Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak optymalizować koszty reklamy na Facebooku i Instagramie? Poradnik dla zaawansowanych

Artykuł | 18 września 2018 | NR 5
48

Optymalizacja kosztów reklamy oznacza przetestowanie różnych rozwiązań w konfiguracji reklam oraz wybranie takich ustawień, które są najtańsze, a jednocześnie gwarantują najlepsze założone efekty biznesowe. Nie ma w tym magii – to ciężka praca w tworzeniu porównywanych kreacji i wyciąganiu wniosków.

Optymalizacja, czyli testowanie + wnioski

Już planując kampanię, zastanów się, w jaki sposób możesz ją optymalizować. Stwórz więcej niż jedną grafikę, więcej niż jeden tekst. Cały czas testuj różne grupy odbiorcze i nie ograniczaj się w kwestii testowania wielu ustawień. Niektóre kampanie osiągają lepsze wyniki przez zmianę harmonogramu publikacji – zawsze sprawdzaj, w które dni reklamy są mniej opłacalne. Wypróbuj również inne umiejscowienie. Podważaj wszystkie swoje decyzje i zastanów się, w jaki sposób możesz sprawdzić ich słuszność. 

Co optymalizować

Podręczna lista aspektów, na które warto zwrócić uwagę:

  1. grupa docelowa.
  2. typ reklamy.
  3. grafika.
  4. zdjęcia a film.
  5. jedno zdjęcie a karuzela lub slideshow.
  6. USP reklamy.
  7. treść.
  8. treść linku.
  9. umiejscowienie reklamy.
  10. różne kanały (Facebook, Instagram, pozostałe portale, Messenger itd.).
  11. cel kampanii.
  12. landing page, na który kieruje reklama.
  13. budżety.
  14. harmonogram (np. stałe wyświetlanie vs interwałowe).
  15. Custom Audience.
  16. Lookalike (np. wielkość).
  17. Canva.

Zasady prawidłowych testów

Aby prawidłowo testować reklamy, trzeba pamiętać o kilku ważnych zasadach:

  • Testuj jednocześnie zawsze jedną zmienną.
  • Pamiętaj, że w ramach jednego setu reklamowego Facebook będzie sam próbował optymalizować reklamy – jeśli chcesz faktycznie samodzielnie sprawdzać wyniki, każda reklama musi być w osobnym secie.
  • Upewnij się, że masz wystarczającą próbę badawczą – liczbę wyświetleń, kliknięć i innych elementów. Porównywanie reklam na próbie 10 osób to nie najlepszy pomysł.
  • Nie przetestujesz wszystkiego – nadaj priorytety pomysłom do optymalizacji.
  • Nie bój się eksperymentować – nie ma głupich pomysłów. Najbardziej niesamowite koncepcje mogą przynosić najciekawsze wyniki.

Jak widzisz, można sprawdzać dziesiątki różnych rozwiązań. Przy niektórych możesz skorzystać z dodatkowych narzędzi. Analizując grupę docelową, możesz korzystać z darmowego targetowania postów na fanpage’u (do testowania różnych grup odbiorczych), wyciągać wnioski z Audience Insights, testować remarketing, lookalike, zwężać i rozszerzać grupę docelową, wykorzystując dodatkowe „warstwy” targetowania („narrow audience” i „exclude people”). Jeśli chcesz sprawdzić, jakie powinny być kreacje w reklamach, możesz zawsze przeprowadzić pierwsze, darmowe testy, publikując posty na fanpage’u. 

Praktyczne protipy w optymalizacji – dekalog Czaplickiej

Z podstawowych zasad optymalizacji należy pamiętać o tym, że:

  • Reklamy na komórki i komputer powinny mieć osobne sety – to są różni użytkownicy. 
  • Różne umiejscowienia reklamy również powinny mieć osobne sety – również ze względu na budowę reklam. Po prawej stronie są małe zdjęcia i krótki tekst – dopracuj go, reklama w aktualnościach może mieć większy rozmach. Tworząc jedną reklamę na obie przestrzenie, musisz się zmieścić po prawej stronie i stracisz wiele znaków opisu w newsfeedzie.
  • Zawsze pamiętaj o wezwaniu do akcji (call to action) – obojętnie czy będzie to dodany przycisk, czy tekst opisu.
  • Grupuj podobne zaintereso...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy