszych informacjach logistycznych, o oficjalnym hasztagu wydarzenia, informuj o wszystkich zmianach w agendzie czy usterkach technicznych. Na bieżąco relacjonuj wydarzenie, rób livestreamy i wrzucaj zdjęcia. Zachęcaj do tego samego uczestników.
Wykorzystaj ludzi, którzy zapisali się na Twoje wydarzenie – stwórz z nich grupę docelową.
A co po wydarzeniu?
Podziękuj wszystkim uczestnikom za obecność. Podsumuj wydarzenie lub dodaj link do jego podsumowania na swojej stronie czy blogu. Poproś uczestników o wystawienie opinii. To także świetne miejsce do tego, aby zaprosić uczestników na kolejne wydarzenie, polubienie Twojej strony czy zakup produktu w Twoim sklepie powiązanym z wydarzeniem.
BONUS! Wykorzystaj ludzi, którzy zapisali się na Twoje wydarzenie – stwórz z nich grupę docelową. Gwarantuję, że to będzie jedna z najlepszych grup docelowych wśród wszystkich zapisanych – zainteresowana i idealnie sprofilowana, mająca wcześniej styczność z Twoją firmą. Jak to zrobić?
Wejdź do managera reklam/managera biznesowego.
- Rozwiń menu i wejdź w zakładkę „Grupy odbiorców”.
- Kliknij na niebieski, rozwijalny przycisk „Utwórz grupę odbiorców”.
- Wybierz „Grupy niestandardowych odbiorców”, a następnie „Aktywność” oraz „Wydarzenie".
Możesz wybrać osoby, które były zainteresowane, wzięły udział (albo nie) w Twoim konkretnym wydarzeniu czy wydarzeniach w ostatnich 365 dniach. Co więcej, możesz również łączyć osoby biorące udział w wydarzeniach na więcej niż jednym fanpage’u, którego jesteś administratorem.